URZĄD NADZORU EFTA - Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany zgodnie z rozdziałem II art. 27 ust. 4 protokołu 4 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (Sprawa nr 84445 - Elkjøp)

URZĄD NADZORU EFTA
Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany zgodnie z rozdziałem II art. 27 ust. 4 protokołu 4 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości

(Sprawa nr 84445 - Elkj0p)

(C/2025/6068)

(Dz.U.UE C z dnia 6 listopada 2025 r.)

1 WPROWADZENIE

1. Zgodnie z rozdziałem II art. 9 protokołu 4 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości ("porozumienie o nadzorze i Trybunale"), Urząd Nadzoru EFTA ("ESA") może zdecydować - w przypadkach, w których zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestania naruszenia i gdy zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez ESA we wstępnej ocenie - o nadaniu tym zobowiązaniom mocy wiążącej dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i oznacza, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez ESA. Decyzja taka nie rozstrzygałaby, czy w przeszłości doszło do naruszenia reguł konkurencji lub też czy nadal do takiego naruszenia dochodzi.

2. Zgodnie z rozdziałem II art. 27 ust. 4 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale ESA publikuje zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez ESA terminie.

2 STRESZCZENIE SPRAWY

3. 23 maja 2023 r. ESA wszczął postępowanie na podstawie rozdziału III art. 2 ust. 1 protokołu 4 do porozumienia

o nadzorze i Trybunale przeciwko Dixons Stores Group Retail Norway AS, Elkj0p Nordic AS i Elkj0p Norge AS (wspólnie "Elkj0p").

4. 27 czerwca 2025 r. ESA przyjął wstępną ocenę w rozumieniu rozdziału II art. 9 ust. 1 protokołu 4 do porozumienia

o nadzorze i Trybunale dotyczącą domniemanego naruszenia przez Elkj0p w Norwegii art. 54 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG").

5. Ze wstępnej oceny wynika, że przedsiębiorstwo Elkj0p mogło zajmować pozycję dominującą na co najmniej jednym rynku sprzedaży detalicznej towarów elektronicznych w Norwegii.

6. ESA obawia się, że Elkj0p mogło nadużywać swojej pozycji dominującej na podstawie art. 54 Porozumienia EOG, zmuszając lub zachęcając swoich dostawców do ograniczenia dostaw towarów elektronicznych do konkretnych konkurentów Elkj0p, lub zawierając z nimi porozumienia w tym celu. To domniemane zachowanie mogło potencjalnie skutkować ograniczeniem konkurencji na jednym lub większej liczbie rynków sprzedaży detalicznej towarów elektronicznych w Norwegii przez ograniczenie bezpośredniej konkurencji i ograniczenie skuteczności konkurentów, których dotyczyło domniemane zachowanie Elkj0p.

3. ZASADNICZA TREŚĆ ZAPROPONOWANYCH ZOBOWIĄZAŃ

7. Elkj0p nie zgadza się z opisem ESA dotyczącym jego postępowania ani z analizą prawną zawartą we wstępnej ocenie. Elkj0p zaproponowało jednak zobowiązania zgodnie z rozdziałem II art. 9 ust. 1 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale, aby uwzględnić wstępne zastrzeżenia ESA dotyczące konkurencji.

8. Najważniejsze elementy tych zobowiązań są następujące:

a) Elkj0p zobowiązuje się nie zawierać umów z dostawcami dotyczących warunku niedokonywania dystrybucji, ograniczonej dystrybucji lub mniej korzystnych warunków dystrybucji dla konkretnych konkurentów Elkj0p w Norwegii. Elkj0p nie będzie zmuszać, zachęcać ani żądać, by dystrybucja na rzecz Elkj0p nie podlegała dystrybucji, podlegała ograniczonej dystrybucji lub mniej korzystnym warunkom dystrybucji na rzecz konkretnych konkurentów Elkj0p w Norwegii.

b) Elkj0p zobowiązuje się przekazywać wszystkim obecnym i przyszłym dostawcom standardowe roczne pismo informujące ich o swoich zobowiązaniach.

c) Elkj0p zobowiązuje się organizować coroczne szkolenia w zakresie zgodności z zasadami konkurencji dla odpowiednich pracowników, tj. pracowników, którzy pracują w departamencie handlowym, oraz pracowników, którzy negocjują z dostawcami lub dokonują zakupów od dostawców.

d) Elkj0p zobowiązuje się wdrożyć obowiązki w zakresie monitorowania i sprawozdawczości.

9. Zobowiązania będą miały zastosowanie przez okres pięciu lat od ich wejścia w życie. W razie gdyby było to konieczne i proporcjonalne, mogą one zostać przedłużone na dodatkowy okres nieprzekraczający pięciu lat.

10. Pełna wersja zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej ESA: https://www. eftasurv.int/competition/competition-cases/elkjop.

4. ZAPROSZENIE DO ZGŁASZANIA UWAG

11. Po zbadaniu rynku ESA zamierza przyjąć decyzję na podstawie rozdziału II art. 9 ust. 1 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej ESA.

12. Zgodnie z rozdziałem II art. 27 ust. 4 protokołu 4 do porozumienia o nadzorze i Trybunale ESA wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. ESA musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie jednego miesiąca od daty niniejszej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG do niego. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nieopatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne oraz zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".

13. Odpowiedzi i uwagi powinny być zasadne i przedstawiać istotne fakty. Jeśli stwierdzą Państwo istnienie problemu dotyczącego jakiejkolwiek części zaproponowanych zobowiązań, ESA prosi o zasugerowanie możliwego rozwiązania.

14. Uwagi można przesyłać do ESA pod numerem referencyjnym 84445 - Elkj0p pocztą elektroniczną na adres: registry@eftasurv.int lub listownie na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Competition and State Aid Directorate

Avenue des Arts 19H

1000 Brussels

BELGIQUE/BELGIË

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.6068

Rodzaj: Informacja
Tytuł: URZĄD NADZORU EFTA - Komunikat Urzędu Nadzoru EFTA opublikowany zgodnie z rozdziałem II art. 27 ust. 4 protokołu 4 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości (Sprawa nr 84445 - Elkjøp)
Data aktu: 06/11/2025
Data ogłoszenia: 06/11/2025