(C/2025/5067)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2025 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Ravensburg
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: CM, DS
Druga strona postępowania: Volkswagen AG
Sentencja
1) Artykuł 18 ust. 1, art. 26 ust. 1 i art. 46 dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywy ramowej), zmienionej rozporządzeniem Komisji (WE) nr 385/2009 z dnia 7 maja 2009 r., w związku z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, należy interpretować w ten sposób, że:
w ramach wytoczonego przez nabywcę pojazdu silnikowego powództwa o naprawienie szkody spowodowanej występowaniem w tym pojeździe niedozwolonego urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu tego art. 5 ust. 2 stoją one na przeszkodzie temu, aby producent pojazdu mógł przywołać jako przyczynę zwolnienia z odpowiedzialności z tego tytułu istnienie nieuniknionego błędu co do niedozwolonego charakteru tego urządzenia, wynikającego z faktu, że właściwy organ krajowy udzielił homologacji typu WE wspomnianego urządzenia lub pojazdu weń wyposażonego lub że organ ten w razie zapytania ze strony tego producenta potwierdziłby jego ocenę prawną co do w założeniu dozwolonego charakteru danego urządzenia ograniczającego skuteczność działania.
2) Artykuł 4 ust. 1 i art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007, a także art. 10 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonującego i zmieniającego rozporządzenie nr 715/2007, zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) nr 566/2011 z dnia 8 czerwca 2011 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
wymagają one, by nabywcy pojazdu przysługiwało prawo do odszkodowania wobec producenta samochodów, w sytuacji gdy nabywca ten poniósł szkodę z powodu niedozwolonego urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007, zainstalowanego przez tego producenta w drodze aktualizacji oprogramowania po uzyskaniu homologacji typu WE tego pojazdu.
3) Prawo Unii należy interpretować w ten sposób, że nie stoi ono na przeszkodzie z jednej strony odliczeniu od kwoty odszkodowania należnego nabywcy pojazdu wyposażonego w niedozwolone urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu art. 5 ust. 2 rozporządzenia nr 715/2007, który poniósł szkodę spowodowaną przez to urządzenie, kwoty odpowiadającej korzyści uzyskanej z użytkowania tego pojazdu, a z drugiej strony ograniczeniu tego odszkodowania do kwoty stanowiącej 15 % ceny zakupu pojazdu, o ile odszkodowanie to stanowi odpowiednie naprawienie poniesionej szkody.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5067 |
| Rodzaj: | Wyrok |
| Tytuł: | Sprawa C-666/23, Volkswagen (Prawo do odpowiedniego odszkodowania): Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - CM, DS v. Volkswagen AG |
| Data aktu: | 01/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/09/2025 |