(Dz.U.UE C z dnia 24 października 2025 r.)
I. WPROWADZENIE
1. 1 marca 2023 r., w ramach pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego, Komisja przyjęła wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów.
2. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w pierwszym czytaniu 6 lutego 2024 r. Na sprawozdawcę podczas 10. kadencji Parlamentu Europejskiego wyznaczony został Matteo Ricci (IT, S&D). 7 października 2024 r. Komisja Transportu i Turystyki (TRAN) zagłosowała za rozpoczęciem negocjacji trójstronnych.
3. 5 grudnia 2024 r. Rada (ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii - Transport) uzgodniła podejście ogólne 1 .
4. Pierwsza runda rozmów trójstronnych odbyła się 11 grudnia 2024 r. podczas prezydencji węgierskiej. Druga i ostatnia runda rozmów trójstronnych odbyła się 25 marca 2025 r.
5. 30 kwietnia 2025 r. Coreper przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy z myślą o osiągnięciu porozumienia i potwierdził je.
6. 14 maja 2025 r. przewodnicząca komisji TRAN przesłała do przewodniczącego Coreperu pismo potwierdzające, że jeżeli Rada zatwierdzi uzgodniony tekst w pierwszym czytaniu po ostatecznej redakcji prawnojęzykowej, Parlament zatwierdzi stanowisko Rady w swoim drugim czytaniu.
II. CEL
7. Wniosek ma na celu utworzenie unijnych ram dotyczących ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów, by zapobiec stosunkowej bezkarności sprawców poważnych przestępstw drogowych, którzy to sprawcy nie są rezydentami danego państwa. Zgodnie z wnioskiem państwo członkowskie, które wydało prawo jazdy takiego sprawcy ("państwo członkowskie wydania"), będzie zobowiązane do wdrożenia, na określonych warunkach i zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi, zakazu prowadzenia pojazdów nałożonego przez państwo członkowskie, w którym popełniono poważne przestępstwo lub wykroczenie przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego ("państwo członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia").
III. ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
Kontekst proceduralny
8. Opierając się na wniosku Komisji, Parlament i Rada prowadziły negocjacje w celu osiągnięcia wczesnego porozumienia w drugim czytaniu na podstawie stanowiska Rady w pierwszym czytaniu. Tekst projektu stanowiska Rady w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez obu współprawodawców.
Streszczenie najważniejszych zagadnień
9. Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu zawiera następujące kluczowe elementy, co do których współprawodawcy osiągnęli porozumienie:
10. Przepisy dotyczące zakazu prowadzenia pojazdów zostały włączone do dyrektywy w sprawie praw jazdy.
11. Warunki zakazu prowadzenia pojazdów, o których powiadamia państwo członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, informacje zawarte w powiadomieniu o zakazie prowadzenia pojazdów, a także ilość informacji, które mają być wymieniane między państwem członkowskim wydania a państwem członkowskim popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, zostały zoptymalizowane, by zmniejszyć obciążenie administracyjne.
12. Wszystkie rodzaje zakazów prowadzenia pojazdów dostosowano tak, aby mogły zostać wdrożone przez wszystkie państwa członkowskie zgodnie z ich systemami krajowymi.
13. Państwo członkowskie może wyznaczyć kilka krajowych punktów kontaktowych.
14. Obowiązkowe podstawy zwolnienia zostały ograniczone do tych podstaw, które państwo członkowskie może bezzwłocznie sprawdzić.
15. Państwo członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, zgodnie ze swoimi przepisami krajowymi i z założeniem, że skutki będą ograniczone do jego terytorium, może stosować zakazy prowadzenia pojazdów oraz wszelkie warunki uzupełniające określone w tych przepisach, dopóki kierowca nie zastosuje się do nich.
16. Państwo członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, może wyznaczyć okres zakazu ponownego wydania prawa jazdy i nie uznawać w tym czasie prawa jazdy, które zostało ponownie wydane w państwie członkowskim wydania.
17. Państwo członkowskie wydania może ocenić zdolność i kompetencje kierowcy do kierowania pojazdami i podjąć wszelkie odpowiednie środki zgodnie ze swoim prawem krajowym.
18. Wprowadzono termin 20 dni roboczych na poinformowanie danej osoby przez państwo członkowskie wydania po powiadomieniu go o zakazie przez państwo członkowskie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. Niemniej, państwo członkowskie wydania musi dotrzymać tego terminu w takim stopniu, w jakim jest to możliwe.
19. Komisja oceni w swoim przeglądzie dyrektywy zasadność uwzględnienia w niej zakazów prowadzenia pojazdów wydanych na podstawie innych przestępstw lub wykroczeń drogowych.
20. Sprawozdawczość państw członkowskich została ograniczona; częstotliwość składania sprawozdań i dokonywania przeglądu oraz okres transpozycji przepisów dotyczących zakazów prowadzenia pojazdów zostały dostosowane do nowej dyrektywy w sprawie praw jazdy.
IV. PODSUMOWANIE
21. Stanowisko Rady zachowuje cel wniosku Komisji i w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas nieformalnych negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim przy wsparciu Komisji.
22. W związku z tym Rada uważa, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu odzwierciedla w wyważony sposób wynik negocjacji oraz że po przyjęciu dyrektywa w sprawie niektórych zakazów prowadzenia pojazdów zmieniająca [NOWA DYREKTYWA W SPRAWIE PRAW JAZDY] będzie ważnym wkładem w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5647 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 7/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany dyrektywy (UE) 2025/… w zakresie niektórych zakazów prowadzenia pojazdów |
| Data aktu: | 24/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/10/2025 |