Język postępowania: bułgarski
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Varhoven administrativen sad
Strony w postępowaniu przed sądem krajowym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: M.P.M.
Druga strona postępowania: Ministerstw na zemedelieto i hranite, Darzhaven fond "Zemedelie" - Sofia, Varhoven administrativen sad
Pytania prejudycjalne
1. Czy art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 1 należy interpretować w ten sposób, że do przypadków "siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności" należy również przypadek, w którym beneficjent pomocy utracił prawo do korzystania z aktywów dzierżawionych z państwowych zasobów gruntów w wyniku wypowiedzenia umowy dzierżawy w następstwie zmiany przepisów, która weszła w życie po podjęciu wieloletniego zobowiązania i która wprowadza nowy warunek korzystania z tych gruntów przez beneficjenta, a beneficjent podjął wszelkie środki, jakie mógł podjąć bez ponoszenia nadmiernych kosztów, aby dostosować odpowiednią umowę dzierżawy do nowo wprowadzonego warunku?
2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: Czy ma miejsce oczywiste naruszenie prawa Unii przez krajowe organy administracyjne i sądy, które wyciągnęły przeciwne wnioski pod względem faktycznym i prawnym, a następnie odmówiły beneficjentowi zwolnienia z obowiązku zwrotu otrzymanej pomocy? Czy dla odpowiedzi na to pytanie ma znaczenie okoliczność, że istnieje sprzeczne orzecznictwo sądu orzekającego w ostatniej instancji w podobnych sprawach?
3. Czy oczywiste naruszenie prawa Unii może mieć miejsce w sytuacji, gdy sąd orzekający w sprawie odszkodowania stwierdzi, że sąd krajowy, który wydał ostateczny wyrok, dokonał błędnej oceny faktów i dowodów, a ta błędna ocena doprowadziła do całkowicie błędnego wniosku dotyczącego najważniejszego faktu mającego znaczenie prawne? Czy w postępowaniu takim jak postępowanie główne jest dopuszczalne, aby sąd orzekający w sprawie odszkodowania zweryfikował prawidłowość ostatecznego orzeczenia sądowego, a tym samym również ocenę faktów i dowodów, na których oparte zostały wnioski faktyczne i prawne sądu krajowego, który wydał wyrok, z którego rzekomo wynikają szkody?
4. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: Czy w konkretnym przypadku ma miejsce oczywiste naruszenie prawa Unii w świetle motywu 5 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 2 i zasady pewności prawa przez sąd krajowy, który wydał ostateczny wyrok i odmówił wystąpienia do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w przedmiocie wykładni art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia?
5. Czy ma miejsce istotne naruszenie prawa Unii, jeżeli organ administracyjny, wydając krajowy akt normatywny niższego rzędu w celu transpozycji przepisu prawa Unii zawierającego niewyczerpującą listę przypadków siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, ograniczył wykaz przykładowy jedynie do części przypadków wymienionych w przepisie prawa Unii?
6. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie piąte: Czy istnieje bezpośredni związek przyczynowy między tym naruszeniem a szkodami poniesionymi przez beneficjenta w niniejszej sprawie, jeżeli szkody te zostały spowodowane pośrednio przez wykładnię aktu normatywnego niższego rzędu dokonaną przez inne organy administracyjne i sądy?
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6496 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-600/25, Ministerstvo na zemedelieto i hranite i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Varhoven administrativen sad (Bułgaria) w dniu 10 września 2025 r. - M.P.M./Ministerstvo na zemedelieto i hranite, Darzhaven fond Zemedelie - Sofia, Varhoven administrativen sad |
| Data aktu: | 15/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |