Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 września 2025 r.
w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r.
(C/2025/5004)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 ,

Uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2025/723 z dnia 6 lutego 2025 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady poprzez ustanowienie szczegółowych zasad corocznego obliczania różnic w cenie między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz przydzielania uprawnień w ramach EU ETS na wykorzystanie kwalifikujących się paliw lotniczych 2 , w szczególności jego art. 6 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby wesprzeć odejście od paliw kopalnych i zachęcić do działań na rzecz klimatu w zarobkowym transporcie lotniczym, w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 3  wprowadzono dodatkowe wsparcie w ramach ETS polegające na zarezerwowaniu maksymalnie 20 mln uprawnień na pokrycie części pozostałej różnicy w cenie między naftą kopalną a kwalifikującymi się paliwami lotniczymi wykorzystywanymi przez operatorów statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2030 r.

(2) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2025/723 ustanowiono szczegółowe zasady corocznego obliczania różnicy cen między kwalifikującymi się paliwami lotniczymi a naftą kopalną oraz szczegółowe zasady przydziału 20 mln uprawnień w celu wdrożenia przydziału.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 właściwe organy na podstawie dyrektywy 2003/87/WE określiły zapotrzebowanie na uprawnienia dla każdego zarządzanego przez siebie operatora statków powietrznych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze, który wykorzystał kwalifikujące się paliwa lotnicze w 2024 r. i złożył wniosek o to dodatkowe wsparcie w ramach ETS.

(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 Belgia, Dania, Niemcy, Irlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Chorwacja, Włochy, Łotwa, Luksemburg, Węgry, Malta, Niderlandy, Austria, Polska, Portugalia, Rumunia, Finlandia i Szwecja zgłosiły Komisji wniosek o przydział uprawnień. Bułgaria, Czechy, Estonia, Cypr, Litwa, Słowenia, Słowacja i Szwajcaria nie zgłosiły żadnego wniosku.

(5) Zgłoszone zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych są zgodne z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2025/723.

(6) Zgodnie z art. 6 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 Komisja zagregowała całkowity popyt na uprawnienia na 2024 r. i ustaliła, że obliczanie współczynnika redukcji przydziału nie jest konieczne.

(7) Aby zapewnić jednolite stosowanie rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723 we wszystkich państwach członkowskich i przez wszystkich operatorów statków powietrznych w pierwszym roku stosowania systemu wsparcia ETS w odniesieniu do uzupełniania kwalifikujących się paliw lotniczych, państwa członkowskie nadal dokonują przeglądu rocznych raportów na temat wielkości emisji i związanego z nimi zapotrzebowania na uprawnienia do wykorzystania kwalifikujących się paliw, przedkładanych przez operatorów statków powietrznych. Zmiany w tabelach przydziału, które wynikałyby z takiego przeglądu, będą wymagały zastosowania procedury korekty określonej w art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2025/723.

(8) Należy zatem zlecić centralnemu administratorowi, aby wprowadził do rejestru Unii zmiany w przydziale uprawnień zgłoszone przez państwa członkowskie,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł

Centralnemu administratorowi rejestru Unii zleca się wprowadzenie w rejestrze Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień Belgii, Danii, Niemiec, Irlandii, Grecji, Hiszpanii, Francji, Chorwacji, Włoch, Łotwy, Luksemburga, Węgier, Malty, Niderlandów, Austrii, Polski, Portugalii, Rumunii, Finlandii i Szwecji na 2024 r., jak określono w załączniku.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

Zmiany w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych na 2024 r., zgodnie z art. 3c ust. 6 dyrektywy 2003/87/WE

Państwo członkowskie: Belgia

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
30011 TUI AIRLINES - JAF 142
27011 ASL AIRLINES BELGIUM 92
OGÓŁEM 234

Państwo członkowskie: Dania

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
47549 JETTIME A/S 707
3456 AIR ALSIE 2 967
OGÓŁEM 3 674

Państwo członkowskie: Niemcy

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
1389 TUIFLY GMBH 4 241
36121 EAT LEIPZIG GMBH 10 217
2034 EUROWINGS GMBH 109 830
1776 DEUTSCHE LUFTHANSA AG 19 672
OGÓŁEM 143 960

Państwo członkowskie: Irlandia

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
8651 RYANAIR DAC 5 338
132 AER LINGUS 60 126
OGÓŁEM 65 464

