Sprawa T-572/25: Skarga wniesiona w dniu 19 sierpnia 2025 r. - Węgry/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 19 sierpnia 2025 r. - Węgry/Komisja
(Sprawa T-572/25)

(C/2025/5223)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Węgry (przedstawiciele: M.Z. Feher i G. Koós, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- Stwierdzenie nieważności decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2025/1147 z dnia 11 czerwca 2025 r. wyłączającej z finansowania Unii Europejskiej niektóre wydatki poniesione przez niektóre państwa członkowskie z tytułu Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 1  w części dotyczącej Węgier, wyłączającej z finansowania Unii kwotę 1 840 833,97 EUR w odniesieniu do lat budżetowych 2018, 2019 i 2020, ze względu na nieprzeprowadzenie odpowiedniej liczby kontroli na miejscu.

- Obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Rząd węgierski wnosi w skardze o częściowe stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji na tej podstawie, że nie naruszył on przepisów prawa Unii dotyczących odpowiedniej liczby kontroli na miejscu, a w szczególności przepisów dotyczących częstszych kontroli w następstwie stwierdzenia dużej liczby nieprawidłowości. Praktyka stosowana przez Węgry jest zgodna z art. 30, 31 i 35 rozporządzenia nr 809/2014 2 .

Rząd węgierski uważa, że Komisja błędnie zinterpretowała art. 35 rozporządzenia 809/2014. Komisja błędnie zinterpretowała sformułowanie "właściwy organ odpowiednio zwiększa odsetek beneficjentów, którzy zostaną poddani kontroli na miejscu w roku następnym" i na podstawie tej błędnej interpretacji wypracowała błędną praktykę. Rząd węgierski utrzymuje, że wyłączenie to opiera się na okoliczności, iż w swoich dokumentach roboczych Komisja uważa się za związaną interpretacją, która z jednej strony jest nieprawidłowa pod względem technicznym, a z drugiej strony jest niezgodna z wyżej wymienionymi przepisami rozporządzenia.

Przyjmując wspomniane dokumenty robocze, Komisja w praktyce pozbawiła państwa członkowskie uprawnienia do samodzielnego określenia liczby dodatkowych beneficjentów podlegających kontroli na miejscu, którą uznaje się za konieczną. Skarżące państwo podnosi, że sporne wyłączenie jest niezgodne z prawem, ponieważ wbrew przepisom rozporządzenia Komisja wyraźnie określa jedyny wzrost wskaźnika kontroli, jaki uzna za właściwy, stosując stałą metodę obliczeniową. Ponadto owo określenie jest technicznie nieuzasadnione, ponieważ Komisja nie uwzględnia różnic między kontrolami przeprowadzonymi przez państwa członkowskie a ich skutecznością.

1 Dz.U. L 2025/1147.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 809/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli, środków rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz.U. 2014, L 227, s. 69).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5223

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-572/25: Skarga wniesiona w dniu 19 sierpnia 2025 r. - Węgry/Komisja
Data aktu: 06/10/2025
Data ogłoszenia: 06/10/2025