(Odesłanie prejudycjalne - Podatki - Wspólny system podatku od wartości dodanej (VAT) - Dyrektywa 2006/112/WE - Transakcje podlegające opodatkowaniu - Zwolnienie dotyczące udzielania kredytów - Artykuł 135 ust. 1 lit. b) - Zwolnienie dotyczące transakcji finansowych - Windykacja należności - Artykuł 135 ust. 1 lit. d) - Faktoring w drodze sprzedaży wierzytelności - Faktoring w drodze zastawu)
(C/2025/6479)
Język postępowania: fiński
(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)
Sąd odsyłający
Korkein hallinto-oikeus
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: A Oy
przy udziale: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikko
Sentencja
1) Artykuł 2 ust. 1 lit. c) i art. 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że:
w przypadku działalności faktoringowej polegającej na sprzedaży wierzytelności, w ramach której faktor zwalnia klienta z czynności windykacji wierzytelności oraz z ryzyka ich nieterminowej spłaty:
- prowizja za finansowanie stanowiąca wynagrodzenie za usługę windykacji wierzytelności, której wartość jest tym wyższa, im dłuższy jest termin płatności i im wyższy jest poziom ponoszonego przez faktora ryzyka oraz
- opłata manipulacyjna zapłacona przez klienta, która odpowiada ryczałtowej kwocie zapłaconej z tytułu wprowadzenia mechanizmu faktoringu i obejmuje w szczególności koszty czynności związanych z przestrzeganiem obowiązków wynikających z przepisów mających zastosowanie w dziedzinie prania pieniędzy
stanowią odzwierciedlenie rzeczywistej wartości świadczenia usług objętych zakresem stosowania tej dyrektywy.
2) Artykuł 135 ust. 1 lit. b) i d) dyrektywy 2006/112
należy interpretować w ten sposób, że:
- prowizja za finansowanie stanowiąca wynagrodzenie za usługę windykacji wierzytelności, której wartość jest tym wyższa, im dłuższy jest termin płatności i im wyższy jest poziom ryzyka ponoszonego przez faktora oraz
- opłata manipulacyjna zapłacona przez klienta, która odpowiada ryczałtowej kwocie zapłaconej z tytułu wprowadzenia mechanizmu faktoringu i obejmuje w szczególności koszty czynności związanych z przestrzeganiem obowiązków wynikających z przepisów mających zastosowanie w dziedzinie prania pieniędzy
otrzymane przez faktora w ramach działalności faktoringowej w drodze sprzedaży wierzytelności, takiej jak ta, o której mowa w odpowiedzi zawartej w pkt 1 sentencji, lub działalności faktoringowej w drodze zastawu, charakteryzującej się tym, że faktor jest odpowiedzialny za odzyskanie i ściągnięcie danych wierzytelności, które bez przeniesienia na faktora są wykorzystywane jako zabezpieczenie finansowania udzielonego przez faktora klientowi, stanowią wynagrodzenie za jedną niepodzielną usługę windykacji należności, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej.
3) Artykuł 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112
należy interpretować w ten sposób, że:
wyjątek dotyczący "windykacji należności" zawarty w tym przepisie ma charakter bezwarunkowy i wystarczająco precyzyjny, aby mógł być bezpośrednio skuteczny, a zatem jednostki mogą się na niego powoływać przed sądami krajowymi wobec państwa.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zmiany w przepisach. Odnoszą się one do tych pracodawców, u których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6479 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-232/24, Kosmiro: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 23 października 2025 r. - w postępowaniu wszczętym przez A Oy |
| Data aktu: | 23/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/12/2025 |