Sprawa C-524/25 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 23 maja 2025 r. w sprawie T-179/24, Novis/Komisja, wniesione w dniu 1 sierpnia 2025 r. przez Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis Poisťovňa a.s

Odwołanie od postanowienia Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 23 maja 2025 r. w sprawie T-179/24, Novis/Komisja, wniesione w dniu 1 sierpnia 2025 r. przez Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis Poistovna a.s.
(Sprawa C-524/25 P)

(C/2025/5077)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis Poistovna a.s. (przedstawiciele: A. Börner, S. Förster i S. Henrich, adwokaci)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska

Żądania strony wnoszącej odwołanie

- uchylenie zaskarżonego postanowienia;

- stwierdzenie dopuszczalności skargi o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 6455 final z dnia 13 września 2022 r. skierowanej do Narodna banka Slovenska (narodowego banku słowackiego) (zwanego dalej "NBS") w przedmiocie środków niezbędnych do zastosowania się do dyrektywy 2009/138/WE (zwanej dalej "zaskarżonym aktem");

- przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania w przedmiocie zasadności skargi wnoszących odwołanie;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania odwoławczego i postępowania przed Sądem;

- tytułem żądania ewentualnego, pozostawienie rozstrzygnięcia w sprawie kosztów niniejszego postępowania do orzeczenia kończącego postępowanie w sprawie.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie odwołania wnoszący odwołanie podnoszą sześć zarzutów.

Po pierwsze, Sąd naruszył prawo poprzez odmówienie legitymacji procesowej czynnej wnoszącym odwołanie, pomijając fakt, że zgodnie z art. 263 TFUE zaskarżony akt dotyczył ich bezpośrednio. W szczególności Sąd naruszył prawo, nie uwzględniając, że:

- zaskarżony akt nie przyznaje organowi krajowemu żadnych uprawnień dyskrecjonalnych;

- środek wykonawczy NBS był już wyraźnie przewidywalny, a zatem był on w każdym razie zwykłą automatyczną konsekwencją:

- system przewidziany w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 1  stosowany przez Komisję stanowi, że formalne

opinie dotyczące danego przedsiębiorstwa, w tym zaskarżony akt, dotyczą bezpośrednio danego zakładu ubezpieczeń, ponieważ nie jest możliwe odstąpienie od treści formalnej opinii, oraz

- zaskarżony akt spowodował zmianę sytuacji prawnej wnoszących odwołanie, względem której wnoszący odwołanie nie mieli żadnych innych skutecznych środków zaskarżenia i która w obecnym stanie systemu ochrony sądowej Unii zezwala na wniesienie skargi bezpośredniej.

Po drugie, Sąd naruszył prawo, wydając postanowienie w oparciu o niewystarczające i wewnętrznie sprzeczne uzasadnienie oraz zastąpił treść zaskarżonego aktu własną opinią.

Po trzecie, Sąd naruszył prawo przy wykładni przysługujących mu uprawnień dochodzeniowych, nie wymagając z własnej inicjatywy niezbędnych dowodów i pomijając żądania wnoszących odwołanie mające na celu przedstawienie przez Komisję innych dowodów, a tym samym odmówił wnoszącym odwołanie skutecznego środka prawnego, orzekając w przedmiocie skargi wnoszących odwołanie na podstawie niepełnych informacji.

Po czwarte, Sąd dopuścił się naruszenia proceduralnego, nie wszczynając środka proceduralnego lub dochodzeniowego pomimo wniosku wnoszących odwołanie w tym zakresie, a zatem naruszając prawo wnoszących odwołanie do bycia wysłuchanymi i nie uzasadniając należycie jego oddalenia.

Po piąte, Sąd naruszył prawo i dopuścił się uchybienia proceduralnego, naruszając prawo do bycia wysłuchanym i zasady dotyczące ciężaru dowodu, w przypadku gdy jedna ze stron sporu jako jedyna posiada informacje, których druga strona potrzebuje na poparcie swoich zarzutów.

Po szóste, Sąd dopuścił się uchybienia proceduralnego, obciążając w całości wnoszących odwołanie kosztami postępowania i nie uwzględniając art. 135 § 1 i art. 135 § 2 regulaminu postępowania

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 210 L 331, s. 48).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5077

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-524/25 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (siódma izba) wydanego w dniu 23 maja 2025 r. w sprawie T-179/24, Novis/Komisja, wniesione w dniu 1 sierpnia 2025 r. przez Novis Insurance Company, Novis Versicherungsgesellschaft, Novis Compagnia di Assicurazioni, Novis Poisťovňa a.s
Data aktu: 29/09/2025
Data ogłoszenia: 29/09/2025