(Odesłanie prejudycjalne - Polityka społeczna - Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych - Artykuły 2, 5 i 7 - Artykuły 21,24 i 26 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Dyrektywa 2000/78/WE - Równość traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy - Artykuł 1 - Artykuł 2 ust. 1 i art. 2 ust. 2 lit. b) - Zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność - Dyskryminacja pośrednia - Odmienne traktowanie pracownika, który choć sam nie ma niepełnosprawności, sprawuje opiekę nad swoim dzieckiem z niepełnosprawnością - Artykuł 5 - Obowiązek wprowadzenia przez pracodawcę racjonalnych usprawnień)
(C/2025/5801)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)
Sąd odsyłający
Corte suprema di cassazione
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: G.L.
Druga strona postępowania: AB SpA
Sentencja
1) Dyrektywę Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy, w szczególności jej art. 1, art. 2 ust. 1 i art. 2 ust. 2 lit. b), rozpatrywane w świetle art. 21, 24 i 26 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 2, 5 i 7 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. i zatwierdzonej w imieniu Wspólnoty Europejskiej decyzją Rady 2010/48/WE z dnia 26 listopada 2009 r., należy interpretować w ten sposób, że:
zakaz dyskryminacji pośredniej ze względu na niepełnosprawność ma zastosowanie do pracownika, który choć sam nie ma niepełnosprawności, to doświadcza takiej dyskryminacji uwagi na pomoc, jakiej udziela swojemu dziecku z niepełnosprawnością, która pozwala temu dziecku otrzymać niezbędną opiekę stosowną do jego stanu.
2) Dyrektywę 2000/78, w szczególności jej art. 5 w związku z art. 24 i 26 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz art. 2 i art. 7 ust. 1 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, należy interpretować w ten sposób, że:
w celu zapewnienia przestrzegania zasady równości pracowników i zakazu dyskryminacji pośredniej, o którym mowa w art. 2 ust. 2 lit. b) tej dyrektywy, pracodawca jest zobowiązany do wprowadzenia racjonalnych usprawnień w rozumieniu art. 5 tej samej dyrektywy w odniesieniu do pracownika, który choć sam nie ma niepełnosprawności, to udziela swojemu dziecku z niepełnosprawnością pomocy, która pozwala temu dziecku otrzymać niezbędną opiekę stosowną do jego stanu, pod warunkiem że takie usprawnienia nie nakładają na tego pracodawcę nieproporcjonalnie wysokich obciążeń.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5801 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-38/24, Bervidi: Wyrok Trybunału (pierwsza izba) z dnia 11 września 2025 r. - G.L. v. AB SpA |
| Data aktu: | 11/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2025 |