(Dz.U.UE C z dnia 4 grudnia 2025 r.)
POWIADOMIENIE O ZATWIERDZENIU ZMIANY STANDARDOWEJ
(art. 24 rozporządzenia (UE) 2024/1143) "Ribeiro" Numer referencyjny UE: PDO-ES-A1123-AM04 - 5.9.2025
1. Nazwa produktu
"Ribeiro"
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
□ ChOG
× ChNP
□ OG
3. Sektor
□ Produkty rolne
× Wina
□ Napoje spirytusowe
4. Państwo członkowskie, do którego należy obszar geograficzny
Hiszpania
5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej
Nazwa
Ministerstwo Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności, Dyrekcja Generalna ds. Żywności, Poddyrekcja Generalna ds. Kontroli Jakości Żywności i Laboratoriów Rolno-Spożywczych.
6. Kwalifikacja jako zmiana standardowa
Właściwy organ uznaje tę zmianę w specyfikacji produktu objętego ChNP "Ribeiro" za zmianę standardową; nie można uznać jej za zmianę na poziomie Unii, ponieważ nie odpowiada ona żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 24 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/1143 w sprawie oznaczeń geograficznych. W szczególności: nie obejmuje zmiany w nazwie lub stosowaniu nazwy lub w kategorii produktu lub produktów noszących odnośne oznaczenie geograficzne; nie grozi zanikiem związku z obszarem geograficznym; nie wiąże się z dalszymi ograniczeniami dotyczącymi wprowadzania produktu do obrotu.
7. Opis zatwierdzonych zmian standardowych
Punkt
ZMIANY W PRAKTYKACH UPRAWY WINOROŚLI
Opis
W celu poprawy jakości win odmiany winorośli sklasyfikowane jako drugorzędne (Palomino, Garnacha Tintorera i Tempranillo) nie mogą być wykorzystywane do sadzenia nowych winnic ani do ponownego sadzenia lub szczepów w istniejących winnicach. Sporadyczne zastąpienie brakujących winorośli innymi odmianami tej samej odmiany jest jednak dozwolone w winnicach z odmianami drugorzędnymi.
Zmiana dotyczy pkt 3.a specyfikacji produktu oraz pkt 7.1 jednolitego dokumentu.
× Zmiana ta ma wpływ na jednolity dokument.
Punkt
ZMIANY W MAKSYMALNEJ WYDAJNOŚCI PRODUKCJI WINOGRON Z HEKTARA
Opis
Ogólnie rzecz biorąc, produkcja mierzona w winogronach z hektara została zmniejszona w celu poprawy jakości. W tym celu utrzymano limity wynoszące 13 000 kg/ha dla białych i 12 000 kg/ha dla czerwonych głównych odmian. Nowa praktyka polega jednak na tym, że limity te stosuje się niezależnie od rodzaju wina, do którego produkcji przeznaczone są winogrona. W przypadku odmian drugorzędnych utrzymano w ramach zmiany limit 19 000 kg/ha dla odmian białych. W przypadku odmian czerwonych limit został zmniejszony z 19 000 kg/ha do 18 000 kg/ha.
Niemniej jednak, jak wskazano w punkcie powyżej, maksymalne plony ustalone jako zasada ogólna mogą się różnić w pewnych okolicznościach. W związku z tym w przypadku działek o gęstości nasadzeń mniejszej niż 3 000 roślin z hektara powyższe plony zostały zmniejszone do 10 000 kg/ha w przypadku białych i 9 000 kg/ha w przypadku czerwonych głównych odmian. W przypadku odmian wtórnych plony zmniejszono do 16 000 kg/ha w przypadku odmian białych i do 15 000 kg/ha w przypadku odmian czerwonych. Ponadto w przypadku białych odmian winorośli uprawianych na działkach w winnicach, gdzie całkowita liczba winorośli z hektara wynosi 7 000 lub więcej, wydajność wzrosła do 15 000 kg/ha w przypadku odmian głównych i 20 000 kg/ha w przypadku odmian drugorzędnych. Wydajność utrzymano na wysokim poziomie, ponieważ oczywiste jest, że istnieje wiele działek, zazwyczaj niewielkich, na których od dawna stosuje się gęste nasadzenia. Charakteryzują się one wysoką wydajnością i są przeważnie uprawiane przez starszych właścicieli, dla których restrukturyzacja winnic byłaby trudna.
