Skrócone zawiadomienie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FSP.103117 na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

Skrócone zawiadomienie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FSP.103117 na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560

(C/2025/6441)

(Dz.U.UE C z dnia 27 listopada 2025 r.)

W dniu 4 listopada 2025 r., zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2560 ("rozporządzenie w sprawie subsydiów zagranicznych") 1 , Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego w wyżej wymienionej sprawie po ustaleniu na podstawie wstępnego przeglądu, że ma wystarczające przesłanki świadczące o tym, że przedsiębiorstwu Portugal CRRC Tangshan Rolling Stock Unipessoal LDA ("Portugal CRRC"), uczestniczącemu w ofercie przedstawionej przez konsorcjum pod przewodnictwem Mota-Engil Engenharia e Construęao, S.A, ("lider konsorcjum") w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przyznano subsydia zagraniczne, które zakłócają rynek wewnętrzny. Wszczęcie postępowania szczegółowego w odniesieniu do zgłoszonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pozostaje bez uszczerbku dla ostatecznej decyzji w tej sprawie.

1. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego

W dniu 17 kwietnia 2025 r. Metropolitano de Lisboa E.P.E. ("podmiot zamawiający") zainicjował otwarte postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na "Projekt, budowę i zakup pojazdów i usług konserwacji linii fioletowej metra w Lizbonie" pod numerem referencyjnym 253046-2025 2 , o szacunkowej wartości 600 mln EUR 3  ("postępowanie").

Dokumenty przetargowe opublikowane na vortalu 4  odnoszą się do ceny "podstawowej" zamiast do "wartości szacunkowej" i określają dodatkowy próg w wysokości 60 mln EUR na dostawę i utrzymanie taboru. Oferenci, którzy przekroczyliby ceny podstawowe określone w wymogach przetargowych, mogliby zostać wykluczeni przez podmiot zamawiający.

Termin składania ofert upłynął dnia 14 lipca 2025 r., a podmiot zamawiający otrzymał w tym terminie cztery oferty.

W dniu 5 września 2025 r. Komisja została powiadomiona o procedurze. Komisja zwróciła się do podmiotu zamawiającego o zażądanie od oferentów przedłożenia zgłoszeń lub oświadczeń zgodnie z art. 29 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, o stopniu osiągnięcia progu określonego w art. 28 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych i potwierdzających, że zamówienie nie zostało jeszcze udzielone.

W dniu 9 października 2025 r. Komisja otrzymała przedłożenia na podstawie art. 29 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych od podmiotów gospodarczych uczestniczących w procedurze przetargowej. Wszystkie podmioty gospodarcze uczestniczące w konsorcjum prowadzonym przez Mota-Engil przedłożyły zgłoszenia FSR-PP. Przedsiębiorstwo Portugal CRRC, będące jednym z głównych podwykonawców konsorcjum, przedłożyło oświadczenie.

2. Lider konsorcjum i zgłoszone zagraniczne wkłady finansowe

Portugal CRRC Tangshan Rolling Stock, Unipessoal, LDA pełni rolę lokalnego portugalskiego przedstawicielstwa administracyjnego i handlowego swojej bezpośredniej spółki holdingowej, CRRC Tangshan Co., Ltd., w odniesieniu do działalności w Europie, w szczególności w zakresie przetargów na zamówienia publiczne na dużą skalę, np. w Lizbonie i Porto.

CRRC Tangshan Co., Ltd. jest jednostką zależną należącą w całości do CRRC Group Corporation Ltd. ("CRRC"), przedsiębiorstwa państwowego kontrolowanego przez Komisję ds. Administracji i Nadzoru nad Aktywami Państwowymi (SASAC) Rady Państwa Chińskiej Republiki Ludowej ("ChRL").

Przedsiębiorstwo Portugal CRRC nie zadeklarowało żadnych zagranicznych wkładów finansowych i stwierdziło, że nie uważa się za wykonawcę w ramach tego przetargu, a jedynie za dostawcę dla konsorcjum prowadzonego przez lidera konsorcjum. Wskazało ono ponadto, że przedstawiło informacje "w tej formie wyłącznie do celów informacyjnych i wyłącznie w odniesieniu do własnej działalności".

Zgodnie z art. 29 ust. 5 i motywem 54 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych Komisja uznaje jednak przedsiębiorstwo Portugal CRRC za "głównego podwykonawcę" w rozumieniu rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, ponieważ zapewnia ono kluczowe elementy realizacji zamówienia, w szczególności dostawę taboru kolejowego i jego utrzymanie, które są obowiązkowymi elementami oferty w ramach postępowania.

