Język postępowania: fiński
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Republika Finlandii (przedstawiciele: H. Leppo i M. Pere, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności art. 1 pkt 14 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1253 z dnia 11 lutego 2025 r. zmieniającego rozporządzenie delegowane (UE) 2019/1122 uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do funkcjonowania rejestru Unii (Dz.U. L, 2025/1253 z dnia 26 czerwca 2025 r.) 1 , w zakresie, w jakim wprowadza on art. 58a ust. 2 do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122;
- obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez Republikę Finlandii.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.
1. Kwestie związane z art. 58a ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 wprowadzonym rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/1253
- Zdaniem strony skarżącej art. 58a ust. 2, wprowadzony do rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/1122 2 rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/1253, jest sprzeczny z istotnymi elementami dyrektywy o handlu emisjami 2003/87/WE 3 , a mianowicie z treścią i charakterem pozwolenia w rozumieniu art. 3 lit. a) dyrektywy o handlu emisjami jako części systematyki dyrektywy o handlu emisjami, art. 1 ust. 1 dyrektywy w sprawie handlu uprawnieniami oraz z logiką gospodarczą leżącą u podstaw systemu handlu uprawnieniami. Zwrot na rachunek posiadania operatora zgodnie z art. 58a ust. 2 innej liczby uprawnień niż liczba uprawnień umorzonych bezpodstawnie przez operatora jest niezgodny z dyrektywą o handlu emisjami.
2. Granice uprawnień Komisji
- Zdaniem strony skarżącej Komisja, przyjmując sporny przepis, przekroczyła swoje uprawnienia. Komisja przekroczyła uprawnienia przyznane jej w art. 19 ust. 3 dyrektywy o handlu emisjami 2003/87/WE. Ponadto sporne rozporządzenie delegowane ingeruje w istotne elementy dyrektywy o handlu emisjami, naruszając w ten sposób art. 290 TFUE.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zmiany w przepisach. Odnoszą się one do tych pracodawców, u których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6513 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-639/25: Skarga wniesiona w dniu 19 września 2025 r. - Finlandia/Komisja |
| Data aktu: | 15/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |