Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

Konkluzje Rady
w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
(C/2025/5613)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmacniania standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, w tym w obszarze sprawiedliwego opodatkowania i przejrzystości podatkowej, oraz znaczenie zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;

2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej "Grupą ds. Kodeksu Postępowania", prowadzi z większością jurysdykcji na całym świecie;

3. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE postępy poczynione w odnośnych jurysdykcjach dzięki podjęciu w uzgodnionych terminach aktywnych działań, w szczególności w zakresie spełniania kryteriów unijnego wykazu dotyczących przejrzystości podatkowej; Z SATYSFAKCJĄ ODNOTOWUJE obiecujące działania podjęte ostatnio przez niektóre jurysdykcje, które figurują w wykazie od dłuższego czasu; oraz ZWRACA się do tych jurysdykcji o kontynuowanie tych działań na rzecz współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania i rozwiązania pozostałych kwestii z myślą o przyszłych aktualizacjach unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych;

4. UBOLEWA, że Turcja nie poczyniła żadnych postępów we współpracy z jednym z państw członkowskich w zakresie skutecznej automatycznej wymiany informacji; PONOWNIE WZYWA Turcję do nawiązania zaległej relacji z jednym z państw członkowskich w zakresie automatycznej wymiany informacji oraz do zapewnienia pełnej zgodności z wymogami określonymi w konkluzjach Rady Ecofin z 22 lutego 2021 r., 5 października 2021 r., 24 lutego 2022 r., 4 października 2022 r., 14 lutego 2023 r., 17 października 2023 r., 20 lutego 2024 r., 8 października 2024 r.

i 18 lutego 2025 r.; POWTARZA, że skuteczna automatyczna wymiana informacji ze wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków spełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie; ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by nadal zajmowała się kwestiami, w których nie odnotowano żadnych postępów;

5. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. ST 12933/25;

6. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przedstawiony w załączniku I;

7. ZATWIERDZA aktualny stan współpracy w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, przedstawiony w załączniku II.

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1. Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie zobowiązało się do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

2. Anguilla

Anguilla - nie podejmując wszystkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w ramach kryterium 2.2 - wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej.

Anguilla zobowiązała się do wyeliminowania niedociągnięć stwierdzonych przez Światowe Forum w stosowanych przez nią ramach wymiany informacji na wniosek, oraz do zwrócenia się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji i uzyskania zgody na tę ocenę przed 24 lipca 2026 r.

3. Fidżi

Fidżi nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (zachęta w odniesieniu do dochodów przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), przedsiębiorstwa eksportujące), i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

4. Guam

Guam nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie zobowiązał się do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

5. Palau

Palau nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

6. Panama

Panama stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tej kwestii.

Panama zobowiązała się do wyeliminowania niedociągnięć stwierdzonych przez Światowe Forum w stosowanych przez nią ramach wymiany informacji na wniosek, oraz do zwrócenia się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji i uzyskania zgody na tę ocenę przed 17 lipca 2026 r.

7. Federacja Rosyjska

Federacja Rosyjska stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (międzynarodowe spółki holdingowe) i nie rozwiązała tej kwestii.

8. Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (spółki offshore) i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

9. Trynidad i Tobago

Trynidad i Tobago nie otrzymał oznaczenia co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" (ang. in place, but needs improvement) w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w sprawozdaniu z prowadzonej w ramach Światowego Forum wzajemnej oceny automatycznej wymiany informacji finansowych.

10. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie prowadzą żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (program rozwoju gospodarczego, przedsiębiorstwa zwolnione, akt regulacyjny w sprawie międzynarodowego centrum bankowości), i nie zobowiązały się do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

11. Vanuatu

Vanuatu wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

Vanuatu oczekuje na przeprowadzenie przez Światowe Forum szczegółowej oceny sytuacji w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1. Przejrzystość

1.1 Automatyczna wymiana informacji

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje ze wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z 22 lutego 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 5 października 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 24 lutego 2022 r., pkt 4 konkluzji Rady z 4 października 2022 r., pkt 7 konkluzji Rady z 14 lutego 2023 r., pkt 7 konkluzji Rady z 17 października 2023 r., pkt 5 konkluzji Rady z 26 lutego 2024 r., pkt 5 konkluzji Rady z 8 października 2024 r. i pkt 4 konkluzji Rady z 18 lutego 2025 r.:

Turcja

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do wyeliminowania stwierdzonych niedociągnięć i uzyskania pozytywnych oznaczeń prawnych ("istniejące" lub "istniejące, ale wymagające poprawy") w odniesieniu do obu podstawowych wymogów 1 i 2 dotyczących automatycznej wymiany informacji finansowych w terminie pozwalającym na uwzględnienie tych zmian w sprawozdaniu z prowadzonej w ramach Światowego Forum wzajemnej oceny w 2026 r.:

Jordania i Czarnogóra

1.2 Członkostwo w Światowym Forum i zadowalająca ocena w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek

Następujące jurysdykcje oczekują na przeprowadzenie przez Światowe Forum szczegółowej oceny sytuacji:

Antigua i Barbuda, Belize i Seszele

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do podjęcia kroków niezbędnych to tego, by zwrócić się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji i uzyskać zgodę na tę ocenę do 15 sierpnia 2026 r. w celu podniesienia swojej ogólnej oceny dotyczącej wymiany informacji na wniosek co najmniej do poziomu "w dużej mierze spełnia" w przewidzianym terminie:

Czarnogóra

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do podjęcia kroków niezbędnych to tego, by zwrócić się do Światowego Forum o przeprowadzenie szczegółowej oceny sytuacji i uzyskać zgodę na tę ocenę do 15 lutego 2027 r. w celu podniesienia swojej ogólnej oceny dotyczącej wymiany informacji na wniosek co najmniej do poziomu "w dużej mierze spełnia" w przewidzianym terminie:

Brytyjskie Wyspy Dziewicze

2. Sprawiedliwe opodatkowanie

2.1 Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia preferencyjnego systemu podatkowego objętego zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do 31 grudnia 2023 r., oczekuje na ostateczną ocenę ze strony FHTP:

Eswatini (specjalna strefa ekonomiczna)

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do zmiany lub zniesienia szkodliwego systemu zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych do 31 grudnia 2025 r.:

Państwo Brunei Darussalam

3. Zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków

3.2 Wdrożenie minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje (działanie 13 w zakresie BEPS)

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do wyeliminowania stwierdzonych niedociągnięć w swoich ramach krajowych dotyczących sprawozdawczości w podziale na kraje w terminie pozwalającym na uwzględnienie tych zmian w sprawozdaniu z działania 13 w zakresie BEPS jesienią 2026 r.:

Grenlandia, Jordania i Maroko

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5613

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
Data aktu: 17/10/2025
Data ogłoszenia: 17/10/2025