Sprawa T-621/25: Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - De Capitani/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - De Capitani/Komisja
(Sprawa T-621/25)

(C/2025/5856)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Emilio De Capitani (Bruksela, Belgia) (przedstawiciele: P. Regina i C. Favilli, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności dorozumianej decyzji strony pozwanej z dnia 2 lipca 2025 r. o odrzuceniu, na podstawie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji, wniosku potwierdzającego o udzielenie dostępu do krajowych planów wdrożenia europejskiego paktu o azylu i migracji przewidzianych w art. 84 "Środki przejściowe" rozporządzenia (UE) 2024/1351 1 ;

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami poniesionymi przez stronę skarżącą w związku z niniejszym wnioskiem.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia właściwych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1049/01 2 :

W tym względzie strona skarżąca podnosi, że w chwili złożenia wniosku potwierdzającego:

- prawie wszystkie plany krajowe zostały już przekazane Komisji, a zgodnie ze sprawozdaniem samej Komisji jedna trzecia z nich była już dokumentami publicznymi

- w odniesieniu do planów krajowych, które nie zostały upublicznione, Komisja miała wystarczająco dużo czasu między dniem 10 lutego 2025 r. a dniem 2 lipca 2025 r. na skonsultowanie się z państwami członkowskimi zgodnie z art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1049/01 w celu ustalenia, czy istnieją jakiekolwiek części, które nie powinny zostać opublikowane ze względu na wymogi interesu publicznego uznane w prawie Unii.

2. Zarzut drugi dotyczący obowiązku zapewnienia przejrzystości jej prac, przewidzianego wyraźnie w art. 15 ust. 3 akapit trzeci TFUE;

- W związku z tym Komisja naruszyła odpowiednie przepisy rozporządzenia (WE) nr 1049/01 przyznające jednostkom prawo dostępu do dokumentów; uniemożliwiło terminowe uczestnictwo strony skarżącej i innych przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, którzy poparli jej pierwotny wniosek o dostęp, w pełne wdrożenie paktu o migracji i azylu w ramach wspólnej odpowiedzialności instytucji europejskich i państw członkowskich. Takie uczestnictwo po wejściu w życie Traktatu z Lizbony jest obecnie wyraźnie przewidziane w art. 10 ust. 3 i art. 11 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w art. 15 ust. 1 TFUE.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1351 z dnia 14 maja 2024 r. w sprawie zarządzania azylem i migracją, zmiany rozporządzeń (UE) 2021/1147 i (UE) 2021/1060 oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 604/2013; (Dz.U. L, 2024/1351).
2 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. 2001, L 145, s. 43).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5856

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-621/25: Skarga wniesiona w dniu 12 września 2025 r. - De Capitani/Komisja
Data aktu: 10/11/2025
Data ogłoszenia: 10/11/2025