Należy przypomnieć, że kumulacja diagonalna może być stosowana wyłącznie wtedy, gdy strony końcowej produkcji i końcowego miejsca przeznaczenia zawarły umowy o wolnym handlu ze wszystkimi stronami uczestniczącymi w uzyskaniu statusu pochodzenia, tj. ze wszystkimi stronami, z których pochodzą użyte materiały. Materiał pochodzący ze strony, która nie zawarła umowy ze stronami końcowej produkcji lub końcowego przeznaczenia, jest traktowany jako materiał niepochodzący. Konkretne przykłady podano w Wyjaśnieniach dotyczących paneurośródziemnomorskich protokołów w sprawie reguł pochodzenia 2 .
Na podstawie informacji przekazanych przez strony Komisji Europejskiej w załączonych tabelach określono:
W tabeli 1 - uproszczony przegląd możliwości kumulacji.
W tabelach 2 i 3 - datę, od której kumulacja diagonalna ma zastosowanie.
Litera "C" występująca w tabeli 1 wskazuje na fakt, że między dwoma partnerami zawarta jest umowa o wolnym handlu zawierająca reguły pochodzenia pozwalające na kumulację w oparciu o reguły z 2012 r. 3 Aby możliwa była kumulacja diagonalna z udziałem trzech partnerów, "C" powinno występować w komórkach tabeli znajdujących się na wszystkich przecięciach kolumn i wierszy reprezentujących tych trzech partnerów.
Litera "R" występująca w tabeli 1 wskazuje na fakt, że między dwoma partnerami zawarta jest umowa o wolnym handlu zawierająca reguły pochodzenia pozwalające na kumulację w oparciu o reguły z 2023 r. 4 . W przypadku partnerów stosujących reguły przejściowe 5 w tabeli 1 dodano również literę "T". Aby możliwa była kumulacja diagonalna z udziałem trzech partnerów, "R" powinno występować w komórkach tabeli znajdujących się na wszystkich przecięciach kolumn i wierszy reprezentujących tych trzech partnerów.
Do celów stosowania przepisów przejściowych wprowadzonych decyzją Wspólnego Komitetu 2/2024 mających zastosowanie między dwoma punktami kontaktowymi materiały pochodzące z innych punktów kontaktowych zgodnie z regułami z 2012 r. mogą być wykorzystywane w kumulacji na podstawie reguł z 2023 r. poprzez zastosowanie zasady przenikalności przewidzianej w jedynym artykule ust. 2 tej decyzji.
W kumulacji diagonalnej istnieją jednak pewne wyjątki. W takich przypadkach na istnienie wyjątku wskazują (1), (2) lub (*).
Daty wymienione w tabeli 2 odnoszą się do:
- daty rozpoczęcia stosowania kumulacji diagonalnej na podstawie art. 3 dodatku I do konwencji, jeżeli dana umowa o wolnym handlu odnosi się do konwencji. W tym przypadku data poprzedzona jest oznaczeniem "(C)";
- daty rozpoczęcia stosowania protokołów w sprawie reguł pochodzenia poprzedzających konwencję przewidujących kumulację diagonalną, załączonych do danej umowy o wolnym handlu, w pozostałych przypadkach;
- daty rozpoczęcia stosowania kumulacji diagonalnej na podstawie art. 7 dodatku I do konwencji, zgodnie ze zmianami wprowadzonymi decyzją nr 1/2023 Wspólnego Komitetu Regionalnej Konwencji w sprawie Paneurośró- dziemnomorskich Preferencyjnych Reguł Pochodzenia z dnia 7 grudnia 2023 r. 6 . W tym przypadku data poprzedzona jest oznaczeniem "(R)".
Podane w tabeli 3 daty odnoszą się do daty rozpoczęcia stosowania protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących kumulację diagonalną, załączonych do umów o wolnym handlu między UE, Turcją oraz uczestnikami procesu stabilizacji i stowarzyszenia Unii Europejskiej. Za każdym razem gdy w danej umowie o wolnym handlu pomiędzy stronami wymienionymi w tej tabeli zamieszczone zostaje odniesienie do konwencji, data poprzedzona symbolem, odpowiednio, "(C)" lub "(R)" została dodana w tabeli 2.
Należy również przypomnieć, że materiały pochodzące z Turcji objęte unią celną UE-Turcja mogą być stosowane jako materiały pochodzące do celu kumulacji diagonalnej pomiędzy Unią Europejską i krajami uczestniczącymi w procesie stabilizacji i stowarzyszenia, wobec których obowiązuje protokół w sprawie reguł pochodzenia.
