(Dz.U.UE C z dnia 20 listopada 2025 r.)
Skarga przeciwko Królestwu Norwegii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 8 października 2025 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez następujące osoby: Sigurbjorn Bernhard Edvardsson, Hildur Hjorvar, Sigrun Ingibjorg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue de Arts 19H, 1000 Bruxelles/Brussel, Belgique/België.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1) orzeczenie, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG, nie włączając do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 5cpaa załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/151 z dnia 30 stycznia 2018 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w odniesieniu do dalszego doprecyzowania elementów, jakie mają być uwzględniane przez dostawców usług cyfrowych w zakresie zarządzania istniejącymi ryzykami dla bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych, oraz parametrów służących do określenia, czy incydent ma istotny wpływ), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2) obciążenie Norwegii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Norwegia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej, nie przyjmując środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 5cpaa załącznika XI do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/151 z dnia 30 stycznia 2018 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 w odniesieniu do dalszego doprecyzowania elementów, jakie mają być uwzględniane przez dostawców usług cyfrowych w zakresie zarządzania istniejącymi ryzykami dla bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych, oraz parametrów służących do określenia, czy incydent ma istotny wpływ), dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- W dniu 4 listopada 2024 r. Urząd skierował do Norwegii wezwanie do usunięcia uchybienia, wzywając Norwegię do przedstawienia uwag w terminie dwóch miesięcy od daty otrzymania wezwania.
- Norwegia odpowiedziała na wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 6 stycznia 2025 r., twierdząc, że nie wprowadziła jeszcze niezbędnych środków w celu wdrożenia aktu. Norwegia wskazała również, że środki ustawodawcze są w toku, a odpowiednie zmiany legislacyjne mają wejść w życie w drugiej połowie 2025 r.
- W dniu 26 marca 2025 r. Urząd wydał uzasadnioną opinię, w której podtrzymał swoje wnioski zawarte w wezwaniu do usunięcia uchybienia i wyznaczył Norwegii dwa miesiące na wprowadzenie środków niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii, tj. nie później niż 26 maja 2025 r.
- W odpowiedzi z dnia 28 maja 2025 r. Norwegia odniosła się do swojej odpowiedzi na wezwanie do usunięcia uchybienia, stwierdzając, że środki niezbędne do wdrożenia aktu mają wejść w życie w drugiej połowie 2025 r. oraz że okres konsultacji dotyczących proponowanej ustawy został zakończony.
- Do dnia, w którym upłynął termin wyznaczony w uzasadnionej opinii, Norwegia nie powiadomiła Urzędu o jakichkolwiek środkach wprowadzonych w celu włączenia przedmiotowego aktu do krajowego porządku prawnego ani też Urząd nie dysponował żadnymi innymi informacjami, wskazującymi na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Norwegii.
- Ponieważ Norwegia nie zastosowała się do uzasadnionej opinii w wyznaczonym w niej terminie, w dniu 8 października 2025 r. Urząd postanowił wnieść sprawę do Trybunału zgodnie z art. 31 porozumienia o nadzorze i Trybunale.
- Urząd stwierdza, że do dnia, w którym złożono niniejszy wniosek, Norwegia nie włączyła aktu do krajowego porządku prawnego ani nie poinformowała o tym Urzędu.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6339 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Skarga wniesiona w dniu 8 października 2025 r. przez Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Norwegii (Sprawa E-20/25) |
| Data aktu: | 20/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/11/2025 |