Sprawa T-548/25: Skarga wniesiona w dniu 6 sierpnia 2025 r. - TNG Stadtnetz/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 6 sierpnia 2025 r. - TNG Stadtnetz/Komisja
(Sprawa T-548/25)

(C/2025/5469)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 20 października 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: TNG Stadtnetz GmbH (Kilonia, Niemcy) (przedstawiciel: S. Louven, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że pozwana naruszyła art. 15 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dotyczących stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , jak również art. 108 ust. 2 TFUE, nie wydając decyzji w sprawie skargi do Komisji wniesionej przez skarżącą w dniu 22 maja 2024 r., w następstwie wezwania skarżącej z dnia 8 kwietnia 2025 r. (sprawa w Komisji nr SA.114187);

- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Skarga opiera się na następujących trzech zarzutach.

1. Zarzut pierwszy: bezczynność w odniesieniu do skargi do Komisji dotyczącej pomocy państwa

W ramach zarzutu pierwszego skarżąca zarzuca Komisji, że nie podjęła działań zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2015/1589 i art. 108 ust. 2 TFUE poprzez przyjęcie decyzji na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) 2015/1589 i art. 108 ust. 2 TFUE w następstwie prawidłowo złożonej przez skarżącą skargi do Komisji i po formalnym wezwaniu Komisji do działania.

2. Zarzut drugi: brak wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego w przypadku wstępnej selekcji przedsiębiorstwa do pomocy, z naruszeniem w sposób oczywisty prawa w dziedzinie pomocy państwa

W ramach zarzutu drugiego skarżąca zarzuca Komisji, że wbrew art. 52 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 651/2014 2  oraz własnym ustaleniom praktycznym i praktyce administracyjnej w zakresie zatwierdzania pomocy związanej z rozwojem łączności szerokopasmowej w Niemczech, nie stwierdziła oczywistego naruszenia obowiązującego prawa w dziedzinie pomocy państwa w ramach scentralizowanej wstępnej selekcji przedsiębiorstwa do licznych przyszłych projektów objętych wsparciem finansowym. Komisja powinna była zatem wszcząć formalne postępowanie wyjaśniające przeciwko Republice Federalnej Niemiec.

3. Zarzut trzeci: nadmiernie długi okres bezczynności i niewystarczające postępowanie wyjaśniające

W ramach zarzutu trzeciego skarżąca zarzuca Komisji, że nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego w rozsądnym terminie, z naruszeniem art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/1589 oraz z naruszeniem zasad dobrej administracji na podstawie art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i zasady praworządności na podstawie art. 2 ust. 1 TUE i art. 52 ust. 2 Karty praw podstawowych, pomimo oczywistego naruszenia prawa w dziedzinie pomocy państwa w związku z kwestionowanym postępowaniem.

1 Dz.U. 2015, L 248, s. 9.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. 2014, L 187, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5469

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-548/25: Skarga wniesiona w dniu 6 sierpnia 2025 r. - TNG Stadtnetz/Komisja
Data aktu: 20/10/2025
Data ogłoszenia: 20/10/2025