Państwo członkowskie: Grecja

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
20514 AEGEAN AIRLINES 8 899
OGÓŁEM 8 899

Państwo członkowskie: Hiszpania

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
40052 EVELOP AIRLINES S.L. 36
50192 BRITISH AIRWAYS EUROFLYER 90 767
38329 COMPAÑIA OPERADORA DE CORTO Y MEDIO RADIO IBERIA EXPRESS S.A. 118 066
7532 JET2.COM LTD 1 783
30190 VUELING AIRLINES 157478
22380 AIR NOSTRUM 2 693
12669 BA CITYFLYER LTD 36 520
1475 IBERIA 7 201
4402 GESTAIR 526
38266 VOLOTEA S.L. 6 796
OGÓŁEM 421 866

Państwo członkowskie: Francja

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
10054 AIR CORSICA 2 498
227 AIR FRANCE 254 418
308 AIRBUS SAS 511
24094 AIRBUS TRANSPORT 63 011
27518 ASL AIRLINES 491
1147 FEDERAL EXPRESS 1 189
258 ROYAL AIR MAROC 5
32673 TRANSAVIA FRANCE SAS 10 861
OGÓŁEM 332 984

Państwo członkowskie: Chorwacja

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
12495 CROATIA AIRLINES HRVATSKA ZRAKOPLOVNA TVRTKA D.D. 373
OGÓŁEM 373

Państwo członkowskie: Włochy

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
8487 POSTE AIR CARGO S.R.L. 264
590 BRITISH AIRWAYS PLC 27 381
OGÓŁEM 27 645

Państwo członkowskie: Łotwa

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
23085 AIR BALTIC CORPORATION 162
OGÓŁEM 162

Państwo członkowskie: Luksemburg

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
724 CARGOLUX 10 022
26052 GLOBAL JET LUXEMBOURG 359
OGÓŁEM 10 381

Państwo członkowskie: Węgry

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
30078 WIZZ AIR HUNGARY LTD 454
OGÓŁEM 454

Państwo członkowskie: Malta

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
38482 VISTAJET LIMITED 11 439
51006 KM MALTA AIRLINES 296
48419 FLEXJET OPERATIONS MALTA LIMITED 946
OGÓŁEM 12 681

Państwo członkowskie: Niderlandy

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
1640 KLM 90 443
2723 TRANSAVIA AIRLINES 24 565
30852 TUI NED. ARKEFLY 9 516
OGÓŁEM 124 524

Państwo członkowskie: Austria

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
440 AUSTRIAN AIRLINES 50 048
OGÓŁEM 50 048

Państwo członkowskie: Polska

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
1763 LOT POLISH AIRLINES 873
OGÓŁEM 873

Państwo członkowskie: Portugalia

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
2656 TAP-TRANSPORTES AÉREOS PORTUGUESES, S.A. 1 599
25573 SATA INTERNACIONAL, S.A. 22
OGÓŁEM 1 621

Państwo członkowskie: Rumunia

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
2658 TAROM 273
OGÓŁEM 273

Państwo członkowskie: Finlandia

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
1167 FINNAIR OY 6 810
OGÓŁEM 6 810

Państwo członkowskie: Szwecja

ETSID NAZWA OPERATORA 2024 r.
22830 BRAATHENS REGIONAL AIRWAYS AB 1 137
50041 BRAATHENS INTERNATIONAL AIRWAYS AB 303
48827 NORWEGIAN AIR SWEDEN AOC AB 19 339
23235 TUIFLY NORDIC AB 2 972
49462 SAS AB 62 739
OGÓŁEM 86 490
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Dz.U. L, 2025/723, 16.4.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2025/723/oj.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/958 z dnia 10 maja 2023 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w odniesieniu do wkładu lotnictwa w unijny cel zmniejszenia emisji w całej gospodarce i odpowiedniego wdrożenia globalnego środka rynkowego (Dz.U. L 130 z 16.5.2023, s. 115, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2023/958/oj).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.5004

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 12 września 2025 r. w sprawie zlecenia centralnemu administratorowi wprowadzenia do rejestru Unii zmian w tabelach krajowego rozdziału uprawnień do emisji lotniczych państw członkowskich w celu uwzględnienia wykorzystania kwalifikujących się paliw lotniczych w 2024 r.
Data aktu: 12/09/2025
Data ogłoszenia: 16/09/2025