uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 ,
Uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/723 z dnia 6 lutego 2025 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie szczegółowych zasad corocznego obliczania różnic w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz przydzielania uprawnień w ramach EU ETS na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 6,
(1) Aby wesprzeć odejście od paliw kopalnych i zachęcić do działań na rzecz klimatu w zarobkowym transporcie lotniczym, w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3 wprowadzono dodatkowe wsparcie w ramach ETS polegające na zarezerwowaniu maksymalnie 20 mln uprawnień na pokrycie części pozostałej różnicy w cenie między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi wykorzystywanymi przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.
(2) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2025/723 ustanowiono szczegółowe zasady corocznego obliczania różnicy cen między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz szczegółowe zasady przydziału 20 mln uprawnień w celu wdrożenia przydziału.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 właściwe organy na podstawie dyrektywy 2003/87/WE określiły zapotrzebowanie na uprawnienia dla każdego zarządzanego przez siebie operatora statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze, który wykorzystał kwalifikujące się paliwa lotnicze w 2024 r. i złożył wniosek o to dodatkowe wsparcie w ramach ETS.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 Belgia, Dania, Niemcy, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Finlandia i Szwecja zgłosiły Komisji wniosek o przydział uprawnień. Bułgaria, Czechy, Estonia, Cypr, Litwa, Słowenia, Słowacja i Szwajcaria nie zgłosiły żadnego wniosku.
(5) Zgłoszone zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych są zgodne z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/723.
(6) Zgodnie z art. 6 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 Komisja zagregowała całkowity popyt na uprawnienia na 2024 r. i ustaliła, że obliczanie współczynnika redukcji przydziału nie jest konieczne.
(7) Aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 we wszystkich państwach członkowskich i przez wszystkich operatorów statków powietrznych w pierwszym roku stosowania systemu wsparcia ETS w odniesieniu do uzupełniania kwalifikujących się paliw lotniczych, państwa członkowskie nadal dokonują przeglądu rocznych raportów na temat wielkości emisji i związanego z nimi zapotrzebowania na uprawnienia do wykorzystania kwalifikujących się paliw, przedkładanych przez operatorów statków powietrznych. Zmiany w tabelach przydziału, które wynikałyby z takiego przeglądu, będą wymagały zastosowania procedury korekty określonej w art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723.
(8) Należy zatem zlecić centralnemu administratorowi, aby wprowadził do rejestru Unii zmiany w przydziale uprawnień zgłoszone przez państwa członkowskie,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5004 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r. |
| Data aktu: | 12/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/09/2025 |