(Dz.U.UE C z dnia 24 listopada 2025 r.)
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) jest jedną z siedmiu instytucji Unii Europejskiej i od 1952 r. stanowi jej organ sądowniczy. Składa się z dwóch sądów, Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, które wydają rocznie ponad 1 600 orzeczeń w bardzo różnych dziedzinach prawnych, oraz ze służb administracyjnych, zapewniających obu sądom wsparcie w realizacji ich zadań.
Opis jednostki organizacyjnej
W TSUE mieści się największa w Europie biblioteka prawa unijnego, która posiada 364 500 pozycji (książek i czasopism), w tym 102 000 z zakresu prawa Unii Europejskiej.
Dyrekcja Biblioteki jest funkcjonalnie przyporządkowana do Dyrekcji Generalnej Informacji, zatrudnia obecnie około pięćdziesięciu pracowników, a jej głównym zadaniem jest wspieranie działalności orzeczniczej TSUE. Realizuje to zadanie, świadcząc usługi związane z zarządzaniem, promowaniem, udostępnianiem i przechowywaniem zasobów dokumentacyjnych i archiwalnych, na potrzeby zarówno gabinetów członków, jak i administracji instytucji.
Dyrekcja Biblioteki składa się obecnie z trzech wydziałów: Wydziału Zasobów Bibliotecznych, Wydziału Obsługi Użytkowników i Obywateli oraz Wydziału Publikacji i Eksploatacji.
Wydział Zasobów Bibliotecznych odpowiada za politykę rozwoju zbiorów, pozyskiwanie zasobów bibliograficznych, zarządzanie kolekcją, tworzenie, organizację i opracowanie metadanych, a także za sprawy administracyjne i finansowe.
Wydział Obsługi Użytkowników i Obywateli odpowiada za świadczenie usług dla użytkowników i obywateli. Pełni funkcję centralnego ośrodka informacji i wsparcia w zakresie dostępu do zasobów bibliograficznych i dokumentacyjnych, opracowuje materiały ułatwiające korzystanie z dostępnych zasobów i propagujące je oraz rozpatruje wnioski o dostęp do dokumentów administracyjnych będących w posiadaniu instytucji, jak również do archiwów historycznych.
Wydział Publikacji i Eksploatacji odpowiada za wdrażanie polityki zarządzania dokumentacją i jej archiwizacją. Jest również odpowiedzialny za publikację orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości i Sądu we wszystkich językach urzędowych Unii, zarządzanie narzędziami informatycznymi umożliwiającymi dostęp do zasobów bibliograficznych i dokumentacyjnych, a także za druk i produkcję dokumentów oraz publikacji Trybunału.
Opis stanowiska
Dyrektor/dyrektorka biblioteki należy do kadry kierowniczej wyższego szczebla TSUE i odpowiada za:
- kierowanie ogólną strategią Biblioteki poprzez wzmacnianie jej roli jako ośrodka wiedzy wspierającego działalność Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i jego użytkowników;
- prowadzenie innowacyjnych projektów mających na celu modernizację narzędzi i metod pracy oraz rozwój usług dostosowanych do zmieniających się potrzeb użytkowników;
- nadzorowanie wszystkich jednostek dyrekcji i zapewnienie najwyższej jakości usług oraz efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi i finansowymi;
- wdrażanie i promowanie wykorzystania zaawansowanych technologii cyfrowych, w szczególności narzędzi sztucznej inteligencji, w celu optymalizacji zarządzania, udostępniania i rozpowszechniania zasobów dokumentacyjnych;
- wspieranie współpracy między jednostkami organizacyjnymi TSUE oraz współpracy z instytucjami europejskimi i partnerami zewnętrznymi w celu wymiany doświadczeń i upowszechniania wiedzy;
- wdrażanie narzędzi monitorowania, rekomendowania i analizowania, umożliwiających lepsze korzystanie z orzecznictwa oraz zasobów doktrynalnych;
- opracowanie strategii ochrony, propagowania, wykorzystywania i zapewniania dostępu do zasobów bibliograficznych;
- proaktywne zarządzanie zmianami w wielojęzycznym i wielokulturowym środowisku instytucjonalnym.
Ponadto osoba zajmująca to stanowisko dba o to, aby organizacja, metody pracy i wykorzystanie zasobów, jakimi dysponuje Dyrekcja Biblioteki, były zgodne ze strategią instytucji. Identyfikuje możliwości i wyzwania stojące przed tą dyrekcją. Przygotowuje ją do niezbędnych zmian i wspiera transformację.
