(Dz.U.UE C z dnia 8 grudnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Asociación de investigación para la industria del calzado y conexas (Inescop) (Alicante, Hiszpania) (przedstawiciel: C. Morales Ruiz, adwokat)
Strona pozwana: Europejska Agencja Wykonawcza ds. Badań Naukowych
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- tytułem głównym, na podstawie art. 272 TFUE, pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności - decyzji Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Badań Naukowych z dnia 28 października 2024 r. zobowiązującej ostatecznie do zwrotu nienależnie pobranych kwot i do odszkodowania - i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu czteroletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez REA wobec INESCOP-u z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do umowy [rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 1 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich];
- tytułem ewentualnym, na podstawie art. 272 TFUE, w przypadku nieuwzględnienia żądania głównego: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu pięcioletniego terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez REA wobec INESCOP-u z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie do umowy z punktu widzenia ratione temporis [rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 2 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 (zwane dalej: "rozporządzeniem finansowym z 2012 r.")]);
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, na podstawie art. 263 TFUE, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione ze względu na przyjęcie, że REA podjęła czynności administracyjne: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności z powodu upływu terminu przedawnienia wszelkich czynności podjętych przez REA wobec INESCOP-u z tytułu nieprawidłowości w projektach SMARTPIFF, NANOFOOT i DEMOULTRAGRIP, niezależnie od zastosowania rozporządzenia nr 2988/95 lub rozporządzenia finansowego z 2012 r.
- tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, na podstawie art. 272 TFUE, w przypadku gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione: pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności jak również (i) orzeczenie odnośnie do prawidłowej wykładni art. 4 Grant Agreements, zgodnie z którą INESCOP był uprawniony do otrzymania raportu końcowego OLAF-u lub wszelkich innych komunikatów dotyczących procedury zwrotu lub audytu w języku hiszpańskim, oraz (i) stwierdzenie, że odmowa dostarczenia takiego dokumentu stanowi naruszenie Grant Agreements w związku z zasadą dobrej wiary i równości stron, a w konsekwencji (ii) stwierdzenie, że INESCOP ma prawo do otrzymania kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń jak również sprawozdań, w tym tych pochodzących od OLAF-u, w języku hiszpańskim, aby móc skutecznie bronić się w postępowaniu kontradyktoryjnym lub postępowaniu dotyczącym audytu finansowego;
- ponadto, tytułem w dalszej kolejności ewentualnym, na podstawie art. 263 TFUE, gdyby powyższe żądania nie zostały uwzględnione z powodu ze względu na przyjęcie, że REA podjęła czynności administracyjne, pozbawienie zaskarżonej decyzji skuteczności i stwierdzenie nieistnienia wierzytelności ze względu na naruszenie przysługujących INESCOP-owi praw podstawowych, nakazując w razie potrzeby wszczęcie nowego postępowania, w ramach którego zostaną zagwarantowane przyznane INESCOP-owi prawa językowe oraz (ii) w konsekwencji przekazanie INESCOP, w celu umożliwienia skutecznej obrony w ramach postępowania kontradyktoryjnego, kopii wszystkich komunikatów, decyzji, orzeczeń i sprawozdań, w tym pochodzących od OLAF-u, sporządzonych w języku hiszpańskim, ponieważ decyzja została wydana w ramach wykonywania uprawnień administracyjnych, które wykraczają poza stosunek umowny wynikający z Grant Agreements.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.
1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: (i) decyzji Unii dotyczących 7PR oraz (ii) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 2988/95.
2. Zarzut dugi, dotyczący naruszenia Grant Agreements oraz prawa właściwego dla umowy: rozporządzenia finansowego z 2012 r.
3. Zarzut trzeci, dotyczący przypadku wszczęcia przez REA postępowania administracyjnego, przedawnienie prawa REA do wszczęcia takiego postępowania przeciwko INESCOP na podstawie rozporządzenia nr 2988/95 (WE, Euratom) i rozporządzenia finansowego z 2012 r.
4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia Grant w związku z prawidłową wykładnią ich art. 4 oraz zasady dobrej wiary i równości stron.
5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia podstawowego prawa do zwrócenia się do REA w jednym z języków traktatów i uzyskania odpowiedzi w tym samym języku.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6400 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-728/25: Skarga wniesiona w dniu 20 października 2025 r. - Inescop/REA |
| Data aktu: | 08/12/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/12/2025 |