Sprawa C-351/25, Trive Bank Hungary i Erinum Capital: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Győri Törvényszék (Węgry) w dniu 26 maja 2025 r. - SQ, JL/Trive Bank Hungary Zrt., Erinum Capital Zrt

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Gyori Toryenyszek (Węgry) w dniu 26 maja 2025 r. - SQ, JL/Trive Bank Hungary Zrt., Erinum Capital Zrt.
(Sprawa C-351/25, Trive Bank Hungary i Erinum Capital)

(C/2025/5809)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)

Sąd odsyłający

Gyori Toryenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: SQ, JL

Druga strona postępowania: Trive Bank Hungary Zrt., Erinum Capital Zrt.

Pytania prejudycjalne

1) Czy można uznać za zgodne z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 114 ust. 3 i art. 169 TFUE, art. 38 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zasadami skuteczności i skutecznej ochrony sądowej oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich 1  stosowanie prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego:

- konsument może dochodzić przed upływem pięcioletniego terminu przedawnienia, którego bieg rozpoczyna się od jednostronnego rozwiązania umowy przez kredytodawcę, roszczenia o stwierdzenie nieważności umowy ze względu na to, że zawiera ona warunek umowny, który uważa on za nieuczciwy, oraz o ustalenie skutków tej nieważności nawet w przypadku, gdy oprócz nieważności umowy powołuje się on także na niezgodność z prawem takiego jednostronnego rozwiązania umowy, która to niezgodność - zdaniem konsumenta - jest związana z nieuczciwym warunkiem umownym, oraz

- w takim przypadku badanie przedawnienia musi zawsze poprzedzać badanie nieważności umowy ze względu na istnienie nieuczciwego warunku i badanie związanej z tym niezgodności z prawem jednostronnego rozwiązania umowy, nawet jeśli rozpoczęcie biegu terminu przedawnienia stanowi moment jednostronnego rozwiązania umowy, które konsument uważa za niezgodne z prawem?

2) Czy można uznać za zgodne z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 114 ust. 3 i art. 169 TFUE, art. 38 i 47 Karty praw

podstawowych Unii Europejskiej, zasadami skuteczności i skutecznej ochrony sądowej oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13 stosowanie prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego dochodzenie roszczenia przez kredytodawcę w postępowaniu egzekucyjnym i obrona konsumenta, który powołuje się na istnienie nieuczciwego warunku umownego w celu sprzeciwienia się temu roszczeniu, różnią się z punktu widzenia przedawnienia, ponieważ zgodnie z przepisami prawa krajowego momentem, od którego konsument może dochodzić swojego roszczenia, jest moment jednostronnego rozwiązania umowy przez kredytodawcę, a po upływie pięciu lat od tego momentu prawo konsumenta do żądania stwierdzenia nieważności umowy i jednocześnie ustalenia skutków prawnych tej nieważności wygasa również w przypadku, gdy kredytodawca dochodzi swojego roszczenia wobec konsumenta w postępowaniu egzekucyjnym prowadzonym na podstawie aktu notarialnego, w ramach którego nie bada się nieuczciwego charakteru warunków umownych?

3) Czy można uznać za zgodne z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 114 ust. 3 i art. 169 TFUE, art. 38 i 47 Karty praw

podstawowych Unii Europejskiej, zasadami skuteczności i skutecznej ochrony sądowej oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy 93/13 stosowanie prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego nie uważa się, by doszło do połączenia powództw - a zatem, z punktu widzenia przedawnienia, nie uważa się za niezależne powództwa - gdy konsument podnosi roszczenie o stwierdzenie całkowitej nieważności umowy ze względu na istnienie nieuczciwego warunku, a jednocześnie roszczenie o zwrot, które musi zostać podniesione w celu ustalenia skutków prawnych nieważności, jeżeli wszystko to prowadzi do sytuacji, w której po przedawnieniu roszczenia o zwrot nie jest również możliwe zbadanie w sposób niezależny nieuczciwego charakteru warunku umownego i stwierdzenie nieważności umowy, w związku z czym nie ma także możliwości żądania umorzenia postępowania egzekucyjnego?

4) Czy można uznać za zgodne z art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE, art. 114 ust. 3 i art. 169 TFUE, art. 38 i 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, zasadami skuteczności i skutecznej ochrony sądowej oraz art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 dyrektywy Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich stosowanie prawa państwa członkowskiego, na podstawie którego - w odniesieniu do rozsądnej wiedzy konsumenta o nieuczciwym charakterze warunku umownego oraz w odniesieniu do zawieszenia biegu przedawnienia - nie można wziąć pod uwagę stanowiska przyjętego w orzecznictwie przy stosowaniu prawa państwa członkowskiego dotyczącego sporządzenia językiem, który nie jest ani jasny ani zrozumiały, warunków umownych, które obciążają konsumenta ryzykiem kursowym, i nieuczciwego charakteru takich warunków umownych?

1 Dz.U. 1993, L 95, s. 29.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5809

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-351/25, Trive Bank Hungary i Erinum Capital: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Győri Törvényszék (Węgry) w dniu 26 maja 2025 r. - SQ, JL/Trive Bank Hungary Zrt., Erinum Capital Zrt
Data aktu: 10/11/2025
Data ogłoszenia: 10/11/2025