Sprawa C-427/23, Határ Diszkont: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - Határ Diszkont Kft. v. Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. (wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Szegedi Torvenyszek - Węgry) - Hatar Diszkont Kft./Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga
(Sprawa C-427/23 1 , Hatar Diszkont)

(Odesłanie prejudycjalne - Wspólny system podatku od wartości dodanej (VAT) - Dyrektywa 2006/112/WE - Artykuł 1 ust. 2, art. 2 ust. 1 lit. c) i art. 78 - Zwolnienia w eksporcie - Artykuł 146 ust. 1 lit. b) - Dostawa towarów zwolniona z podatku - Usługa zarządzania dokumentacją dotyczącą zwrotu VAT nabywcom niebędącym rezydentami w Unii Europejskiej - Jedno świadczenie - Odrębne i niezależne świadczenia - Główny lub pomocniczy charakter świadczenia - Zwolnienia na podstawie art. 135 ust. 1 lit. d) i art. 146 ust. 1 lit. e) - Ochrona uzasadnionych oczekiwań - Podstawa opodatkowania)

(C/2025/5061)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 29 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Szegedi Torvenyszek

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Hatar Diszkont Kft.

Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- es Vamhivatal Fellebbviteli Igazgatósaga

Sentencja

1) Artykuł 1 ust. 2, art. 2 ust. 1 lit. c) i art. 78 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

należy interpretować w ten sposób, że:

działalność polegająca na zarządzaniu dokumentacją dotyczącą zwrotu podatku od wartości dodanej (VAT), który nabywcy niebędący rezydentami Unii Europejskiej zapłacili przy nabyciu towarów, które następnie przewieźli poza Unię, stanowi świadczenie usług odrębne i niezależne od odpowiedniej zwolnionej dostawy towarów, i jako taka powinna podlegać VAT. Takie świadczenie usług nie wchodzi w zakres zwolnienia przewidzianego w art. 146 ust. 1 lit. e) tej dyrektywy.

2) Artykuł 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112

należy interpretować w ten sposób, że:

działalność polegająca na zarządzaniu dokumentacją dotyczącą zwrotu podatku od wartości dodanej (VAT), który nabywcy niebędący rezydentami Unii zapłacili przy nabyciu towarów, które następnie przewieźli poza Unię, nie wchodzi w zakres transakcji zwolnionych, o których mowa w tym przepisie.

3) Zasadę ochrony uzasadnionych oczekiwań

należy interpretować w ten sposób, że:

nie stoi ona na przeszkodzie temu, by organ podatkowy opodatkował z mocą wsteczną podatkiem od wartości dodanej (VAT) niektóre usługi, w przypadku gdy organ ten przez kilka lat kontrolował i akceptował deklaracje VAT podatnika, przy czym nie kwestionował zakwalifikowania tych usług jako usług zwolnionych z VAT i nie informował tego podatnika o zmianie, jaka nastąpiła w obowiązujących przepisach krajowych, które we wcześniejszej wersji wyraźnie wymieniały te usługi wśród działalności zwolnionej z VAT. W tym kontekście nie ma znaczenia okoliczność, że w następstwie wniosku o wydanie opinii złożonego zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi podatnik otrzymał od organu podatkowego odpowiedź "ex post" i o charakterze niewiążącym, zgodnie z którą te same usługi należy uznać za koszty dodatkowe w stosunku do zwolnionej z podatku dostawy towarów dzielącej los transakcji głównej w zakresie systemu zwolnienia z VAT.

4) Artykuł 73 i 78 dyrektywy 2006/112

należy interpretować w ten sposób, że:

stoją one na przeszkodzie praktyce organów podatkowych państwa członkowskiego polegającej na uznaniu, że kwoty zafakturowane w zamian za usługę zarządzania dokumentacją dotyczącą zwrotu podatku od wartości dodanej (VAT), to znaczy opłaty za zarządzanie, są kwotami netto niezawierającymi VAT, w przypadku gdy dostawca uznał swoje świadczenie za zwolnione i że oczywiste jest, iż nie może on odzyskać a posteriori od nabywców towarów zwolnionych z VAT kwoty VAT żądanej przez organ podatkowy.

1 Dz.U. C, C/2023/44.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5061

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Sprawa C-427/23, Határ Diszkont: Wyrok Trybunału (czwarta izba) z dnia 1 sierpnia 2025 r. - Határ Diszkont Kft. v. Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Data aktu: 01/08/2025
Data ogłoszenia: 29/09/2025