Język postępowania: węgierski
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)
Sąd odsyłający
Fovarosi Torvenyszek
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Szilvasi Trader Korlatolt Felelossegfi Tarsasag
Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga
Pytania prejudycjalne
1) Czy zasady - stanowiące integralną część prawa Unii - prawa do dobrej administracji, zapisanego w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), oraz prawa do skutecznego środka prawnego i do rzetelnego procesu, zapisanego w art. 47 Karty, jak również zasadę pewności prawa wyrażoną w preambule traktatu UE, należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie przepisom prawa krajowego - a mianowicie § 127 ust. 5 lit. b) oraz § 127 ust. 6 az adóigazgatasi rendtartasról szóló 2017. evi CLI. torveny (ustawy nr CLI z 2017 r. o postępowaniu administracyjnym w sprawach podatkowych, zwanej dalej "ustawą o postępowaniu podatkowym") - oraz krajowej praktyce ich wykładni i stosowania, zgodnie z którymi w przypadku gdy organ podatkowy drugiej instancji postanawia samodzielnie podjąć działania w celu uzupełnienia ustaleń faktycznych i w tym zakresie zobowiązuje organ podatkowy pierwszej instancji do przeprowadzenia - bez rozstrzygania co do istoty sprawy - niezbędnego w tym celu postępowania, organ ten wzywa podatnika do wskazania, czy chce on uzupełnić swoje odwołanie, i wyznacza mu w tym celu termin 5 dni roboczych, podczas gdy ani ustawa o postępowaniu podatkowym, ani jakikolwiek inny przepis normujący postępowanie podatkowe nie znają ani nie regulują instytucji "odwołania uzupełniającego", ustawa o postępowaniu podatkowym nie określa terminu na złożenie takiego odwołania uzupełniającego, a termin 5 dni roboczych na jego złożenie został wyznaczony przez organ podatkowy pierwszej instancji według jego własnego uznania i w sposób dyskrecjonalny?
2) Czy zasady - stanowiące integralną część prawa Unii - prawa do dobrej administracji, zapisanego w art. 41 Karty, oraz prawa do skutecznego środka prawnego i do rzetelnego procesu, zapisanego w art. 47 Karty, jak również zasadę pewności prawa wyrażoną w preambule traktatu UE, należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie systemowi, w którym § 127 ust. 5 lit. b) oraz § 127 ust. 6 ustawy o postępowaniu podatkowym nie przewidują doręczenia podatnikowi postanowienia incydentalnego organu podatkowego drugiej instancji nakazującego uzupełnienie ustaleń faktycznych, w którym ustawa ta nie zawiera także przepisów określających, jakie prawa i uprawnienia przysługują podatnikowi w ramach postępowania uzupełniającego ustalenia faktyczne oraz w jakim trybie i w jakim terminie może on z tych praw skorzystać, a także w którym wspomniana ustawa nie precyzuje również trybu wykonywania uprawnień i obowiązków organów podatkowych?
3) Czy zasady - stanowiące integralną część prawa Unii - prawa do dobrej administracji, zapisanego w art. 41 Karty, oraz prawa do skutecznego środka prawnego i do rzetelnego procesu, zapisanego w art. 47 Karty, jak również prawo do obrony przysługujące podatnikowi oraz zasadę równości broni, należy interpretować w ten sposób, że nie stoją one na przeszkodzie przepisom prawa krajowego i praktyce krajowej, zgodnie z którymi organ podatkowy wyznacza podatnikowi jedynie termin 5 dni roboczych na przedstawienie (za pomocą "odwołania uzupełniającego") uwag w ramach postępowania służącego uzupełnieniu ustaleń faktycznych, podczas gdy - zgodnie z § 127 ust. 6 ustawy o postępowaniu podatkowym - termin na zakończenie postępowania służącego uzupełnieniu ustaleń faktycznych wynosi 90 dni, a dodatkowo czasu trwania tego postępowania nie wlicza się do 60-dniowego terminu na przeprowadzenie postępowania odwoławczego?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5811 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-466/25, Szilvási Trader: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 15 lipca 2025 r. - Szilvási Trader Korlátolt Felelősségű Társaság/Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága |
| Data aktu: | 10/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2025 |