Kody umawiających się stron wymienionych w tabelach są następujące:
| - Unia Europejska | UE |
| - Państwa EFTA: | |
| - Islandia | IS |
| - Szwajcaria (w tym również Liechtenstein) 7 | CH (+ LI) |
| - Norwegia | NO |
| - Wyspy Owcze | FO |
| - Uczestnicy procesu barcelońskiego: | |
| - Algieria | DZ |
| - Egipt | EG |
| - Izrael | IL |
| - Jordania | JO |
| - Liban | LB |
| - Maroko | MA |
| - Palestyna (*) | PS |
| - Syria | SY |
| - Tunezja | TN |
| - Turcja | TR |
| - Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE: | |
| - Albania | AL |
| - Bośnia i Hercegowina | BA |
| - Macedonia Północna | MK |
| - Czarnogóra | ME |
(*) Użycie tej nazwy nie może być traktowane jako uznanie państwa Palestyna i pozostaje bez uszczerbku dla indywidualnych stanowisk państw członkowskich w tej kwestii.
Niniejsze zawiadomienie zastępuje zawiadomienie opublikowane w Dz.U. C, C/2025/5098 z 17.9.2025, ELI: http://data. europa.eu/eli/C/2025/5098/oj.
(**)Użycie tej nazwy nie wpływa na stanowiska w sprawie statusu Kosowa i jest zgodne z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1244 oraz z opinią Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Deklaracji niepodległości Kosowa.
| - Serbia | RS |
| - Kosowo (**) | KO |
| - Republika Mołdawii | MD |
| - Gruzja | GE |
| - Ukraina | UA |
Tabela 1
Uproszczony przegląd możliwości kumulacji diagonalnej w strefie paneurośródziemnomorskiej
| Państwa EFTA | Uczestnicy procesu barcelońskiego | Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| UE | CH (+LI) | IS | NO | FO | DZ | EG | IL | JO | LB | MA | PS | SY | TN | TR | AL | BA | KO | ME | MK | RS | MD | GE | UA | ||||||||||||||||
| UE | CR | CR | CR | CR | C | CR/T(3) | C | CR | CR/T | C | CR/T | C(1) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | ||||||||||||||||||
| CH (+LI) | CR | CR | CR | C | C | C | C | C | C | C | C | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | C | |||||||||||||||||||
| IS | CR | CR | CR | C | C | C | C | C | C | C | C | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | C | |||||||||||||||||||
| NO | CR | CR | CR | C | C | C | C | C | C | C | C | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | C | |||||||||||||||||||
| FO | CR | C | C | C | CR | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| DZ | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| EG | CT/R (3) | C | C | C | C | C | C | C | C | ||||||||||||||||||||||||||||||
| IL | C | C | C | C | C | C | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| JO | CR | C | C | C | C | C | C | C | |||||||||||||||||||||||||||||||
| LB | C | C | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| MA | CT/R | C | C | C | C | C | C | C | |||||||||||||||||||||||||||||||
| PS | C | C | C | C | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| SY | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| TN | CT/R | C | C | C | C | C | C | C | |||||||||||||||||||||||||||||||
| TR | C(1) | CR | CR | CR | CR | C | C | C | C | C | C | C (*) | C (*) | (*) | C (*) | C (*) | C (*) | C | C(2) | ||||||||||||||||||||
| AL | CR | CR | CR | CR | C (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | ||||||||||||||||||||||||||||
| BA | CR | CR | CR | CR | C (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | ||||||||||||||||||||||||||||
| KO | CR | (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | |||||||||||||||||||||||||||||||
| ME | CR | CR | CR | CR | C (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | ||||||||||||||||||||||||||||
| MK | CR | CR | CR | CR | C (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | CR | |||||||||||||||||||||||||||
| RS | CR | CR | CR | CR | C | C (*) | CR | CR | CR | CR | CR | CR | |||||||||||||||||||||||||||
| Państwa EFTA | Uczestnicy procesu barcelońskiego | Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| MD | CR | CR CR | CR | C | CR CR CR CR CR CR | CR | |||||||||||||||||||||||||||||||||
| GE | CR | CR CR | CR | C(2) | C | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
| UA | CR | C C | C | CR | CR | C | |||||||||||||||||||||||||||||||||
(*) Kumulacja diagonalna między Turcją, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, Macedonią Północną, Czarnogórą i Serbią jest możliwa. Jednak w odniesieniu do możliwości kumulacji diagonalnej między Unią Europejską, Turcją, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, Macedonią Północną, Czarnogórą i Serbią zob. tabelę 3.
(1) Dla towarów objętych unią celną UE-Turcja datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 27 lipca 2006 r.Dla produktów rolnych datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 stycznia 2007 r. (kumulacja nie ma zastosowania z MD i GE).
