Spis treści
1. Wprowadzenie
2. Czym jest portal Safety Business Gateway?
3. Obowiązkowe korzystanie przez przedsiębiorstwa z portalu Safety Business Gateway
4. Informacje otrzymywane przez organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway ..
5. Dostęp do portalu Safety Business Gateway
5.1. Gdzie uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway
5.2. Kto ma dostęp do portalu
6. Obowiązujący system językowy
1. Wprowadzenie
Niniejsze zawiadomienie zawiera wytyczne dotyczące funkcjonowania portalu Safety Business Gateway oraz sposobu, w jaki przedsiębiorstwa i organy nadzoru rynku mogą uzyskać do niego dostęp i korzystać z niego zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 .
Niniejsze zawiadomienie ma charakter wyłącznie informacyjny - moc prawną ma tylko tekst aktu ustawodawczego UE. Wszelkie wiążące wykładnie przepisów muszą wynikać z tekstu rozporządzenia oraz bezpośrednio z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Informacje zawarte w niniejszym zawiadomieniu mają charakter ogólny i nie odnoszą się bezpośrednio do żadnych konkretnych osób fizycznych ani prawnych.
Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w jej imieniu nie odpowiada za jakiekolwiek wykorzystanie poniższych informacji. Wytyczne mogą zostać zmienione w późniejszym terminie.
2. Czym jest portal Safety Business Gateway?
Safety Business Gateway to portal internetowy, udostępniony w portalu Safety Gate, za pośrednictwem którego przedsiębiorstwa mają informować organy nadzoru rynku państw członkowskich o produktach niebezpiecznych i wypadkach, w tym o środkach lub działaniach podjętych w odniesieniu do tych produktów i wypadków, jak opisano w art. 9 ust. 8, art. 10 ust. 2, art. 11 ust. 2 i 8, art. 12 ust. 4, art. 20 i art. 22 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Przedsiębiorstwa muszą korzystać z portalu Safety Business Gateway w celu wypełnienia swoich obowiązków sprawozdawczych. Mogą z niego korzystać również producenci w celu ostrzegania konsumentów zgodnie z art. 9 ust. 9 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.
3. Obowiązkowe korzystanie przez przedsiębiorstwa z portalu Safety Business Gateway
Przedsiębiorstwa muszą korzystać z portalu Safety Business Gateway w określonych sytuacjach i w zależności od swojej roli w łańcuchu dostaw, a mianowicie tego, czy działają w charakterze podmiotu gospodarczego (tj. producenta, upoważnionego przedstawiciela, importera, dystrybutora, dostawcy usług realizacji zamówień lub jakiejkolwiek innej osoby fizycznej lub prawnej, która podlega obowiązkom związanym z wytwarzaniem produktów lub udostępnianiem ich na rynku zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów), czy też jako dostawca internetowej platformy handlowej.
Przekazywanie zgłoszeń za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway, w przypadkach, kiedy wymaga tego rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, jest zastrzeżone dla podmiotów gospodarczych i dostawców internetowych platform handlowych, których to podmiotów i dostawców dotyczy konkretny produkt będący przedmiotem zgłoszenia, na podstawie art. 9, 10, 11, 12 i 22 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów lub na podstawie art. 20 tego rozporządzenia w razie wypadków. W związku z tym zgłoszeń za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway nie mogą składać żadne inne osoby trzecie (np. konkurenci biznesowi).
Wypadki - które podmioty gospodarcze są zobowiązane zgłosić na podstawie art. 20 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów - dotyczą zdarzeń związanych z używaniem produktu, które spowodowały śmierć człowieka lub poważne negatywne skutki dla jego zdrowia i bezpieczeństwa. Skutki te mogą być trwałe lub tymczasowe i mogą obejmować obrażenia, inne szkody dla organizmu, choroby i przewlekłe skutki zdrowotne 2 . Zgodnie z art. 20 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów wykorzystanie portalu Safety Business Gateway w celu zgłaszania wypadków jest obowiązkiem w odniesieniu do wszystkich produktów, w tym produktów, które podlegają również unijnemu prawodawstwu harmonizacyjnemu w rozumieniu art. 3 pkt 27 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.
Producenci i upoważnieni przedstawiciele
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów producent ma obowiązek poinformować o produkcie organy nadzoru rynku, jeżeli stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że produkt jest niebezpieczny (zob. art. 9 ust. 8 lit. c) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów), oraz informować konsumentów o wprowadzonych środkach naprawczych (zob. art. 9 ust. 8 lit. b) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
| Przykład 1. Producent odkrywa, że produkowane przez niego składane krzesło stwarza ryzyko załamania się pod ciężarem użytkownika, co spowoduje jego upadek i potencjalne obrażenia. W tym scenariuszu przedsiębiorstwo musi wprowadzić niezbędne środki naprawcze, poinformować o nich konsumentów i powiadomić o tym organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. |
Obowiązek ten obejmuje również upoważnionego przedstawiciela, który musi poinformować właściwe organy krajowe o produktach niebezpiecznych i wypadkach za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway, jeżeli producent jeszcze tego nie uczynił (zob. art. 10 ust. 2 lit. c) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
Ponadto jeżeli producent dowie się, że produkt spowodował wypadek, musi zgłosić ten wypadek za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (zob. art. 20 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów), bez zbędnej zwłoki od momentu, gdy dowiedział się o wypadku. W przypadku gdy producent produktu nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii, osoba odpowiedzialna musi dopilnować, by wypadek został zgłoszony za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway.
