(C/2025/6205)
(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2025 r.)
W sprawie E-18/24, państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez Sąd Apelacyjny Borgarting (Borgarting lagmannsrett) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni art. 3 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, w brzmieniu zmienionym dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r., Trybunał, w składzie: Páll Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen, sędziowie, wydał w dniu 21 maja 2025 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1) Emisje gazów cieplarnianych, które zostaną uwolnione ze spalania ropy naftowej i gazu ziemnego wydobywanych w ramach projektu wymienionego w pkt 14 załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko, zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/52/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r., a następnie sprzedanych osobom trzecim, stanowią "skutki" tego przedsięwzięcia w rozumieniu tej dyrektywy.
2) Zgodnie z art. 3 Porozumienia EOG sąd krajowy jest zobowiązany, w zakresie, w jakim jest to możliwe na mocy prawa krajowego, do wyeliminowania niezgodnych z prawem skutków nieprzeprowadzenia pełnej oceny oddziaływania na środowisko wymaganej na mocy dyrektywy 2011/92/UE, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE. Nie wyklucza to jednak legalizacji poprzez przeprowadzenie takiej oceny w trakcie realizacji projektu lub nawet po jego zakończeniu, pod podwójnym warunkiem, że:
- przepisy krajowe umożliwiające tę legalizację nie stwarzają zainteresowanym okazji do obejścia norm prawa EOG lub uchylenia się od ich stosowania oraz
- wszelka późniejsza lub dodatkowa ocena przeprowadzana w celu legalizacji nie jest przeprowadzana wyłącznie w odniesieniu do przyszłego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, lecz musi również uwzględniać jego wpływ na środowisko od momentu ukończenia tego przedsięwzięcia.
Do sądu odsyłającego należy ocena w postępowaniu głównym, czy przesłanki zostały spełnione w świetle treści przepisów krajowych i dostępnych mu informacji.
3) Sąd krajowy nie może z mocą wsteczną zwolnić z obowiązku przeprowadzenia oceny skutków, o którym mowa w art. 3 ust. 1 dyrektywy 2011/92/UE, zmienionej dyrektywą 2014/52/UE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.6205 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | WYROK TRYBUNAŁU z dnia 21 maja 2025 r. w sprawie E-18/24 - Państwo norweskie, reprezentowane przez Ministerstwo Energii, przeciwko Greenpeace Nordic and Nature and Youth Norway |
| Data aktu: | 21/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 13/11/2025 |