Dla węgla i wyrobów ze stali datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 marca 2009 r. (kumulacja nie ma zastosowania z MD i GE)
(2) Dla produktów:
- objętych działami 1-24 zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów; oraz
- objętych załącznikiem 1 do umowy o wolnym handlu między Republiką Turcji a Gruzją kumulacja pochodzenia może być stosowana tylko wtedy, gdy pochodzą one z Republiki Turcji i Gruzji
(3) Kumulacja diagonalna możliwa w oparciu o reguły z 2012 r. (C). Egipt poinformował jednak, że zgodnie z jego prawodawstwem krajowym kumulacja diagonalna oparta na przenikalności nie jest dozwolona w oparciu o reguły z 2023 r. (R/T), w przypadku gdy Egipt jest krajem przeznaczenia.
Tabela 2
Data, od której stosuje się reguły pochodzenia przewidujące kumulację diagonalną w strefie paneurośródziemnomorskiej
| Państwa EFTA | Uczestnicy procesu barcelońskiego | Uczestnicy procesu stabilizacji i stowarzyszenia UE | |||||||||||||||||||||||
|
UJ D |
22 |
O Z |
O |
N Q |
O UJ |
O | s | MA | £ | % | H | á | s |
UJ s |
S | 2 | MD |
UJ O |
á | ||||||
| UE |
(C) 1.2.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 12.5.2015 (R) 1.1.2025 |
1.11.2007 |
(C) 1.2.2016 (R/T) 11.3.2025 |
1.1.2006 |
(C) 1.9.2021 (R) 16.1.2025 (C) 2.3.2025 |
1.12.2005 (C) 2.10.2025 (R/T) 2.10.2025 |
(C) 1.3.2016 | 1.8.2006 (C) 22.1.2025 (R/T) 1.3.2025 | e |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 9.12.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.12.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.6.2018 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2019 (R) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
||||
| CH (+LI) |
(C) 1.2.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (R) 1.1.2025 |
1.1.2006 | 1.8.2007 | 1.7.2005 | 17.7.2007 | 1.1.2007 | 1.3.2005 | 1.5.2016 | 1.6.2005 |
(C) 1.12.2019 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2022 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2025 (R) 1.4.2025 |
(C) 1.5.2018 (R) 1.1.2025 |
1.6.2012 | |||||
| IS |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (R) 1.1.2025 |
1.11.2005 | 1.8.2007 | 1.7.2005 | 17.7.2007 | 1.1.2007 | 1.3.2005 | 1.5.2016 | 1.3.2006 |
(C) 1.12.2019 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.10.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2022 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2024 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2017 (R) 1.1.2025 |
1.6.2012 | |||||
| NO |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.7.2013 (r) 1.1.2025 |
1.12.2005 | 1.8.2007 | 1.7.2005 | 17.7.2007 | 1.1.2007 | 1.3.2005 | 1.5.2016 | 1.8.2005 |
(C) 1.12.2019 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.11.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2022 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.11.2024 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2017 (r) 1.1.2025 |
1.6.2012 | |||||
| FO |
(C) 12.5.2015 (R) 1.1.2025 |
1.1.2006 | 1.11.2005 | 1.12.2005 |
(C) 1.10.2017 (R) 1.1.2025 |
||||||||||||||||||||
| DZ | 1.11.2007 | ||||||||||||||||||||||||
| EG |
(C) 1.2.2016 (T/R) 11.3.2025 |
1.8.2007 | 1.8.2007 | 1.8.2007 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 1.3.2007 | (C) 1.9.2025 | ||||||||||||||||
| IL | 1.1.2006 | 1.7.2005 | 1.7.2005 | 1.7.2005 | 9.2.2006 | 1.3.2006 | |||||||||||||||||||
| JO |
(C) 1.9.2021 (R) 16.1.2025 (C) 2.3.2025 |
17.7.2007 | 17.7.2007 | 17.7.2007 | 6.7.2006 | 9.2.2006 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | |||||||||||||||||
| LB | 1.1.2007 | 1.1.2007 | 1.1.2007 | ||||||||||||||||||||||
| MA |
1.12.2005 (C) 2.10.2025 (T/R) 2.10.2025 |
1.3.2005 | 1.3.2005 | 1.3.2005 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 1.1.2006 | |||||||||||||||||
| PS | (C) 1.3.2016 | 1.5.2016 | 1.5.2016 | 1.5.2016 | (C) 26.3.2021 | ||||||||||||||||||||
| SY | 1.1.2007 | ||||||||||||||||||||||||
| TN | 1.8.2006 (C) 22.1.2025 (T/R) 1.3.2025 | 1.6.2005 | 1.3.2006 | 1.8.2005 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 6.7.2006 | 1.7.2005 | |||||||||||||||||
| TR | s |
1.9.2007 (C) 1.12.2019 |
1.9.2007 (C) 1.12.2019 (R) 1.1.2025 | 1.9.2007 (C) 1.12.2019 (R) 1.1.2025 | (C) 1.10.2017 (R) 1.1.2025 | 1.3.2007 | 1.3.2006 | 1.1.2006 | (C) 26.3.2021 | 1.1.2007 | 1.7.2005 | (C) 3.5.2021 | (C) 1.8.2021 | 1.9.2019 | (C) 1.6.2021 | (C) 1.8.2018 | (C) 1.6.2019 | (C) 1.10.2017 | (C) 29.4.2021 | ||||||