3. Przesłanki wskazujące na istnienie subsydiów zagranicznych

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie oraz z uwzględnieniem faktu, że przedsiębiorstwo Portugal CRRC oraz jego bezpośrednia spółka holdingowa są ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jego pośredniej spółki holdingowej CRRC, Komisja uważa, że istnieją wystarczające przesłanki wskazujące na to, że przedsiębiorstwu Portugal CRRC pośrednio przyznano subsydia zagraniczne w rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych:

- dostarczanie towarów i świadczenie usług w formie zamówień publicznych udzielonych CRRC Tangshan Co., Ltd. oraz podmiotom CRRC w ChRL o wartości potencjalnie przekraczającej 36 mld EUR w ciągu trzech lat poprzedzających zgłoszenie. Na podstawie informacji dostępnych Komisji na tym etapie Komisja nie może stwierdzić, że te zamówienia publiczne zostały udzielone w drodze konkurencyjnych, przejrzystych i niedyskrymi- nacyjnych procedur przetargowych, a zatem nie może wykluczyć, że stanowiły one bezpośrednią szczególną korzyść dla CRRC i pośrednią szczególną korzyść dla przedsiębiorstwa Portugal CRRC;

- transfer środków finansowych w formie dotacji rządowych o wartości około 471 mln EUR przyznanych CRRC w ChRL w ciągu trzech lat poprzedzających zgłoszenie, co przysporzyło CRRC bezpośredniej szczególnej korzyści, a tym samym pośredniej szczególnej korzyści dla przedsiębiorstwa Portugal CRRC;

- utracone dochody w formie obniżki podatku o 10 punktów procentowych od standardowej stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw w ChRL wynoszącej 25 % dla przedsiębiorstw będących rezydentami, przyznawanej CRRC w ChRL w sposób ciągły w trakcie trzech lat przed zgłoszeniem, co przysporzyło CRRC bezpośredniej szczególnej korzyści, a tym samym pośredniej szczególnej korzyści dla przedsiębiorstwa Portugal CRRC.

4. Przesłanki świadczące o istnieniu zakłócenia na rynku wewnętrznym

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie Komisja uznaje, że istnieją wystarczające przesłanki, w rozumieniu art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, wskazujące na to, że subsydia zagraniczne wstępnie określone w sekcji 3 mogą poprawić pozycję konkurencyjną przedsiębiorstwa Portugal CRRC, a tym samym lidera konsorcjum, na rynku wewnętrznym, a poprzez to faktycznie lub potencjalnie negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 4 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, umożliwiając konsorcjum złożenie oferty, która jest nadmiernie korzystna w odniesieniu do przedmiotowych robót, dostaw lub usług.

Komisja uważa również, że potencjalne subsydia zagraniczne wskazane w sekcji 3 mogą wchodzić w zakres art. 5 ust. 1 lit. e) rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych, w przypadku których, ze względu na charakter, istnieje największe prawdopodobieństwo zakłócenia rynku wewnętrznego.

Całkowita kwota wstępnie określonych subsydiów zagranicznych przekracza wielokrotnie wartość oferty konsorcjum i udziału w niej przedsiębiorstwa Portugal CRRC.

5. Wnioski

Biorąc pod uwagę łączną kwotę potencjalnych subsydiów zagranicznych oraz dostępne Komisji informacje dotyczące oferty przedsiębiorstwa Portugal CRRC, Komisja - na podstawie wstępnego przeglądu orientacyjnie określonych wkładów finansowych - dysponuje wystarczającymi przesłankami wskazującymi, że stronom zgłaszającym, a w szczególności przedsiębiorstwu Portugal CRRC, przyznano subsydia zagraniczne, które mogą zakłócać rynek wewnętrzny w rozumieniu art. 4, art. 5 ust. 1 lit. e) i art. 27 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

Komisja podjęła zatem decyzję o wszczęciu postępowania szczegółowego zgodnie z art. 10 ust. 3 i art. 30 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych.

6. Zaproszenie do składania uwag

Zgodnie z art. 10 ust. 3 lit. d) i art. 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych oraz art. 8 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/1441 ("FSIR") Komisja wzywa każdą osobę fizyczną lub prawną, państwa członkowskie oraz państwo trzecie, które przyznało subsydia zagraniczne określone w sekcji 3, do przedstawienia uwag. Zgodnie z art. 8 ust. 3 FSIR, w przypadku gdy złożone pisemne uwagi zawierają informacje poufne, osoba składająca uwagi dostarcza wersję nieopatrzoną klauzulą poufności w tym samym czasie co wersję opatrzoną taką klauzulą.

W należycie uzasadnionych przypadkach podmioty składające uwagi mogą zażądać, aby ich tożsamość nie została ujawniona. Anonimowość zostanie zagwarantowana na podstawie wyraźnie uzasadnionej przyczyny wskazanej we wniosku.

Aby uwagi mogły zostać w pełni uwzględnione w toku procedury, powinny one wpłynąć do Komisji nie później niż 10 dni roboczych od daty niniejszej publikacji. Uwagi można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną na adres email grow-fsr- pp-notifications@ec.europa.eu pod numerem referencyjnym FSP.103117.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2560 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (Dz.U. L 330 z 23.12.2022, s. 1).
3 Skorygowane w drodze ogłoszenia korygującego opublikowanego w dniu 19 maja 2025 r. - 322169-2025 - Procedura konkurencyjna - TED.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6441

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skrócone zawiadomienie dotyczące wszczęcia postępowania szczegółowego w sprawie FSP.103117 na podstawie art. 10 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (UE) 2022/2560
Data aktu: 27/11/2025
Data ogłoszenia: 27/11/2025