Ponadto producenci mogą korzystać z portalu Safety Business Gateway, aby ostrzegać konsumentów o produktach niebezpiecznych (zob. art. 9 ust. 8 lit. c) i art. 9 ust. 9 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
Importer
Importerzy są zobowiązani do zgłoszenia produktów niebezpiecznych w następujących sytuacjach:
- Produkty, których jeszcze nie wprowadzono do obrotu. Jeżeli importer wykryje, że produkt jest niebezpieczny, przed wprowadzeniem go do obrotu, musi poinformować o tym producenta produktu i dopilnować, by organy nadzoru rynku zostały poinformowane za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (zob. art. 11 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów). Oznacza to, że informacje za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway musi przekazać albo producent, albo importer.
- Produkty, które już wprowadzono do obrotu. Jeżeli importer stwierdzi lub ma powody, by przypuszczać, że wprowadzony przez niego do obrotu produkt jest niebezpieczny, musi niezwłocznie: (i) poinformować o tym producenta (zob. art. 11 ust. 8 lit. a) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów); (ii) dopilnować, by wprowadzono niezbędne środki naprawcze (jeżeli środków tych nie podjął producent, importer musi niezwłocznie to zrobić sam) (zob. art. 11 ust. 8 lit. b) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów); (iii) dopilnować, aby konsumenci zostali natychmiast o tym poinformowani (zob. art. 11 ust. 8 lit. c) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów); oraz (iv) poinformować odpowiednie organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (zob. art. 11 ust. 8 lit. d) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
| Przykład 2. Przedsiębiorstwo importuje świeczniki. Po wprowadzeniu produktu do obrotu importer stwierdza, że śruby utrzymujące świecę mogą się poluzować, co może prowadzić do upadku świecy na podłogę, co z kolei może spowodować pożar lub oparzenia. W tym scenariuszu przedsiębiorstwo musi poinformować producenta o wykrytym ryzyku związanym z produktem i sprawdzić, czy producent podejmuje niezbędne środki naprawcze i informuje o tym konsumentów i organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway. Jeżeli producent nie podejmie skutecznych środków naprawczych, musi to zrobić importer. |
- Zgłaszanie wypadków Jeżeli importer dowie się o wypadku spowodowanym przez produkt, który wprowadził do obrotu lub udostępnił na rynku, musi bez zbędnej zwłoki poinformować o tym producenta. Producent musi następnie zgłosić wypadek za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway lub polecić importerowi dokonanie takiego zgłoszenia. W przypadku gdy producent produktu nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii, importer musi dopilnować, by wypadek został zgłoszony (zob. art. 20 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
Osoba odpowiedzialna
W przypadku gdy producent produktu nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii, osoba odpowiedzialna w rozumieniu art. 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020 musi dopilnować, by wypadek, o którym jej wiadomo, został zgłoszony za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway.
Dystrybutor
Dystrybutorzy są zobowiązani do podjęcia działań, jeżeli uznają, że produkt jest niebezpieczny lub nie spełnia wymagań dotyczących oznakowania i bezpieczeństwa określonych w art. 9 ust. 5, 6 i 7 oraz art. 11 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Może się zdarzyć na przykład, że produkt nie zawiera informacji identyfikujących produkt, informacji określających producenta i importera ani informacji na temat bezpieczeństwa i jasnych instrukcji. Dystrybutor musi dopilnować, by organy nadzoru rynku były niezwłocznie informowane o takich nieprawidłowościach za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (zob. art. 12 ust. 4 lit. c) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów). Oznacza to, że informacje za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway musi przekazać producent albo importer, a jeżeli oni tego nie zrobili, to musi to zrobić dystrybutor.
|
Przykład 3. Przedsiębiorstwo dystrybuuje gryzaki w kształcie naszyjnika przeznaczone dla ząbkujących dzieci. Po udostępnieniu produktu na rynku przedsiębiorstwo dowiaduje się, że naszyjniki mogą łatwo pęknąć, co prowadzi do uwolnienia małych części. Dzieci w wieku poniżej 36 miesięcy mogą z łatwością wziąć te części do buzi i się zadławić. To przykład sytuacji, w którejdystrybutor musi dopilnować, by organy nadzoru rynku zostały poinformowane za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (przez zgłoszenie od producenta lub importera albo przez przesłanie tej informacji przez dystrybutora, jeżeli producent lub importer tego nie uczynili). |
Jeżeli dystrybutor dowie się o wypadku spowodowanym przez produkt, który wprowadził do obrotu lub udostępnił na rynku, musi bez zbędnej zwłoki poinformować o tym producenta. Producent może poinstruować dystrybutora, by zgłaszał wypadki związane z produktem za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway w jego imieniu (zob. art. 20 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów).
