(Odesłanie prejudycjalne - Środowisko naturalne - Dyrektywa 2009/147/WE - Ochrona dzikiego ptactwa - Artykuł 5 - Zakazy mające na celu zapewnienie ochrony ptaków - Artykuł 9 - Odstępstwa - Artykuły 16 i 17 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej - Zakaz wycinki drzew w okresie lęgowym i wychowu młodych)
(C/2025/5180)
Język postępowania: estoński
(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2025 r.)
Sąd odsyłający
Riigikohus
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: OU Voore Mets, AS Lemeks Polva
Druga strona postępowania: Keskkonnaamet
Sentencja
1) Artykuł 5 lit. a), b) i d) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE z dnia 30 listopada 2009 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa
należy interpretować w ten sposób, że:
ma zastosowanie jedynie zakaz przewidziany w tym art. 5 lit. d), jeśli jest on konieczny w celu zapobieżenia płoszeniu, które mogłoby istotnie oddziaływać na określony w art. 2 tej dyrektywy cel zachowania populacji wszystkich gatunków dzikiego ptactwa występujących naturalnie na europejskim terytorium państw członkowskich, do którego stosuje się traktaty, na poziomie, który odpowiada w szczególności wymogom ekologicznym, naukowym i kulturowym, mając na uwadze wymogi ekonomiczne i rekreacyjne, lub na cel dostosowania populacji tych gatunków do tego poziomu. Natomiast stosowanie zakazów wymienionych w art. 5 lit. a) i b) wspomnianej dyrektywy nie jest uzależnione od takiej przesłanki, nawet w przypadku gdy cel danej działalności człowieka jest inny niż chwytanie lub zabijanie ptaków lub niszczenie, czy też uszkadzanie ich gniazd lub jaj.
2) Artykuł 5 lit. a), b) i d) dyrektywy 2009/147
należy interpretować w ten sposób, że:
gdy na podstawie danych naukowych i obserwacji poszczególnych ptaków można wyjść z założenia, iż w lesie, który ma zostać całkowicie wycięty (rębnia zupełna) lub w którym ma zostać wycięta jedynie część drzew (rębnia częściowa), ma gniazda około dziesięciu par ptaków na hektar, przy czym nie stwierdzono, że na obszarze wycinki mają gniazda osobniki o niewłaściwym stanie ochrony, dokonywanie takich wycinek w okresie lęgowym i wychowu młodych jest objęte zakazami przewidzianymi w art. 5 lit. a) i b) tej dyrektywy oraz - jeśli płoszenie, z którym działania te są związane, mogłoby istotnie oddziaływać na cel zachowania populacji danych gatunków ptactwa na zadowalającym poziomie lub na cel dostosowania populacji tych gatunków do tego poziomu - zakazem przewidzianym w art. 5 lit. d) wspomnianej dyrektywy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5180 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-784/23, Voore Mets i Lemeks Põlva: Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - OÜ Voore Mets, AS Lemeks Põlva v. Keskkonnaamet |
| Data aktu: | 01/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/10/2025 |