| AL |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 3.5.2021 |
(C) 1.2.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
||||||||||||||
| BA |
(C) 9.12.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.1.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.8.2021 |
(C) 1.2.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (r) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
||||||||||||||
| KO |
(C) 1.4.2016 (r) 1.1.2025 |
1.9.2019 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (r) 1.1.2025 |
|||||||||||||||||
| ME |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.9.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.10.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.11.2012 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.6.2021 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
||||||||||||||
| MK |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
1.2.2016 (C) 1.4.2022 (R) 1.1.2025 |
1.5.2015 (C) 1.4.2022 (R) 1.1.2025 |
1.5.2015 (C) 1.4.2022 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.8.2018 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 6.7.2023 (R) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
|||||||||||||
| RS |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2025 | (C) 1.6.2019 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.2.2015 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
|||||||||||||
| MD |
(C) 1.12.2016 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2025 (R) 1.4.2025 |
(C) 1.9.2024 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.11.2024 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.10.2017 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 (C) 30.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.4.2014 (R) 1.1.2025 |
(C) 24.5.2023 (R) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
|||||||||||||
| GE |
(C) 1.6.2018 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.5.2018 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2017 (R) 1.1.2025 |
(C) 1.9.2017 (R) 1.1.2025 |
(C) 29.4.2021 | (C) 26.3.2020 | |||||||||||||||||||
| UA |
(C) 1.1.2019 (r) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
1.6.2012 | 1.6.2012 | 1.6.2012 |
(C) 6.7.2023 (R) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
(C) 24.5.2023 (R) 1.1.2025 (C) 23.5.2025 |
(C) 26.3.2020 | ||||||||||||||||||
(1) Dla towarów objętych unią celną UE-Turcja datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 27 lipca 2006 r.Dla produktów rolnych datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 stycznia 2007 r. Dla węgla i wyrobów ze stali datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 1 marca 2009 r.
Tabela 3
Data, od której stosuje się protokoły w sprawie reguł pochodzenia przewidujące kumulację diagonalną pomiędzy Unią Europejską, Albanią, Bośnią i Hercegowiną, Kosowem, Macedonią Północną, Czarnogórą, Serbią i Turcją
(1) Dla towarów objętych unią celną UE-Turcja datę rozpoczęcia stosowania ustala się na dzień 27 lipca 2006 r. Nie dotyczy produktów rolnych oraz węgla i wyrobów ze stali.
| UE | AL | BA | KO | MK | ME | RS | TR | |
| UE | 1.1.2007 | 1.7.2008 | 1.4.2016 | 1.1.2007 | 1.1.2008 | 8.12.2009 | (1) | |
| AL | 1.1.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.8.2011 | |
| BA | 1.7.2008 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 22.11.2007 | 22.11.2007 | 22.11.2007 | 14.12.2011 | |
| KO | 1.4.2016 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.4.2014 | 1.9.2019 | |
| MK | 1.1.2007 | 26.7.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.7.2009 | |
| ME | 1.1.2008 | 26.7.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 26.7.2007 | 24.10.2007 | 1.3.2010 | |
| RS | 8.12.2009 | 24.10.2007 | 22.11.2007 | 1.4.2014 | 24.10.2007 | 24.10.2007 | 1.9.2010 | |
| TR | (1) | 1.8.2011 | 14.12.2011 | 1.9.2019 | 1.7.2009 | 1.3.2010 | 1.9.2010 |
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6212 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Zawiadomienie Komisji dotyczące stosowania Regionalnej konwencji w sprawie paneurośródziemnomorskich preferencyjnych reguł pochodzenia lub protokołów w sprawie reguł pochodzenia przewidujących kumulację diagonalną pomiędzy umawiającymi się stronami tej konwencji |
| Data aktu: | 13/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2025 |