(Odesłanie prejudycjalne - Sieci i usługi łączności elektronicznej - Dyrektywy 2002/20/WE, 2002/21/WE i 2002/77/WE - Prawa użytkowania cyfrowych naziemnych częstotliwości radiowych dla radia i telewizji - Przekształcenie praw użytkowania - Przyznawanie praw użytkowania - Ochrona sądowa - Niezależność krajowych organów regulacyjnych)
(C/2025/5798)
Język postępowania: włoski
(Dz.U.UE C z dnia 10 listopada 2025 r.)
Sąd odsyłający
Consiglio di Stato
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Cairo Network Srl (C-764/23), Europa Way Srl (C-765/23), Persidera SpA (C-766/23)
Druga strona postępowania: Ministero delle Imprese e del Made in Italy (C-764/23 i C-766/23), Autorita per le Garanzie nelle Comunicazioni, Presidenza del Consiglio dei Ministri, Ministero dell'Economia e delle Finanze, Ministero dello Sviluppo economico (C-765/23)
przy udziale: Radiotelevisione italiana SpA (RAI), Persidera SpA (C-764/23 i C-765/23), Mediaset SpA (C-764/23 i C-765/23), Elettronica Industriale SpA, Premiata Ditta Borghini e Stocchetti di Torino Srl, Europa Way Srl (C-764/23 i C-766/23), Prima TV SpA, Associazione di Categoria Aeranti-Corallo (C-764/23), 3lettronica Industriale SpA (C-765/23 i C-766/23), Espansione Srl (C-766/23), Cairo Network Srl (C-765/23 i C-766/23)
Sentencja
1) Artykuł 4 ust. 1 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywy ramowej), zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/140/WE z dnia 25 listopada 2009 r., w związku z art. 19 TUE oraz art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym, które, po pierwsze, ograniczają skutki środków odwoławczych wnoszonych przez podmioty gospodarcze od aktów dotyczących przyznania praw użytkowania częstotliwości radiowych w ramach refarmingu pasma częstotliwości 694-790 MHz do przyznania rekompensaty pieniężnej, a po drugie, ograniczają zakres środków zabezpieczających, które mogą zostać zarządzone w oczekiwaniu na zbadanie takiego środka odwoławczego, do zapłaty kwoty w wysokości wstępnie oszacowanej na poczet odszkodowania, o ile zasady tej rekompensaty pieniężnej pozwalają na pełne naprawienie szkód poniesionych przez te podmioty gospodarcze w wyniku zastosowania tych aktów.
2) Artykuły 3, 8 i 9 dyrektywy 2002/21, zmienionej dyrektywą 2009/140,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie temu, by ustawodawca krajowy przewidział, iż przyznanie praw do użytkowania dodatkowej zdolności przesyłowej, uzyskanej w ramach migracji między dwiema technologiami nadawania, odbywa się w drodze odpłatnego postępowania, w ramach którego ustawodawca ten sam określa pewne cechy dotyczące warunków przyznawania tych praw i operatorów mogących uczestniczyć w tym postępowaniu, o ile wspomniany ustawodawca ogranicza się do określenia zasad, które nie skutkują tym, że krajowy organ regulacyjny nie dysponuje już istotnym zakresem uznania przy określaniu zasad technicznych postępowania w sprawie przyznania tych praw i wobec tego musi ograniczyć się do wdrożenia postępowania określonego przez owego ustawodawcę.
3) Artykuły 8 i 9 dyrektywy 2002/21, zmienionej dyrektywą 2009/140, art. 5, 7 i 14 dyrektywy 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywy o zezwoleniach), zmienionej dyrektywą 2009/140, art. 4 dyrektywy Komisji 2002/77/WE z dnia 16 września 2002 r. w sprawie konkurencji na rynkach sieci i usług łączności elektronicznej oraz zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie uregulowaniom krajowym dotyczącym przyznawania praw użytkowania częstotliwości radiowych, które przy migracji technologicznej towarzyszącej refarmingowi pasma częstotliwości 694-790 MHz nie przewidują przekształcenia na zasadzie równoważności wcześniejszych praw użytkowania częstotliwości radiowych i tym samym wymagają od operatora, który zamierza zachować swoją zdolność przesyłową, udziału w odpłatnym postępowaniu lub do zawarcia umowy z innym operatorem, o ile takie przekształcenie nie jest konieczne w celu ochrony konkurencji na danym rynku i o ile odnośni operatorzy nie otrzymali od organów administracyjnych dokładnych, bezwarunkowych i zgodnych gwarancji co do zachowania swoich zdolności przesyłowych w przypadku refarmingu praw użytkowania częstotliwości radiowych.
4) Artykuły 8 i 9 dyrektywy 2002/21, zmienionej dyrektywą 2009/140, art. 5, 7 i 14 dyrektywy 2002/20, zmienionej dyrektywą 2009/140, oraz art. 4 dyrektywy 2002/77
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie systemowi refarmingu praw użytkowania częstotliwości radiowych, który nie obejmuje środków strukturalnych służących zrekompensowaniu nieprawidłowości związanych z wcześniejszymi postępowaniami w sprawie przyznania takich praw lub z dawnymi warunkami użytkowania częstotliwości radiowych, pod warunkiem że inne środki przyjęte przez właściwe organy są wystarczające, aby zaradzić znaczącym zakłóceniom konkurencji, jakie mogłyby wynikać z tych nieprawidłowości.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5798 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawy połączone od C-746/23 do C-766/23, Cairo Network i in.: Wyrok Trybunału (trzecia izba) z dnia 11 września 2025 r. - Cairo Network Srl, Europa Way Srl, Persidera SpA v. Ministero delle Imprese e del Made in Italy, Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni i in. |
| Data aktu: | 11/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 10/11/2025 |