Zmiana ta dotyczy pkt 5 specyfikacji produktu oraz pkt 7.2 jednolitego dokumentu.
× Zmiana ta ma wpływ na jednolity dokument.
Punkt
ZMIANY W ODMIANACH WINOROŚLI
Opis
Aby poprawić jakość i specyfikę win objętych nazwą pochodzenia, uwzględniono czerwone odmiany winorośli Merenzao i Espadeiro oraz odmiany winorośli białych Branco Lexítimo i Albilla do Avia, które zostały sklasyfikowane jako główne odmiany. Odmiany te są tradycyjnie uprawiane na tym obszarze, co oznacza, że niektóre z nich pochodzą od winorośli, które mają ponad sto lat. Uwzględnienie tych odmian winorośli pozwala na większą różnorodność win Ribeiro. Może to zwiększyć udział w rynku, a także promować zachowanie dziedzictwa genetycznego reprezentowanego przez te odmiany mniejszościowe. Odmiana Albilla do Avia zasługuje na szczególną wzmiankę. Jest to odmiana lokalna pochodząca z doliny Avia i została wpisana do rejestru odmian handlowych w 2021 r. (zarządzenie APA/1097/2021 z dnia 7 października 2021 r., opublikowane w hiszpańskim dzienniku urzędowym nr 243 z dnia 11 października 2021 r.). Od dziesięcioleci winorośl tej odmiany była mylona z odmianą Albillo, która w rzeczywistości nie jest uprawiana na tym obszarze. Z tego powodu stwierdza się, że w ramach niniejszej zmiany usunięto odmianę Albillo z wykazu dozwolonych odmian włączając jednocześnie odmianę Albilla do Avia.
Zmiana ta dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt 8 jednolitego dokumentu.
× Zmiana ta ma wpływ na jednolity dokument.
Punkt
ZMIANY W INNYCH MAJĄCYCH ZASTOSOWANIE WYMOGACH DOTYCZĄCYCH WYDAJNOŚCI
Opis
Zgodnie ze zmianami dotyczącymi maksymalnej wydajności w przypadku produkcji win Ribeiro usunięto możliwość stosowania głównych odmian winogron z działek o wydajności przekraczającej ustalone limity, ale mniejszej niż 19 000 kg/ha. Nie dotyczy to typów "Castes", "Barrica", "Espumoso" i "Tostado".
Wprowadza się zmianę możliwości zwiększenia maksymalnych plonów o maksymalnie 25 % w określonych sezonach wegetacyjnych ze względu na warunki pogodowe w danym roku. Możliwość ta ma obecnie zastosowanie wyłącznie do głównych odmian. Oznacza to, że w związku z nowym brzmieniem specyfikacji produktu możliwości tej nie ma w przypadku odmian drugorzędnych.
Do zbiorów w 2017 r. obowiązywał przepis przejściowy dotyczący zbiorów winogron. Został on usunięty, ponieważ nie ma już zastosowania.
Zmiana ta dotyczy pkt 8.b.1 specyfikacji produktu. Nie ma ona wpływu na jednolity dokument.
□ Zmiana ta ma wpływ na jednolity dokument.
Punkt
POPRAWKI DO TEKSTU
Opis
Poprawiono błędy pisarskie. Zmieniono nieaktualne odniesienia do przepisów wykonawczych. Zaktualizowano dane kontaktowe podmiotu upoważnionego.
□ Zmiana ta ma wpływ na jednolity dokument.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6457 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 |
| Data aktu: | 04/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 04/12/2025 |