Skład wielkiej izby i izby pośredniej

Skład wielkiej izby i izby pośredniej

(C/2025/5486)

(Dz.U.UE C z dnia 13 października 2025 r.)

Na posiedzeniu plenarnym w dniu 22 września 2025 r. Sąd przyjął decyzję określającą, stosownie do art. 15 § 2 i art. 15a § 2 regulaminu postępowania, sposób wyznaczania sędziów wchodzących w skład wielkiej izby oraz izby pośredniej na okres od 22 września 2025 r. do 31 sierpnia 2028 r. Decyzja ta uchyla i zastępuje decyzję z dnia 9 października 2024 r. w sprawie składu wielkiej izby i izby pośredniej 1 .

Wielka izba

Piętnastu sędziów, z których składa się wielka izba, wyłania się w następujący sposób:

- w przypadku skarg bezpośrednich, które dotyczą wyłącznie kwestii należących do określonej dziedziny w rozumieniu art. 25 regulaminu postępowania, są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, dwóch prezesów izb wyznaczanych kolejno spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, jak również sześciu sędziów wyznaczanych kolejno spośród sędziów Sądu zasiadających w izbach, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem pierwszeństwa określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;

- w przypadku pozostałych skarg bezpośrednich są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, dwóch prezesów izb wyznaczanych kolejno, jak również sześciu sędziów wyznaczanych kolejno spośród wszystkich sędziów Sądu, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem pierwszeństwa określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;

- w przypadku skarg bezpośrednich zawisłych przed dwiema różnymi izbami, które zostały lub mogą zostać przekazane do pięcioosobowego składu orzekającego i które dotyczą identycznych lub podobnych kwestii prawnych, są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, sędziowie z dwóch pięcioosobowych składów orzekających, do których sprawy zostały przekazane lub mogą zostać przekazane, oraz trzech prezesów izb wyznaczanych kolejno według pierwszeństwa spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny;

- w przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są nimi: prezes Sądu, wiceprezes, sędziowie izby orzekającej w składzie pięciu sędziów, której pierwotnie przydzielono sprawę, i pięciu sędziów przydzielonych do innej izby rozpoznającej wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, innych niż sędzia wybrany do pełnienia obowiązków rzecznika generalnego w tych sprawach, oraz trzech prezesów izb wyznaczanych kolejno.

Izba pośrednia

Dziewięciu sędziów, z których składa się izba pośrednia, wyłania się w następujący sposób:

- w przypadku skarg bezpośrednich, które dotyczą wyłącznie kwestii należących do określonej dziedziny w rozumieniu art. 25 regulaminu postępowania, są nimi: wiceprezes Sądu, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jeden prezes izby wyznaczany kolejno spośród prezesów przewodniczących izbom, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, jak również dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród sędziów Sądu zasiadających w pozostałych izbach, którym powierzono rozpoznawanie spraw z tej samej dziedziny, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem pierwszeństwa określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;

- w przypadku pozostałych skarg bezpośrednich są nimi: wiceprezes Sądu, sędziowie trzyosobowego składu orzekającego, któremu pierwotnie przydzielono sprawę, oraz dwóch sędziów, którzy powinni uzupełnić ten trzyosobowy skład orzekający, gdyby sprawa została przydzielona pięcioosobowemu składowi orzekającemu, jeden prezes izby wyznaczany kolejno, jak również dwóch sędziów wyznaczanych kolejno spośród wszystkich sędziów Sądu, z wyłączeniem prezesów izb, na przemian zgodnie z porządkiem pierwszeństwa określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku;

- w przypadku wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym są nimi: wiceprezes Sądu, sędziowie izby orzekającej w składzie pięciu sędziów, której pierwotnie przydzielono sprawę, prezes innej izby rozpoznającej wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym oraz dwóch sędziów należących do jej składu w tych sprawach, złożonej z pięciu sędziów, na przemian zgodnie z porządkiem pierwszeństwa określonym w art. 8 regulaminu postępowania i w odwrotnym porządku, po kolei.

Taka sama kolejność ma zastosowanie w odniesieniu do składu wielkiej izby i w odniesieniu do składu izby pośredniej w sprawach należących odpowiednio do:

- dziedzin, o których mowa w tiret pierwszym w odniesieniu do składu wielkiej izby i w tiret pierwszym w odniesieniu do składu izby pośredniej;

- dziedzin, o których mowa w tiret drugim w odniesieniu do składu wielkiej izby i w tiret drugim w odniesieniu do składu izby pośredniej, oraz

- dziedzin, o których mowa w tiret czwartym w odniesieniu do składu wielkiej izby i w tiret trzecim w odniesieniu do składu izby pośredniej.

1 Dz.U. C, C/2024/6452, 28.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/6452/oj.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5486

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Skład wielkiej izby i izby pośredniej
Data aktu: 13/10/2025
Data ogłoszenia: 13/10/2025