Sprawa C-596/25, Sonifer: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Madrid (Hiszpania) w dniu 9 września 2025 r. - Sonifer SA / Ministerio de Sanidad

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Madrid (Hiszpania) w dniu 9 września 2025 r. - Sonifer SA / Ministerio de Sanidad
(Sprawa C-596/25, Sonifer)

(C/2025/6495)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Tribunal Superior de Justicia de Madrid

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Sonifer SA

Druga strona postępowania: Ministerio de Sanidad

Pytania prejudycjalne

1) Czy można uznać, że zasada ostrożności, którą uznano za mającą zastosowanie do ochrony zdrowia ludzkiego między innymi w komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 2 lutego 2000 r. dotyczącym stosowania zasady ostrożności 1  lub w motywie 6 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 2  - bez uszczerbku dla orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tym względzie - ma bezpośrednie zastosowanie w celu przypisania negatywnych skutków milczeniu administracji mającemu, co do ogólnej zasady, znaczenie pozytywne zgodnie z krajowymi przepisami wykonawczymi, w sytuacji gdy nie istnieje żaden przepis krajowy rangi ustawowej, który stanowiłby odstępstwo od tej ogólnej zasady w konkretnej rozpatrywanej dziedzinie?

2) W przypadku uznania, że zasada ostrożności przewidziana w art. 191 TFUE, zgodnie z jej wykładnią dokonaną w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, nie jest sama w sobie wystarczająca do odstąpienia od stosowania przepisu krajowego, który nadaje milczeniu administracji znaczenie pozytywne lub znaczenie przewidujące uwzględnienie wniosku, "chyba że przepis prawa Unii stanowi inaczej", biorąc pod uwagę, że rozporządzenia (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. 3 ; Komisji (WE) nr 2023/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. 4 , a także Komisji (WE) nr 10/2011 z dnia 14 stycznia 2011 r. 5  nie zawierają żadnych odniesień w tym względzie, czy przewidziane w prawie Unii zobowiązanie określenia przez właściwe organy krajowe procedur lub rozwiązań służących zapewnieniu skuteczności kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 6  w związku z art. 44 i 45 tego rozporządzenia UE 2017/625, należy interpretować w ten sposób, że stanowi ono przepis prawa wspólnotowego wprowadzający odstępstwo od przewidzianego w ustawie krajowej pozytywnego znaczenia milczenia w postępowaniach w sprawie kontroli sanitarnej produktów przeznaczonych do kontaktu z żywnością?

1 COM/2000/0001 final
2 Dz.U. 2003, L 268, s. 29
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1935/2004 z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG - Dz.U. 2004, L 338, s. 4.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 2023/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. w sprawie dobrej praktyki produkcyjnej w odniesieniu do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością - Dz.U. 2006, L 384, s. 75.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 10/2011 z dnia 14 stycznia 2011 r.w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością - Dz.U. 2011, L 12, s. 1.
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/624 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) - Dz.U. 2017, L 95, s. 1.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6495

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-596/25, Sonifer: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Superior de Justicia de Madrid (Hiszpania) w dniu 9 września 2025 r. - Sonifer SA / Ministerio de Sanidad
Data aktu: 15/12/2025
Data ogłoszenia: 15/12/2025