Sprawa C-87/24, Gaso i Conexus Baltic Grid: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 23 października 2025 r. - AS Gaso, AS Conexus Baltic Grid v. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 23 października 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez AdministratTva apgabaltiesa - Łotwa) - AS "Gaso", AS "Conexus Baltic Grid" / Sabiedrisko pakalpojumu regulesanas komisija
(Sprawa C-87/24 1 , Gaso i Conexus Baltic Grid)

(Odesłanie prejudycjalne - Zbliżanie ustawodawstw - Gaz ziemny - Dyrektywa 2009/73/WE - Artykuł 41 ust. 8 - Pojęcie "stosownych zachęt" - Rozporządzenie (WE) nr 715/2009 - Artykuł 13 ust. 1 - Pojęcie "odpowiedniego zwrotu nakładów inwestycyjnych" - Systemy przesyłowe i dystrybucyjne - Instalacja magazynowa - Kryteria, które należy uwzględnić przy ustalaniu przez krajowy organ regulacyjny taryf przesyłowych i dystrybucyjnych - Stopa zwrotu z kapitału - Obowiązek wykładni zgodnej - Obowiązek uzasadnienia)

(C/2025/6477)

Język postępowania: łotewski

(Dz.U.UE C z dnia 15 grudnia 2025 r.)

Sąd odsyłający

Administrativa apgabaltiesa

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: AS "Gaso", AS "Conexus Baltic Grid"

Druga strona postępowania: Sabiedrisko pakalpojumu regulesanas komisija

Sentencja

1) Artykuł 41 ust. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylającej dyrektywę 2003/55/WE oraz art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 715/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie warunków dostępu do sieci przesyłowych gazu ziemnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1775/2005

należy interpretować w ten sposób, że:

przewidziane w tych przepisach zasady ustalania taryf nie mają zastosowania do instalacji magazynowych gazu ziemnego w danym państwie członkowskim, bez uszczerbku dla możliwości rozszerzenia przez krajowe organy regulacyjne tych zasad ustalania taryf na dostęp do tych instalacji z obiektywnie uzasadnionych powodów.

2) Artykuł 41 ust. 8 i 16 dyrektywy 2009/73

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, zgodnie z którymi "stosowne zachęty" w rozumieniu tego art. 41 ust. 8 są zagwarantowane już przez sam fakt, że opłaty taryfowe uiszczane przez użytkowników pokrywają ekonomicznie uzasadnione koszty usług publicznych i zapewniają choćby minimalną rentowność, bez nałożenia na krajowy organ regulacyjny obowiązku uzasadnienia, w jaki sposób zapewnia on korzystanie przez operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego z owych "stosownych zachęt", chyba że takie uregulowania krajowe mogą być interpretowane w sposób zgodny z owym art. 41 ust. 8 i 16.

3) Artykuł 41 ust. 8 dyrektywy 2009/73 i art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 715/2009

należy interpretować w ten sposób, że:

nałożony w tych przepisach na krajowy organ regulacyjny obowiązek zapewnienia, odpowiednio, "stosownych zachęt" i "odpowiedniego zwrotu nakładu z inwestycji" w celu określenia taryf lub metod obliczeniowych stosowanych wobec operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego, nie wiąże się z wymogiem stosowania wyłącznie szczególnych metod obliczeniowych, takich jak stosowany w sektorze finansowym średni ważony koszt kapitału (WACC), porównywanie kosztu kapitału z kosztem kapitału spółek nieregulowanych oraz dokonywanie korekt w celu uwzględnienia w szczególności inflacji czy też podatku od osób prawnych.

4) Artykuł 41 ust. 8 dyrektywy 2009/73

należy interpretować w ten sposób, że:

przy określaniu "stosownych zachęt" w rozumieniu tego przepisu krajowy organ regulacyjny jest zobowiązany uwzględnić indywidualne wyniki, jakie osiągnęli w przeszłości poszczególni operatorzy systemów przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego.

5) Artykuł 39 ust. 4 dyrektywy 2009/73

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie temu, by ocena parametrów służących obliczaniu taryf stosowanych przez operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego dokonywana przez krajowy organ regulacyjny na podstawie art. 41 ust. 8 tej dyrektywy i na podstawie art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia nr 715/2009 - w razie zakwestionowania jej przez tych operatorów - była uzależniona od zwrócenia się do osoby trzeciej, która sporządziła sprawozdanie wyłącznie na wniosek jednego z tych operatorów.

1 Dz.U. C, C/2024/2595.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zmiany w przepisach. Odnoszą się one do tych pracodawców, u których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6477

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-87/24, Gaso i Conexus Baltic Grid: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 23 października 2025 r. - AS Gaso, AS Conexus Baltic Grid v. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Data aktu: 23/10/2025
Data ogłoszenia: 15/12/2025