"Verdicchio di Matelica"
PDO-IT-A0481-AM04 - 14.7.2025
1. Nazwa produktu
"Verdicchio di Matelica"
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
Chroniona nazwa pochodzenia (ChNP)
□ Chronione oznaczenie geograficzne (ChOG)
□ Oznaczenie geograficzne (OG)
3. Sektor
□ Produkty rolne
Wina
□ Napoje spirytusowe
4. Państwo członkowskie, do którego należy obszar geograficzny
Włochy
5. Organ państwa członkowskiego powiadamiający o zmianie standardowej
Istituto Marchigiano di Tutela Vini [Instytut Ochrony Wina regionu Marche]
6. Kwalifikacja jako zmiana standardowa
Potwierdza się, że zatwierdzenie zmiany tymczasowej i powiadomienie o niej spełnia warunki zatwierdzenia zmiany tymczasowej na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/1143 i przepisów przyjętych na jego podstawie. Ponadto zmiana odpowiada definicji "zmiany standardowej" zawartej w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2024/1143, ponieważ nie wchodzi w zakres żadnego z przypadków przewidzianych w art. 24 ust. 3 tego rozporządzenia.
7. Opis zatwierdzonych zmian standardowych
1. Rozszerzenie zakresu zawartości cukru w winach musujących
Zakres zawartości cukru w winach musujących "Verdicchio di Matelica" został rozszerzony tak, aby objąć wina od "brut" (bardzo wytrawne) do "dry" (wytrawne).
Zmiana ta dotyczy pkt 6 specyfikacji produktu oraz pkt "Opis wina lub win" w jednolitym dokumencie.
2. Etykietowanie i prezentacja
Wprowadzenie możliwości, aby etykieta zawierała szerszą nazwę geograficzną "Marche", na której znajduje się obszar produkcji określonego wina objętego ChNP.
Niniejsza zmiana dotyczy pkt 7 specyfikacji produktu oraz punktu "Dalsze warunki" w jednolitym dokumencie.
3. Skreślenie dodatkowych oznaczeń geograficznych i topograficznych
Skreślenie dodatkowych oznaczeń geograficznych i topograficznych.
Zmiana dotyczy specyfikacji produktu w pkt 7 i skreślenia załącznika 1.
4. Zakaz stosowania niektórych systemów zamykania
Zabrania się stosowania kapsli koronowych i kapsli zrywanych, ponieważ zamknięcia te są niekorzystne z handlowego punktu widzenia.
5. Aktualizacja informacji dotyczących organu kontrolnego.
W związku ze zmianami wprowadzonymi do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 wraz z wejściem w życie rozporządzenia (UE) 2024/1143 obowiązkowe informacje, które mają być zawarte w specyfikacji produktu, nie obejmują już nazwy i adresu organów lub jednostek weryfikujących zgodność z przepisami specyfikacji produktu oraz ich szczególnych zadań.
Ponadto zgodnie z art. 40 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/1143 państwa członkowskie muszą podać do wiadomości publicznej nazwy i adresy właściwych organów, jednostek upoważnionych i osób fizycznych, o których mowa w art. 39 ust. 3 tego rozporządzenia, w odniesieniu do każdego produktu objętego oznaczeniem geograficznym, i muszą na bieżąco aktualizować te informacje.
W związku z tym zmieniono artykuł zawierający odniesienia do organu kontrolnego, a zawarte w nim informacje zastąpiono odniesieniem do publikacji na oficjalnej stronie internetowej właściwego organu państwa członkowskiego.
Zmiana ta dotyczy pkt 10 specyfikacji produktu. zmiana ta nie pociąga za sobą zmiany jednolitego dokumentu.
6. Poprawki redakcyjne
We wszystkich punktach specyfikacji produktu wprowadzono zmiany o charakterze redakcyjnym i zmieniające brzmienie.
JEDNOLITY DOKUMENT
1. Nazwa lub nazwy
Verdicchio di Matelica
2. Rodzaj oznaczenia geograficznego
ChNP - chroniona nazwa pochodzenia
3. Kategorie produktów sektora wina
1. Wino
5. Gatunkowe wino musujące
3.1. Kod Nomenklatury scalonej
22 - NAPOJE BEZALKOHOLOWE, ALKOHOLOWE I OCET
2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009
4. Opis wina lub win
Verdicchio di Matelica ChNP
- Barwa: słomkowożółta;
- Aromat: delikatny, charakterystyczny.
- Smak: wytrawny, harmonijny, z posmakiem, przyjemnie gorzki;
- Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 11,50 %;
- Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 16,0 g/l
Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.
