Sprawa C-595/25, Arriva Personenvervoer Nederland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez College van Beroep (Niderlandy) w dniu 9 września 2025 r. - Arriva Personenvervoer Nederland NV i in. / Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez College van Beroep (Niderlandy) w dniu 9 września 2025 r. - Arriva Personenvervoer Nederland NV i in. /
Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu
(Sprawa C-595/25, Arriva Personenvervoer Nederland i in.)

(C/2025/6494)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

College van Beroep

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Arriva Personenvervoer Nederland NV, Vereniging Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, EBS Public Transportations BV, Keolis Nederland BV, QBuzz BV, Transdev Nederland Holding NV, Allrail VZW, FlixTrain GmbH, FlixBus BV, Heurotrain BV

Druga strona postępowania: Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu

Pytania prejudycjalne

1) Czy jest w pełni zgodne z art. 8 ust. 2 ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 1 , aby (jak w niniejszej sprawie) przed wygaśnięciem art. 5 ust. 6 właściwy organ udzielił zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych na okres nieprzekraczający 10 lat i upływający najpóźniej w dniu 24 grudnia 2033 r.?

2) W przypadku udzielenia na pytanie pierwsze odpowiedzi przeczącej: Czy art. 8 ust. 2 ppkt (iii) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 sprzeciwia się w tym wypadku temu, by właściwy organ na krótko przed wygaśnięciem art. 5 ust. 6 udzielił na jego podstawie zamówienia prowadzącego do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych (tutaj: w dniu 21 grudnia 2023 r.), której okres obowiązywania nie zaczyna biegu krótko po tym (tutaj: w dniu 1 stycznia 2025 r.)?

Czy długość okresu mobilizacji uznanego przez właściwy organ za niezbędny dla koncesjonariusza ma przy tym (rozstrzygające) znaczenie, jeżeli długość tego okresu przygotowawczego (jak w niniejszej sprawie) różni się od dotychczasowej praktyki w danym państwie członkowskim, zamówienie prowadzące do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych jest udzielane temu samemu koncesjonariuszowi co poprzednio, a specyfikacje i zakres stosowania nowej umowy są zasadniczo takie same jak specyfikacje i zakres obowiązującej nadal umowy? Jaka jest wtedy podstawa prawna dla tego?

3) Jak orzecznictwo sądów Unii dotyczące kwalifikowania usług jako usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w związku z nakładaniem zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych odnosi się do szczegółowych ram oceny zawartych w rozporządzeniu nr 1370/2007 i dyrektywie 2012/34 2 ?

4) Jaki związek istnieje w świetle odpowiedzi na pytanie trzecie między uprawnieniem przewidzianym w art. 2a ust. 1 w związku z definicją "zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych" zawartą w art. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 z jednej strony a prawem dostępu przedsiębiorstw kolejowych do infrastruktury kolejowej we wszystkich państwach członkowskich, ustanowionym w art. 10 ust. 2 dyrektywy 2012/34, w celu świadczenia usług transportu pasażerskiego z drugiej strony?

Czy prawo do otwartego dostępu ma pierwszeństwo w tym znaczeniu, że specyfikacje i zakres stosowania, które właściwy organ musi określić zgodnie z celami politycznymi, mogą zasadniczo odnosić się tylko i wyłącznie do świadczenia usług transportu pasażerskiego, których podmiot komercyjny nie świadczyłby w ogóle lub nie świadczyłby w takim samym zakresie lub na takich samych warunkach? Czy też cele polityczne określone w dokumentach politycznych danego państwa członkowskiego dotyczących transportu publicznego mają pierwszeństwo, nawet jeśli prowadzą one do wykluczenia usług, które operator komercyjny mógłby świadczyć w takim samym zakresie i na takich samych warunkach w ramach otwartego dostępu?

Jakie znaczenie ma w tym względzie sformułowanie "[b]ez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 1370/2007" zawarte w art. 10 ust. 2 dyrektywy 2012/34?

Jakie znaczenie ma w tym względzie sformułowanie "właściwy organ należycie przestrzega zasady proporcjonalności, zgodnie z prawem Unii" w art. 2a ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007?

5) Jaki jest w świetle odpowiedzi na pytanie czwarte zakres obowiązku zbadania przez właściwy organ krajowego rynku kolejowego przed (zamierzonym) nałożeniem zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych? Czy wystarczy przeanalizować gotowość i faktyczną zdolność operatorów komercyjnych do świadczenia usługi wymaganej w oparciu o cele polityczne w warunkach otwartego dostępu, czy też należy ocenić ofertę rynkową na poziomie oferty konkretnych przewozów kolejowych świadczonych w ramach otwartego dostępu, których dotyczy zamierzone zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych?

1 Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz.U. 2007, L 315, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. 2012, L 343, s. 32).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6494

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-595/25, Arriva Personenvervoer Nederland i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez College van Beroep (Niderlandy) w dniu 9 września 2025 r. - Arriva Personenvervoer Nederland NV i in. / Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu
Data aktu: 15/12/2025
Data ogłoszenia: 15/12/2025