Sprawy połączone C-758/24 i C-759/24, Alace i Canpelli: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - LC, CP v. Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione internazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II

Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. (wnioski o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Tribunale ordinario di Roma - Włochy) - LC, CP/Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione internazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II
(Sprawy połączone C-758/24 i C-759/24 1 , Alace i Canpelli 2 )

(Odesłanie prejudycjalne - Polityka azylowa - Dyrektywa 2013/32/UE - Wspólne procedury udzielania i cofania ochrony międzynarodowej - Artykuły 36 i 37 - Pojęcie "bezpiecznego kraju pochodzenia" - Uznanie w drodze aktu ustawodawczego - Załącznik I - Kryteria - Artykuł 46 - Prawo do skutecznego środka zaskarżenia - Artykuł 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Badanie przez sąd uznania państwa trzeciego za bezpieczny kraj pochodzenia na poziomie krajowym - Ujawnienie źródeł informacji, na których opiera się ta decyzja)

Język postępowania: włoski

(C/2025/5197)

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)

Sąd odsyłający

Tribunale ordinario di Roma

Strony w postępowaniu głównym

Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: LC (C-758/24), CP (C-759/24)

Druga strona postępowania: Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione intemazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II

Sentencja

1) Artykuły 36 i 37 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej w świetle art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie dokonywało uznania państwa trzeciego za bezpieczny kraj pochodzenia w drodze aktu ustawodawczego, pod warunkiem że uznanie to może być przedmiotem kontroli sądowej dotyczącej spełnienia materialnych przesłanek takiego uznania, określonych w załączniku I do tej dyrektywy, przez każdy sąd krajowy, do którego wniesiono skargę na decyzję dotyczącą wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej rozpatrywanego w ramach szczególnego reżimu mającego zastosowanie do wniosków złożonych przez wnioskodawców pochodzących z państw trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia.

2) Artykuły 36 i 37 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/32 w świetle art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej

należy interpretować w ten sposób, że:

- państwo członkowskie, które uznaje państwo trzecie za bezpieczny kraj pochodzenia, powinno zapewnić wystarczający i odpowiedni dostęp do źródeł informacji w rozumieniu art. 37 ust. 3 tej dyrektywy, na których opiera się to uznanie, który to dostęp powinien, po pierwsze, umożliwić danej osobie ubiegającej się o ochronę międzynarodową pochodzącej z tego państwa trzeciego obronę jej praw w najlepszych możliwych warunkach oraz podjęcie w sposób w pełni świadomy decyzji, czy celowe jest wniesienie sprawy do właściwego sądu, a po drugie, umożliwić temu sądowi przeprowadzenie kontroli decyzji dotyczącej wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej;

- sąd krajowy, do którego wniesiono skargę na decyzję w sprawie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej rozpatrywanego w ramach szczególnego reżimu rozpatrywania wniosków mającego zastosowanie do wniosków złożonych przez wnioskodawców pochodzących z państw trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia, może - weryfikując, choćby incydentalnie, czy uznanie to spełnia materialne przesłanki takiego uznania określone w załączniku I do wspomnianej dyrektywy - wziąć pod uwagę informacje, które sam zgromadził, pod warunkiem, po pierwsze, upewnienia się co do wiarygodności tych informacji, a po drugie, zagwarantowania stronom sporu poszanowania zasady kontradyktoryjności.

3) Artykuł 37 dyrektywy 2013/32 w związku z załącznikiem I do tej dyrektywy

należy interpretować w ten sposób, że:

stoi on na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie uznało za bezpieczny kraj pochodzenia państwo trzecie, które nie spełnia w odniesieniu do niektórych kategorii osób materialnych przesłanek takiego uznania określonych w załączniku I do wspomnianej dyrektywy.

1 D.U. C, C/2025/384, C/2025/385.
2 Niniejszym sprawom zostały nadane fikcyjne nazwy. Nie odpowiadają one rzeczywistym nazwom ani rzeczywistym nazwiskom żadnej ze stron postępowania.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5197

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawy połączone C-758/24 i C-759/24, Alace i Canpelli: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - LC, CP v. Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione internazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II
Data aktu: 01/08/2025
Data ogłoszenia: 06/10/2025