1. 28 lipca 2023 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa zabawek i uchylającego dyrektywę 2009/48/WE 1 .
2. Podstawę prawną wniosku stanowi art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
3. 5 września 2023 r. Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) Parlamentu Europejskiego wyznaczyła Marion Walsmann (PPE, DE) na sprawozdawcę wniosku. Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (ENVI) Parlamentu Europejskiego wydała opinię w sprawie wniosku 12 lutego 2024 r. Komisja IMCO głosowała nad sprawozdaniem końcowym w sprawie wniosku 13 lutego 2024 r. Sprawozdanie przyjęto na posiedzeniu plenarnym 13 marca 2024 r.
4. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię w sprawie tego wniosku 13 grudnia 2023 r. 2 .
5. Grupa Robocza ds. Harmonizacji Technicznej (bezpieczeństwo zabawek) rozpoczęła analizę wniosku 3 października 2023 r. podczas prezydencji hiszpańskiej. Od tego czasu odbyło się 19 dodatkowych posiedzeń grupy roboczej podczas prezydencji hiszpańskiej, belgijskiej, węgierskiej i polskiej.
6. Po przeanalizowaniu tekstu podczas prezydencji belgijskiej Komitet Stałych Przedstawicieli (zwany dalej "Komitetem") przyjął mandat Rady 15 maja 2024 r.
7. Negocjacje międzyinstytucjonalne rozpoczęły się od pierwszych rozmów trójstronnych 20 listopada 2024 r. podczas prezydencji węgierskiej. Druga i trzecia runda rozmów trójstronnych odbyły się odpowiednio 18 marca i 10 kwietnia 2025 r. Na ostatnim z tych posiedzeń, które odbyło się 10 kwietnia 2025 r., współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie.
8. 26 czerwca 2025 r. parlamentarna komisja IMCO zagłosowała za uzgodnionym tekstem. 30 czerwca 2025 r. przewodnicząca komisji IMCO wysłała do prezydencji pismo, w którym zasygnalizowała, że w przypadku gdy Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu na podstawie uzgodnionego ogólnego wstępnego porozumienia, przewodnicząca zaleci, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte - z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej - w drugim czytaniu Parlamentu.
II. CEL
9. Ogólnym celem wniosku jest dalsza poprawa ochrony dzieci przed potencjalnym ryzykiem związanym z zabawkami, w szczególności przed szkodliwymi substancjami chemicznymi, oraz wzmocnienie egzekwowania przepisów, m.in. poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie zabawki posiadały cyfrowy paszport produktu.
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
10. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące główne elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
11. Do tekstu dodano szczegółowe przepisy dotyczące obowiązków spoczywających na dostawcach usług realizacji zamówień i internetowych platformach handlowych. Przepisy te są zgodne z innymi aktami unijnymi, takimi jak - odpowiednio - rozporządzenie w sprawie wyrobów budowlanych i akt o usługach cyfrowych.
12. Przepisy dotyczące cyfrowego paszportu produktu są dostosowane do rozporządzenia w sprawie wymogów dotyczących ekoprojektu dla zrównoważonych produktów. Zadaniem Komisji jest udzielanie pomocy MŚP, aby ułatwić im spełnienie nowych wymogów związanych z cyfrowym paszportem produktu. Ponadto w przypadku gdy cyfrowy paszport produktu zawiera wszystkie istotne informacje wymagane na mocy niektórych przepisów sektorowych dotyczących produktów, uznaje się, że producenci wypełniają obowiązek sporządzenia deklaracji zgodności UE na podstawie tych przepisów sektorowych.
13. Z zasadniczych wymogów bezpieczeństwa skreślony został aspekt zdrowia psychicznego zaproponowany przez Komisję w art. 5 ust. 2. Art. 25 uzupełniono o wymóg, zgodnie z którym ocena bezpieczeństwa musi uwzględniać podatność dzieci na zagrożenia, jeśli przedmiotem oceny są zabawki objęte aktem w sprawie sztucznej inteligencji, aktem o cyberbezpieczeństwie lub dyrektywą w sprawie urządzeń radiowych.
14. Doprecyzowano zakres rozporządzenia, wskazując, że za zabawki nie należy uznawać niektórych książek i sprzętu do paintballu.
15. Doprecyzowano konkretne wymogi bezpieczeństwa, w szczególności w odniesieniu do poziomu dźwięku, jaki zabawki mogą emitować, zabawek zawierających magnesy lub części magnetyczne oraz zabawek zawierających baterie.
16. Jeżeli chodzi o właściwości chemiczne zabawek:
a) zakazano obecności w zabawkach niektórych substancji chemicznych:
(i) substancji o działaniu uczulającym na skórę, kategoria zagrożeń 1A;
(ii) substancji per- i polifluoroalkilowe (PFAS) do czasu wejścia w życie ogólnych ograniczeń na mocy rozporządzenia w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) lub rozporządzenia w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (TZO);
(iii) niektórych substancji zapachowych mogących powodować alergie;
(iv) dziesięciu bisfenoli, które dodano do nowej części D dodatku do załącznika II. Tej części D będzie również dotyczyło uprawnienie Komisji do zmiany dodatku w drodze aktu delegowanego;
(v) nitrozoamin i substancji zdolnych do tworzenia nitrozoamin, w przypadku gdy migracja tych substancji jest wyższa niż limity migracji określone we wstępnym porozumieniu;
b) dla czterech dodatkowych monomerów (chlorku winylu, akrylonitrylu, styrenu, butadienu) ustanowiono limity migracji;
c) Komisja jest uprawniona do zmiany części A, B i D dodatku do załącznika II, w tym przepisów dotyczących nitrozoamin i czterech metali ciężkich. Te przekazane Komisji uprawnienia ujęto w odrębnych ustępach dotyczących nitrozoamin i metali ciężkich, a przy tym zobowiązano Komisję, by zwracała się najpierw o opinię do Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA).
17. Komisja została uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu ustanowienia wymogów technicznych dotyczących cyfrowego paszportu produktu. W tekście określono zakres tych wymogów technicznych oraz określono datę rozpoczęcia stosowania takiego aktu delegowanego, która nie może przypadać wcześniej niż 18 miesięcy od jego wejścia w życie.
18. Tekst zawiera klauzulę o braku opinii w odniesieniu do wszystkich aktów wykonawczych.
19. Komisja proszona jest o przedstawienie sprawozdania z oceny w terminie 38 miesięcy od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia. W rozporządzeniu doprecyzowano również zakres przeglądu.
20. Datę rozpoczęcia stosowania nowego rozporządzenia ustalono na przypadającą 54 miesiące po jego wejściu w życie.
IV. PODSUMOWANIE
21. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni wyraża kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Parlamentem Europejskim i Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
22. Rada uważa zatem, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu odzwierciedla w wyważony sposób wynik negocjacji oraz że po przyjęciu rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa zabawek przyczyni się do dalszej poprawy ochrony dzieci przed potencjalnymi zagrożeniami związanymi z zabawkami, w szczególności przed szkodliwymi substancjami chemicznymi, oraz do wzmocnienia egzekwowania prawa, między innymi poprzez wprowadzenie wymogu, aby wszystkie zabawki miały cyfrowy paszport produktu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6469 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie bezpieczeństwa zabawek oraz uchylającego dyrektywę 2009/48/WE |
| Data aktu: | 03/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/12/2025 |