Język postępowania: włoski
(C/2025/5197)
(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)
Sąd odsyłający
Tribunale ordinario di Roma
Strony w postępowaniu głównym
Strony inicjujące postępowanie przed sądem odsyłającym: LC (C-758/24), CP (C-759/24)
Druga strona postępowania: Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione intemazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II
Sentencja
1) Artykuły 36 i 37 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/32/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wspólnych procedur udzielania i cofania ochrony międzynarodowej w świetle art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie dokonywało uznania państwa trzeciego za bezpieczny kraj pochodzenia w drodze aktu ustawodawczego, pod warunkiem że uznanie to może być przedmiotem kontroli sądowej dotyczącej spełnienia materialnych przesłanek takiego uznania, określonych w załączniku I do tej dyrektywy, przez każdy sąd krajowy, do którego wniesiono skargę na decyzję dotyczącą wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej rozpatrywanego w ramach szczególnego reżimu mającego zastosowanie do wniosków złożonych przez wnioskodawców pochodzących z państw trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia.
2) Artykuły 36 i 37 oraz art. 46 ust. 3 dyrektywy 2013/32 w świetle art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej
należy interpretować w ten sposób, że:
- państwo członkowskie, które uznaje państwo trzecie za bezpieczny kraj pochodzenia, powinno zapewnić wystarczający i odpowiedni dostęp do źródeł informacji w rozumieniu art. 37 ust. 3 tej dyrektywy, na których opiera się to uznanie, który to dostęp powinien, po pierwsze, umożliwić danej osobie ubiegającej się o ochronę międzynarodową pochodzącej z tego państwa trzeciego obronę jej praw w najlepszych możliwych warunkach oraz podjęcie w sposób w pełni świadomy decyzji, czy celowe jest wniesienie sprawy do właściwego sądu, a po drugie, umożliwić temu sądowi przeprowadzenie kontroli decyzji dotyczącej wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej;
- sąd krajowy, do którego wniesiono skargę na decyzję w sprawie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej rozpatrywanego w ramach szczególnego reżimu rozpatrywania wniosków mającego zastosowanie do wniosków złożonych przez wnioskodawców pochodzących z państw trzecich uznanych za bezpieczne kraje pochodzenia, może - weryfikując, choćby incydentalnie, czy uznanie to spełnia materialne przesłanki takiego uznania określone w załączniku I do wspomnianej dyrektywy - wziąć pod uwagę informacje, które sam zgromadził, pod warunkiem, po pierwsze, upewnienia się co do wiarygodności tych informacji, a po drugie, zagwarantowania stronom sporu poszanowania zasady kontradyktoryjności.
3) Artykuł 37 dyrektywy 2013/32 w związku z załącznikiem I do tej dyrektywy
należy interpretować w ten sposób, że:
stoi on na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie uznało za bezpieczny kraj pochodzenia państwo trzecie, które nie spełnia w odniesieniu do niektórych kategorii osób materialnych przesłanek takiego uznania określonych w załączniku I do wspomnianej dyrektywy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5197 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawy połączone C-758/24 i C-759/24, Alace i Canpelli: Wyrok Trybunału (wielka izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - LC, CP v. Commissione territoriale per il riconoscimento della protezione internazionale di Roma - sezione procedure alla frontiera II |
| Data aktu: | 01/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2025 |