Sprawa T-622/25: Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - Kayser Berndorf i Kayser/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - Kayser Berndorf i Kayser/Komisja
(Sprawa T-622/25)

(C/2025/5857)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Kayser Berndorf GmbH (Wiedeń, Austria), Kayser s.r.o. (Praga, Republika Czeska) (przedstawiciele: D. Abrahams i Z. Romata, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie dopuszczalności i zasadności skargi;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/1222 z dnia 2 kwietnia 2025 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji (Dz.U. 2025, L 1222) (zwanego dalej "zaskarżonym aktem") w zakresie, w jakim dotyczy ono zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania podtlenku azotu (zwanego dalej "substancją" lub "N2O") jako kategorii zagrożenia "Repr. 1B (H360Df)" (co do których istnieje domniemanie, że działają szkodliwie na rozrodczość u ludzi) (zwana dalej "zaskarżoną klasyfikacją"); oraz

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że Komisja naruszyła prawo nie przestrzegając art. 37 ust. 5 rozporządzenia nr 1272/2008 1 , przyjmując zaskarżoną klasyfikację na podstawie wadliwej opinii RAC. Opinia RAC jest wadliwa ze względu na "tajną decyzję" Agencji o zaleceniu zaskarżonej klasyfikacji, która uniemożliwiła wygenerowanie danych niezbędnych do podjęcia w przyszłości decyzji regulacyjnej w sprawie klasyfikacji. Opinia RAC jest nierozerwalnie związana z zaskarżoną klasyfikacją. Charakter wadliwości opinii RAC był znany Komisji, która mimo to oparła się na niej jako podstawie przyjęcia w zaskarżonym akcie wadliwej w konsekwencji zaskarżonej klasyfikacji.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że oparcie się przez Komisję na "tajnej decyzji" Agencji pozbawiło skarżące możliwości uzyskania niezbędnych danych, co stanowi naruszenie prawa do obrony.

3. Zarzut trzeci oparty na tym, że Komisja złamała prawo poprzez naruszenie art. 37 ust. 5 rozporządzenia nr 1272/2008 przyjmując sporną klasyfikację w zaskarżonym akcie na podstawie opinii RAC, która zawiera w istocie niepełne dane, które nie mogą uzasadniać wyciągniętych wniosków. Jest to wynikiem nieuzupełnienia przez Agencję braków danych w dokumentacji rejestracyjnej w wyniku niewłaściwego zastosowania sekcji 8.7 załącznika IX do rozporządzenia REACH 2 . Sposób, w jaki opinia RAC była wadliwa, był znany Komisji, która mimo to oparła się na niej jako podstawie przyjęcia w zaskarżonym akcie wadliwej w konsekwencji zaskarżonej klasyfikacji.

4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, przyjmując zaskarżoną klasyfikację w zaskarżonym akcie. W szczególności dokonana przez nią ocena dostępnych (merytorycznie niepełnych) danych była niewystarczająca dla uzasadnienia wyciągniętych wniosków. W szczególności Komisja nie mogła dojść do prawnie wymaganego wniosku, że przyjęcie było "właściwe" z naruszeniem art. 37 ust. 5 rozporządzenia nr 1272/2008. Ponadto względnie pomocniczo Komisja nie mogła dojść do wymaganego prawem wniosku, że istniały "wyraźne dowody negatywnego skutku", naruszając tym samym pkt 3.7.2.1.1, tabela 3.7.1 lit. a) załącznika I.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. 2008, L 353, s. 1).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. 2006, L 396, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5857

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-622/25: Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - Kayser Berndorf i Kayser/Komisja
Data aktu: 10/11/2025
Data ogłoszenia: 10/11/2025