Ogólne cechy analityczne:
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna kwasowość ogólna: 4,50 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): -
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -
Verdicchio di Matelica ChNP passito
- Barwa: od słomkowożółtej do złotej;
- Aromat: charakterystyczny, złożony, intensywny;
- Smak: od średnio słodkiej do słodkiej; harmonijny, aksamitny z charakterystycznym gorzkim posmakiem;
- Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 15,00 %, o rzeczywistej zawartości alkoholu wynoszącej co najmniej 12,00 %;
- Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 19,0 g/l.
Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.
Ogólne cechy analityczne:
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna kwasowość ogólna: 4,00 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): 25
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -
Verdicchio di Matelica ChNP spumante (musujące)
- Pęcherzyki powietrza: finezyjne i długo utrzymujące się.
- Barwa: słomkowożółta o różnej intensywności, z zielonkawymi refleksami.
- Aromat: charakterystyczny, delikatny, delikatny, szeroki i wielowarstwowy;
- Smak: od "brut" po "dry"; bogaty, świeży, delikatny i harmonijny;
- Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 11,50 %
- Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 15,0 g/l
Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.
Ogólne cechy analityczne:
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości): -
Minimalna kwasowość ogólna: 4,50 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr): -
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr): -
5. Praktyki enologiczne
5.1. Szczególne praktyki enologiczne -
5.2. Maksymalna wydajność
1. Verdicchio di Matelica
13 000 kg winogron z hektara
2. Verdicchio di Matelica passito
13 000 kg winogron z hektara
3. Verdicchio di Matelica spumante
13 000 kg winogron z hektara
6. Wyznaczony obszar geograficzny
Obszar produkcji winogron odpowiednich do produkcji win objętych tym ChNP obejmuje część terytorium gmin Matelica, Esanatoglia, Gagliole, Castelraimondo, Camerino i Pioraco w prowincji Macerata oraz część terytorium gmin Cerreto D'Esi i Fabriano w prowincji Ancona.
7. Odmiany winorośli
Verdicchio Bianco B. - Verdicchio
8. Opis związku lub związków
Verdicchio di Matelica
Czynniki ludzkie w produkcji win objętych ChNP Verdichio di Matelica odegrały kluczową rolę w rozwoju technik uprawy i produkcji wina w Verdicchio. Produkcja i konsumpcja win musujących i win passito na tym obszarze na przestrzeni wieków jest tradycyjna i szeroko udokumentowana. Współdziałanie czynników ludzkich z unikalnymi czynnikami naturalnymi obszaru produkcji, takimi jak klimat i charakter gleby, nadaje winom ChNP Verdicchio di Matelica analityczne, aromatyczne i organoleptyczne cechy charakterystyczne, które są unikalne i niespotykane i które można przypisać odmianie lokalnej wykorzystywanej jako przeważająca kombinacja odmian winorośli.
9. Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)
Wskazanie roku produkcji winogron
Ramy prawne:
określone w prawodawstwie UE
Rodzaj wymogów dodatkowych:
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu:
w przypadku win ChNP Verdicchio di Matelica, z wyjątkiem win musujących, które nie są opatrzone na etykiecie terminem "millesimato", rok produkcji winogron musi być wskazany na etykiecie.
Odniesienie do szerszej nazwy geograficznej
Ramy prawne:
określone w prawodawstwie UE
Rodzaj wymogów dodatkowych:
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu:
Wprowadzenie możliwości, aby etykieta zawierała termin "Vigna" [winnica] oraz szerszą nazwę geograficzną "Marche", na której znajduje się obszar produkcji określonego wina objętego ChNP.
Opakowania i pojemniki
Ramy prawne:
określone w prawodawstwie UE
Rodzaj wymogów dodatkowych:
przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania
Opis wymogu:
Z wyjątkiem win passito wina objęte ChNP "Verdicchio di Matelica" mogą być pakowane w pojemniki o pojemności określonej w obowiązujących przepisach.
Do pakowania wina "Verdicchio di Matelica" bez żadnego dodatkowego określenia można również stosować pojemniki wykonane z materiału innego niż szkło, będące rodzajem bukłaka z tworzywa sztucznego, wykonanego z polietylenu i poliestru, umieszczone w obudowie z tektury (lub z innego sztywnego materiału), zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wino passito objęte chronioną nazwą pochodzenia, o którym mowa w art. 1, musi być wprowadzane do obrotu wyłącznie w szklanych butelkach o pojemności nieprzekraczającej 1,50 litra.
Zamknięcia butelek są dozwolone na mocy obowiązujących przepisów, z wyjątkiem kapsli koronowych i kapsli zrywanych.
Link do specyfikacji produktu
https://www.masaf.gov.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/23152
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5380 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzonej zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego oznaczeniem geograficznym zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2025/27 |
| Data aktu: | 03/10/2025 |
| Data ogłoszenia: | 03/10/2025 |