Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 3 listopada 2025 r.)
Strony
Wnoszący odwołanie: Cellnex Telecom, SA i Retevisión I, SA (przedstawiciel: A. Lamadrid de Pablo, adwokat)
Druga strona postępowania: Komisja Europejska
SES Astra SA
Żądania wnoszących odwołanie
- Uchylenie wyroku Sądu z dnia 2 lipca 2025 r. w sprawie T-715/21 - Cellnex Telecom i Retevisión I/Komisja 1 ;
- uwzględnienie skargi o stwierdzenie nieważności i ostateczne stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 10 czerwca 2021 r. w sprawie pomocy państwa SA.28599 (C 23/2010) (ex NN 36/2010, ex CP 163/2009) wdrożonej przez Hiszpanię na rzecz rozwinięcia naziemnej telewizji cyfrowej na obszarach oddalonych i mniej zurbanizowanych (poza regionem Kastylia-La Mancha) 2 ;
- obciążenie Komisji wszystkimi kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zarzut pierwszy: Naruszenie prawa poprzez błędną wykładnię art. 108 ust. 2 TFUE i pominięcie orzecznictwa Trybunału w odniesieniu do obowiązku uzasadnienia selektywnego charakteru środków będących przedmiotem decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego - Przeinaczenie okoliczności faktycznych.
- Sąd niesłusznie nie wypowiedział się w zaskarżonym wyroku w przedmiocie oczywistego pominięcia "głównego rozumowania" dotyczącego selektywności w decyzji z 2010 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego 3 .
- Sąd niesłusznie uznał w zaskarżonym wyroku, że ogólna ocena decyzji z 2010 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego jest wystarczająco jasna i jednoznaczna, aby umożliwić zainteresowanym osobom trzecim przedstawienie uwag na temat wstępnych ustaleń Komisji dotyczących selektywności.
- Sąd niesłusznie uznał w zaskarżonym wyroku, że Cellnex mógł przedstawić w 2010 r. swoje stanowisko dotyczące powodów, dla których Komisja uznała w 2021 r., iż technologia naziemna znajduje się w sytuacji faktycznej i prawnej porównywalnej z sytuacją technologii satelitarnej w świetle celu realizowanego przez zaskarżony środek.
- Sąd niesłusznie nie uwzględnił w zaskarżonym wyroku w niniejszej sprawie orzecznictwa w sprawach EDP 4 .
- Sąd niesłusznie stwierdził w zaskarżonym wyroku, że skarżące w pierwszej instancji nie wskazały, w jaki sposób rozumowanie pomocnicze dotyczące selektywności zawarte w spornej decyzji opiera się na okolicznościach faktycznych, które nie zostały przedstawione w decyzji z 2010 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
- Sąd niesłusznie uznał w zaskarżonym wyroku, że stwierdzenie nieważności decyzji z 2013 r. 5 (której integralną częścią była decyzja z 2010 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego) nie wymagało wydania nowej decyzji o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
Zarzut drugi: Naruszenie prawa przy stosowaniu art. 107 ust. 1 TFUE w odniesieniu do pojęcia selektywności i naruszenie ciężaru dowodu - Zastąpienie uzasadnienia innym uzasadnieniem - Przeinaczenie okoliczności faktycznych.
- Sąd niesłusznie potwierdził w zaskarżonym wyroku definicję systemu odniesienia przyjętą w spornej decyzji w oparciu o naruszenie prawa i oczywiste przeinaczenie treści tej decyzji.
- Sąd niesłusznie potwierdził w zaskarżonym wyroku zawarte w spornej decyzji stwierdzenie, że okoliczność, iż różne technologie podlegają odmiennym ramom prawnym, nie jest istotna dla ustalenia, czy znajdują się one w porównywalnej sytuacji prawnej.
- Sąd niesłusznie utrzymał w mocy w zaskarżonym wyroku zawartą w spornej decyzji ocenę porównywalności sytuacji faktycznych.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5680 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-612/25 P: Odwołanie od wyroku Sądu (siódma izba w składzie powiększonym) wydanego w dniu 2 lipca 2025 r. w sprawie T-715/21, Cellnex Telecom i Retevisión I/Komisja, wniesione w dniu 12 września 2025 r. przez Cellnex Telecom, SA i Retevisión I, SA |
| Data aktu: | 03/11/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/11/2025 |