Sprawa C-665/23, Veracash: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - IL v. Veracash SAS

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Cour de cassation - Francja) - IL/Veracash SAS
(Sprawa C-665/23 1 , Veracash)

(Odesłanie prejudycjalne - Usługi płatnicze w ramach rynku wewnętrznego - Dyrektywa 2007/64/WE - Artykuł 56 ust. 1 lit. b) - Spoczywający na użytkowniku usług płatniczych obowiązek poinformowania dostawcy usług płatniczych "bez zbędnej zwłoki" o utracie, kradzieży, przywłaszczeniu lub jakimkolwiek nieuprawnionym użyciu jego instrumentu płatniczego - Artykuł 58 - Zgłaszanie nieautoryzowanych transakcji płatniczych - Korekta takiej transakcji przez dostawcę usług płatniczych podlegająca spoczywającemu na użytkowniku tych usług obowiązkowi powiadomienia o tej transakcji "bez zbędnej zwłoki [...] i nie później niż w ciągu 13 miesięcy od daty obciążenia rachunku" - Artykuły 60 i 61 - Odpowiedzialność za nieautoryzowaną transakcję płatniczą spoczywająca, odpowiednio, na dostawcy usług płatniczych i na płatniku - Szereg następujących po sobie nieautoryzowanych transakcji płatniczych będących skutkiem utraty, kradzieży, przywłaszczenia lub jakiegokolwiek nieuprawnionego użycia instrumentu płatniczego - Zbyt późne zgłoszenie, które nie jest celowe ani nie wynika z rażącego zaniedbania - Zakres prawa do zwrotu)

(C/2025/5066)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Cour de cassation

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: IL

Druga strona postępowania: Veracash SAS

Sentencja

1) Artykuł 58 dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 97/7/WE, 2002/65/WE, 2005/60/WE i 2006/48/WE i uchylającej dyrektywę 97/5/WE,

należy interpretować w ten sposób, że:

użytkownik usług płatniczych jest co do zasady pozbawiony prawa do uzyskania korekty transakcji, jeżeli nie powiadomił bez zbędnej zwłoki swojego dostawcy usług płatniczych o tym, że stwierdził nieautoryzowaną transakcję płatniczą, nawet w przypadku gdy powiadomił go o niej w ciągu 13 miesięcy od daty obciążenia rachunku.

2) Artykuł 58, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 2 dyrektywy 2007/64 w związku z jej art. 56 ust. 1 lit. b) należy interpretować w ten sposób, że:

w przypadku gdy doszło do nieautoryzowanej transakcji płatniczej, która jest skutkiem użycia instrumentu płatniczego utraconego, skradzionego lub przywłaszczonego lub jakiegokolwiek nieuprawnionego użycia takiego instrumentu, a płatnik powiadomił swojego dostawcę usług płatniczych o tej transakcji w ciągu 13 miesięcy od daty obciążenia rachunku, ów płatnik jest - co do zasady i z wyjątkiem sytuacji, w której działał on w nieuczciwych zamiarach - pozbawiony prawa do faktycznego uzyskania korekty wspomnianej transakcji tylko wtedy, gdy zwlekał z powiadomieniem o niej swojego dostawcy usług płatniczych celowo lub w wyniku rażącego zaniedbania polegającego na kwalifikowanym naruszeniu obowiązku staranności.

3) Artykuł 58, art. 60 ust. 1 i art. 61 ust. 2 dyrektywy 2007/64 w związku z jej art. 56 ust. 1 lit. b)

należy interpretować w ten sposób, że:

w przypadku gdy, po pierwsze, doszło do szeregu następujących po sobie nieautoryzowanych transakcji płatniczych, które są skutkiem użycia instrumentu płatniczego utraconego, skradzionego lub przywłaszczonego lub jakiegokolwiek nieuprawnionego użycia takiego instrumentu, a po drugie, płatnik wprawdzie dochował terminu 13 miesięcy od daty obciążenia rachunku w związku z tymi transakcjami, lecz częściowo zwlekał - celowo lub w wyniku rażącego zaniedbania - z powiadomieniem o nich swojego dostawcy usług płatniczych, ów płatnik jest co do zasady pozbawiony prawa do uzyskania zwrotu jedynie w zakresie strat będących wynikiem transakcji, w przypadku których celowo lub w sposób rażąco niedbały zwlekał z powiadomieniem swojego dostawcy usług płatniczych.

1 Dz.U. C, C/2024/1242.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5066

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-665/23, Veracash: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - IL v. Veracash SAS
Data aktu: 01/08/2025
Data ogłoszenia: 29/09/2025