Dostawcy internetowych platform handlowych
Dostawcy internetowych platform handlowych również mają obowiązek zgłaszania określonych kwestii za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway (zob. art. 22 ust. 12 lit. d) i art. 22 ust. 12 lit. e) pkt (ii) rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów). Dostawcy internetowych platform handlowych muszą zgłaszać organom nadzoru rynku, za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway, zarówno produkty niebezpieczne, o których im wiadomo i które były oferowane na ich interfejsach online, jak i wszelkie wypadki spowodowane przez produkt udostępniony na ich platformie, o których zostali poinformowani i które spowodowały poważne ryzyko lub rzeczywistą szkodę dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumenta. Muszą oni również niezwłocznie informować odpowiednich przedsiębiorców i podmioty gospodarcze o otrzymanych informacjach dotyczących wypadków lub kwestii bezpieczeństwa, w przypadku gdy wiedzą, że dany produkt był oferowany przez tych przedsiębiorców za pośrednictwem interfejsów dostawców internetowych platform handlowych.
|
Przykład 4. Dostawca internetowej platformy handlowej dowiedział się ze skargi konsumenta lub z prasy, że lalka z tworzywa sztucznego sprzedawana na jego platformie zawiera substancje chemiczne, które nie są dopuszczone do obrotu w UE i które stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. W takim przypadku dostawca internetowej platformy handlowej musi poinformować organy nadzoru rynku UE i przedstawić za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway szczegółowe informacje na temat ryzyka dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, a także odpowiednio poinformować przedsiębiorcę, który oferował produkt za pośrednictwem interfejsu online tego dostawcy. |
4. Informacje otrzymywane przez organy nadzoru rynku za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway
Organy nadzoru rynku państw członkowskich UE otrzymują za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway informacje od podmiotów gospodarczych na temat produktów niebezpiecznych, które podmioty te wprowadziły do obrotu lub udostępniły na rynku, oraz informacje od dostawców internetowych platform handlowych na temat produktów niebezpiecznych, które oferowano konsumentom w UE za pośrednictwem ich interfejsów online. Organy nadzoru rynku otrzymują również informacje o wypadkach spowodowanych przez produkt udostępniany na tych interfejsach. Wszystkie te informacje są analizowane przez właściwe organy nadzoru rynku. Jeżeli organy krajowe stwierdzą, że produkt jest niebezpieczny lub w inny sposób niezgodny z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, krajowe organy nadzoru rynku podejmują odpowiednie środki. Jeżeli produkt stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, organy krajowe są zobowiązane zgłosić produkt i podjęte odpowiednie środki za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie mniejsze niż poważne, organy krajowe muszą w każdym przypadku poinformować Komisję i mogą zgłosić produkt i odpowiednie środki za pośrednictwem systemu.
5. Dostęp do portalu Safety Business Gateway
Oprócz informacji zawartych w niniejszym zawiadomieniu dalsze dokładne informacje techniczne dotyczące korzystania z portalu Safety Business Gateway znajdują się w podręczniku użytkownika Safety Business Gateway dla podmiotów gospodarczych i dostawców internetowych platform handlowych oraz w podręczniku użytkownika Safety Business Gateway dla organów krajowych 3 . Podręczniki te są dostępne w portalu internetowym Safety Business Gateway 4 .
5.1. Gdzie uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway
Dostęp do portalu Safety Business Gateway można uzyskać w odpowiedniej sekcji portalu Safety Gate.
5.2. Kto ma dostęp do portalu
Dostęp do portalu Safety Business Gateway mają następujące podmioty:
a) Podmioty gospodarcze i dostawcy internetowych platform handlowych
Podmioty gospodarcze i dostawcy internetowych platform handlowych mogą uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway zgodnie z art. 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Mają oni dostęp wyłącznie do informacji dotyczących przekazanych przez siebie zgłoszeń.
Aby uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway, należy posiadać konto EU Login (obowiązkowy system uwierzytelniania Komisji).
b) Organy nadzoru rynku państw członkowskich
Organy nadzoru rynku mogą uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway w celu uzyskania informacji o zgłoszeniach składanych przez podmioty gospodarcze lub dostawców internetowych platform handlowych, o których to podmiotach i dostawcach mowa w lit. a). Aby uzyskać dostęp do portalu Safety Business Gateway, należy posiadać konto EU Login. Każdy organ nadzoru rynku ma dostęp wyłącznie do zgłoszeń przesłanych do odpowiedniego państwa członkowskiego (państw członkowskich).
c) Komisja Europejska
Komisja Europejska jest administratorem portalu Safety Business Gateway. Umożliwia ona przedsiębiorstwom publikowanie informacji na tym portalu internetowym w celu ostrzegania konsumentów zgodnie z art. 9 ust. 9 rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów.
6. Obowiązujący system językowy
Portal Safety Business Gateway jest dostępny we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej, a także w językach islandzkim i norweskim.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6238 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące praktycznego wdrażania portalu Safety Business Gateway na podstawie art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/988 |
| Data aktu: | 21/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2025 |
| Data wejścia w życie: | 21/11/2025 |