Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: BAWAG PSK Bank für Arbeit und Wirtschaft und Österreichische Postsparkasse AG (Wiedeń, Austria) (przedstawiciel: D. Bliesener, lawyer)
Strona pozwana: Europejski Bank Centralny
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności, na podstawie art. 263 TFUE, decyzji strony pozwanej z dnia 13 maja 2025 r. (ECB/2025/NP5) oddalającej wniosek strony skarżącej o zapłatę odsetek za zwłokę od zwróconych odsetek wyrównawczych w następstwie wyroku z dnia 28 lutego 2024 r., BAWAG PSK/EBC (T-667/21, EU:T:2024:131);
- zasądzenie od strony pozwanej, na podstawie art. 268 TFUE, na rzecz strony skarżącej odszkodowania pieniężnego w wysokości 3 029 325,31 EUR z tytułu szkody poniesionej przez stronę skarżącą w związku z odmową wypłacenia jej przez stronę pozwaną, za okres od 9 września 2021 r. (włącznie) do dnia 22 kwietnia 2024 r. (jednak z wyłączeniem), odsetek za zwłokę od kwoty 19 332 923,81 EUR, obliczonej na podstawie stopy stosowanej przez stronę pozwaną do jej głównych operacji refinansowania, powiększonej o trzy i pół punktu procentowego;
- ewentualnie, w przypadku oddalenia przez Sąd drugiego roszczenia, o zasądzenie od pozwanego na rzecz strony skarżącej odszkodowania w wysokości innej kwoty uznanej przez Sąd za odpowiednią, obliczonej na podstawie stopy odsetek za zwłokę uznanej przez Sąd za odpowiednią;
- orzeczenie, że kwota, która ma zostać zapłacona przez stronę pozwaną zgodnie z drugim roszczeniem (lub ewentualnie zgodnie z trzecim roszczeniem), za okres od dnia ogłoszenia wyroku w niniejszej sprawie do dnia całkowitej zapłaty przez stronę pozwaną będzie oprocentowana według stopy stosowanej przez stronę pozwaną do jej głównych operacji refinansowania, powiększonej o trzy i pół punktu procentowego lub ewentualnie według innej stopy odsetek za zwłokę uznanej przez Sąd za odpowiednią;
- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty:
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że strona pozwana jest zobowiązana do zapłaty odsetek za zwłokę od zwróconych odsetek wyrównawczych w następstwie wyroku z dnia 28 lutego 2024 r., BAWAG PSK/EBC (T-667/21, EU:T:2024:131):
- odmowa zapłaty przez stronę pozwaną odsetek za zwłokę w następstwie stwierdzenia przez Sąd nieważności jej decyzji nakładającej odsetki wyrównawcze w wysokości 19 332 932,82 EUR stanowi wystarczająco istotne naruszenie ciążącego na niej obowiązku podjęcia środków zapewniających wykonanie wyroku Sądu na podstawie art. 266 ust. 1 TFUE, będącego bezpośrednią przyczyną szkody poniesionej przez stronę skarżącą w postaci pozbawienia jej odsetek za zwłokę;
- Strona pozwana jest właściwym adresatem roszczenia strony skarżącej o zapłatę odsetek za zwłokę. Wyłącznie strona pozwana, a nie Republika Austrii, jest odpowiedzialna za szkodę, ponieważ była ona organem decyzyjnym i kształtującym w odniesieniu do uchylonej decyzji nakładającej odsetki za opóźnienie i zaskarżonej decyzji oddalającej roszczenie o zapłatę odsetek za opóźnienie;
- okoliczność, że decyzja, której nieważność stwierdzono, została oparta na przepisie krajowego prawa austriackiego, nie ma znaczenia w odniesieniu do żądania odsetek za zwłokę złożonego przez stronę skarżącą na podstawie art. 340 TFUE;
- strona pozwana nie byłaby uprawniona do stosowania prawa austriackiego regulującego skutki wyroku na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 1 ;
- zastosowanie prawa austriackiego w odniesieniu do skutków wyroku Sądu zagrażałoby również jednolitemu nadzorowi i groziłoby nierównym traktowaniem instytucji kredytowych.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia prawa do bycia wysłuchanym, ponieważ stronie skarżącej nie umożliwiono przedstawienia na piśmie uwag dotyczących faktów, zastrzeżeń i podstaw prawnych istotnych dla decyzji nadzorczej pozwanego.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5591 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-510/25: Skarga wniesiona w dniu 28 lipca 2025 - BAWAG PSK/ECB |
| Data aktu: | 27/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 27/10/2025 |