Profil kandydata
Poszukujemy osoby mającej strategiczną wizję, potrafiącej przewidywać złożone wyzwania stojące przed biblioteką prawniczą w dynamicznie zmieniających się realiach oraz stawiać im czoło. Osoba ta będzie wspomagać transformację biblioteki w kompleksowy ośrodek wiedzy prawniczej, dostosowany do potrzeb nowoczesnej instytucji sądowej działającej w wielojęzycznym kontekście.
Aby skutecznie kierować dyrekcją, zatrudniona na ogłaszanym stanowisku osoba musi mieć bardzo dobre kompetencje w dziedzinie zarządzania, łączące skrupulatność w zakresie zarządzania finansami z umiejętnościami interpersonalnymi, a także dobrą znajomość wymogów związanych z działalnością sądowniczą.
Warunki dopuszczenia kandydata
Stanowisko dyrektora biblioteki zostanie obsadzone zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 1 .
Aby zostać dopuszczonym do etapu oceny zgłoszeń, kandydat musi spełniać warunki powołania urzędnika określone w regulaminie pracowniczym, w tym w szczególności posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Ponadto kandydat musi spełniać następujące minimalne wymagania:
- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom uniwersyteckim, potwierdzony dyplomem;
- co najmniej dziesięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe;
- udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu zespołem pracowników;
- gruntowna znajomość jednego języka urzędowego Unii Europejskiej, bardzo dobra znajomość drugiego języka urzędowego i dobra znajomość trzeciego języka urzędowego. Co się tyczy tych trzech języków, ze względów służbowych jest wymagana bardzo dobra znajomość języka angielskiego lub francuskiego. Znajomość innych języków urzędowych Unii Europejskiej będzie dodatkowym atutem.
Egzaminy
Kandydaci, których zgłoszenia zostaną przyjęte i których profil najlepiej odpowiada kryteriom naboru, zostaną zaproszeni na egzaminy.
Egzaminy będą przeprowadzone w języku angielskim lub francuskim i mają na celu ocenę motywacji, predyspozycji i wiedzy fachowej kandydata, niezbędnych do pełnienia obowiązków na stanowisku kierowniczym, w świetle kryteriów naboru wskazanych w zaproszeniu do składania zgłoszeń.
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia
Na ogłaszanym stanowisku przysługują wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określone w regulaminie pracowniczym dla urzędników grupy zaszeregowania AD 14 lub AD 15 2 . Zwraca się uwagę kandydatów na fakt, że regulamin pracowniczy wymaga od każdego nowego urzędnika odbycia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Polityka zatrudnienia
TSUE gwarantuje równość szans, z zastrzeżeniem oceny porównawczej kwalifikacji kandydatów. Zapewnia również równe traktowanie wszystkich osób wyrażających zainteresowanie pracą na ogłaszanym stanowisku.
Aktywnie dąży do pozyskania zróżnicowanych zgłoszeń od kandydatów mających różnorodne doświadczenie, umiejętności i wiedzę oraz różnorodne pochodzenie geograficzne wśród obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej.
Kandydaci z niepełnosprawnościami lub kandydaci, których stan zdrowia może mieć wpływ na możliwość udziału w etapie oceny, proszeni są o kontakt z Wydziałem Selekcji Talentów w Dyrekcji Zasobów Ludzkich (candidatures_DIR-BIB@curia.europa.eu) od razu po złożeniu zgłoszenia. Wydział ten będzie mógł zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego zapewnić niezbędne dostosowania, aby umożliwić kandydatowi pełne uczestnictwo w etapie oceny. W tym celu kandydat może zostać poproszony o przesłanie służbom medycznym TSUE zaświadczenia lekarskiego lub zaświadczenia wydanego przez organ krajowy, które zostanie przeanalizowane w celu wdrożenia niezbędnych dostosowań.
W celu uzyskania informacji na temat przetwarzania danych osobowych do celów niniejszego postępowania w sprawie naboru kandydaci są proszeni o zapoznanie się z informacją dotyczącą naboru do służb administracyjnych TSUE.
Składanie zgłoszeń
Kandydaci na ogłaszane stanowisko są proszeni o przesłanie zgłoszenia pocztą elektroniczną wyłącznie na adres candidatures_DIR-BIB@curia.europa.eu do dnia 23 grudnia 2025 r. do godz. 17.00 czasu lokalnego.
Aby zgłoszenie było uznane za kompletne, musi zawierać:
- list motywacyjny;
- życiorys i wszelkie inne istotne dokumenty;
- krótką prezentację (maksymalnie 5 stron), w której kandydat przedstawia swoją wizję działania dyrekcji, której dotyczy zaproszenie do składania zgłoszeń, i zarządzania nią.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6244 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Zaproszenie do składania zgłoszeń na stanowisko dyrektora biblioteki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 24/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/11/2025 |