Sprawa C-655/23, Quirin Privatbank: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 4 września 2025 r. - IP v. Quirin Privatbank AG

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 4 września 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof - Niemcy) - IP/Quirin Privatbank AG
(Sprawa C-655/23 1 , Quirin Privatbank)

(Odesłanie prejudycjalne - Ochrona osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych - Rozporządzenie (UE) 2016/679 - Prawa osoby, której dane dotyczą - Artykuł 17 - Prawo do usunięcia danych - Artykuł 18 - Prawo do ograniczenia przetwarzania - Artykuł 79 - Prawo do skutecznego środka ochrony prawnej przed sądem - Niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych - Środek ochrony prawnej mający na celu nakazanie administratorowi zaniechania jakiegokolwiek ponownego niezgodnego z prawem przetwarzania danych w przyszłości - Podstawa - Przesłanki - Artykuł 82 ust. 1 - Prawo do odszkodowania - Pojęcie "szkody niemajątkowej" - Ustalenie wysokości odszkodowania - Ewentualne uwzględnienie stopnia winy administratora - Ewentualny wpływ uzyskania "nakazu zaniechania")

(C/2025/5554)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 27 października 2025 r.)

Sąd odsyłający

Bundesgerichtshof

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: IP

Druga strona postępowania: Quirin Privatbank AG

Sentencja

1) Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

należy interpretować w ten sposób, że:

nie przewidują one, aby osobie, której dotyczy niezgodne z prawem przetwarzanie danych osobowych, przysługiwał - w sytuacji gdy osoba ta nie żąda usunięcia swoich danych - środek ochrony prawnej przed sądem umożliwiający jej uzyskanie prewencyjnego nakazania administratorowi zaniechania ponownego niezgodnego z prawem przetwarzania danych w przyszłości. Jednakże przepisy te nie stoją na przeszkodzie temu, by państwa członkowskie przewidziały taki środek ochrony w swych porządkach prawnych.

2) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

zawarte w tym przepisie pojęcie "szkody niemajątkowej" obejmuje negatywne uczucia, jakich doświadcza osoba, której dane dotyczą, w następstwie nieuprawnionego przekazania jej danych osobowych osobie trzeciej, takie jak obawa lub niezadowolenie, które są wywołane utratą kontroli nad tymi danymi, ich ewentualnym wykorzystaniem w sposób stanowiący nadużycie lub naruszeniem jej dobrego imienia, pod warunkiem że osoba, której dane dotyczą, wykaże, że doświadcza takich uczuć, wraz ich negatywnymi konsekwencjami, ze względu na rozpatrywane naruszenie tego rozporządzenia.

3) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie temu, aby stopień winy administratora został uwzględniony do celów ustalenia wysokości odszkodowania za szkodę niemajątkową należnego na podstawie tego artykułu.

4) Artykuł 82 ust. 1 rozporządzenia 2016/679

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie temu, aby okoliczność, że osoba, której dane dotyczą, uzyskała na podstawie mającego zastosowanie prawa krajowego skuteczny wobec administratora nakaz zaniechania ponownego naruszenia tego rozporządzenia, została uwzględniona w celu ograniczenia zakresu odszkodowania pieniężnego za szkodę niemajątkową należnego na podstawie tego artykułu lub, a fortiori, zastąpienia tego odszkodowania.

1 Dz.U. C, C/2024/1391.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5554

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-655/23, Quirin Privatbank: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 4 września 2025 r. - IP v. Quirin Privatbank AG
Data aktu: 04/09/2025
Data ogłoszenia: 27/10/2025