(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2025/5000)
(Dz.U.UE C z dnia 18 lipca 2025 r.)
W dniu 19 marca 2025 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 1 . Zgodnie z przepisami art. 44 rozporządzenia (UE) 2022/1925 Komisja publikuje niniejszym nazwy stron i najważniejsze elementy decyzji, z poszanowaniem uzasadnionego interesu przedsiębiorstw w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
1) Decyzja wykonawcza ("decyzja") kończy postępowanie w sprawie określenia środków na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 ("akt o rynkach cyfrowych") wszczęte w dniu 19 września 2024 r. Zgodnie z tym artykułem w decyzji określono środki, które przedsiębiorstwo Apple Inc. (zwane dalej "przedsiębiorstwem Apple") musi wdrożyć w odniesieniu do systemów operacyjnych iOS i iPadOS, aby skutecznie wypełniać obowiązki wynikające z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych w kontekście procesu wnioskowania o interoperacyjność w odniesieniu do istniejących funkcji, w tym ich funkcjonalności, w terminach określonych w załączniku do decyzji.
2) W przedmiotowej decyzji na podstawie art. 8 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych wyjaśniono środki, które należy wdrożyć w celu zapewnienia wypełnienia obowiązku - w tym przypadku obowiązku interoperacyjności wynikającego z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych. Zgodnie z aktem o rynkach cyfrowych postępowanie w sprawie określenia środków i dochodzenie w sprawie niewypełniania obowiązków to dwa odrębne narzędzia, którymi dysponuje Komisja, mające różne cele. W przeciwieństwie do przypadków niewypełniania obowiązków postępowanie w sprawie określenia środków służy bardziej wyjaśnieniu, w jaki sposób należy wypełniać obowiązki, niż karaniu za naruszenia aktu o rynkach cyfrowych. W związku z tym w przedmiotowej decyzji nie oceniono wypełniania przez przedsiębiorstwo Apple obowiązków i nie przewidziano nałożenia grzywny.
3) Przedmiotowa decyzja jest następstwem zorganizowanego i trwającego sześć miesięcy procesu, w tym szeroko zakrojonych dyskusji z przedsiębiorstwem Apple oraz konsultacji publicznych mających na celu zebranie informacji od odpowiednich zainteresowanych stron. Przedmiotową decyzją nakłada się środki, które przedsiębiorstwo Apple musi wdrożyć na podstawie art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych w celu poprawy przejrzystości i skuteczności procesu przeglądu wniosków składanych przez programistów w celu uzyskania interoperacyjności z funkcjami iOS i iPadOS. W drugiej decyzji w sprawie określenia środków, którą przyjęto równocześnie w ramach sprawy DMA.100203, wyjaśniono obowiązki przedsiębiorstwa Apple wynikające z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do konkretnej ważnej grupy funkcji iOS wykorzystywanych przez podłączone urządzenia fizyczne, takie jak inteligentne zegarki, słuchawki nagłowne i telewizory.
2. PROCEDURA
4) Dnia 5 września 2023 r. Komisja przyjęła decyzję wskazującą przedsiębiorstwo Apple jako strażnika dostępu na podstawie aktu o rynkach cyfrowych w odniesieniu do szeregu usług, w tym systemu operacyjnego iOS. Dnia 29 kwietnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję zmieniającą decyzję o wskazaniu w celu uwzględnienia systemu operacyjnego Apple iPadOS jako podstawowej usługi platformowej. W związku z tym przedsiębiorstwo Apple musi przestrzegać obowiązków określonych w akcie o rynkach cyfrowych. Zgodnie z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych przedsiębiorstwo Apple musi umożliwić nieodpłatnie osobom trzecim skuteczną interoperacyjność z funkcjami sprzętu i oprogramowania, do których to funkcji uzyskuje się dostęp lub które to funkcje są kontrolowane za pośrednictwem systemu operacyjnego iOS i iPadOS, a także umożliwia tym osobom trzecim dostęp do tych funkcji do celów interoperacyjności.
5) Dnia 19 września 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie na podstawie art. 20 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych, aby określić środki, które przedsiębiorstwo Apple musi wprowadzić w celu skutecznego wypełniania obowiązków interoperacyjności w odniesieniu do wdrożonego procesu składania wniosków.
6) Dnia 18 grudnia 2024 r. Komisja przekazała przedsiębiorstwu Apple wstępne ustalenia zgodnie z art. 8 ust. 5 i art. 34 ust. 1 aktu o rynkach cyfrowych ("wstępne ustalenia"), umożliwiając przedsiębiorstwu Apple zgłoszenie uwag do ustaleń i do proponowanych środków.
7) Jednocześnie dnia 18 grudnia 2024 r., zgodnie z art. 8 ust. 6 aktu o rynkach cyfrowych, Komisja opublikowała jawne streszczenie sprawy i proponowanych przez Komisję środków, aby umożliwić zainteresowanym osobom trzecim zgłoszenie uwag. Podczas konsultacji publicznych Komisja otrzymała 51 uwag od użytkowników biznesowych, użytkowników końcowych i innych zainteresowanych osób trzecich. Wszystkie uwagi przekazano przedsiębiorstwu Apple. Przed konsultacjami publicznymi Komisja współpracowała również ze osobami trzecimi w formie spotkań i wniosków o udzielenie informacji.
8) Dnia 20 stycznia 2025 r. przedsiębiorstwo Apple udzieliło odpowiedzi na wstępne ustalenia po skorzystaniu z praw proceduralnych na podstawie art. 8 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/814 2 .
9) W kontekście tego postępowania Komisja aktywnie współpracowała z przedsiębiorstwem Apple i osobami trzecimi w celu zapewnienia skuteczności środków nałożonych w odniesieniu do procesu składania wniosków o interoperacyjność wprowadzonemu przez przedsiębiorstwo Apple.
10) Po dokonaniu oceny ogółu dowodów, w tym wkładu przedsiębiorstwa Apple i osób trzecich, oraz uwzględniając współpracę z przedsiębiorstwem Apple, Komisja przyjmuje przedmiotową decyzję zgodnie z art. 8 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.
11) Zgodnie z art. 17 i art. 50 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych zasięgnięto opinii Komitetu Doradczego ds. Rynków Cyfrowych, który w dniu 18 marca 2025 r. wydał pozytywną opinię.
3. RAMY PRAWNE
12) Zgodnie z art. 8 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych Komisja może, z własnej inicjatywy lub na wniosek strażnika dostępu, przyjąć akt wykonawczy, aby określić środki, które strażnik dostępu powinien wdrożyć w celu skutecznego wypełnienia niektórych obowiązków.
13) Zgodnie z art. 8 ust. 5 i 6 aktu o rynkach cyfrowych przed przyjęciem takiego aktu wykonawczego Komisja jest zobowiązana przekazać strażnikowi dostępu wstępne ustalenia w terminie trzech miesięcy oraz opublikować jawne streszczenie zawierające opis danej sprawy i środków, których wprowadzenie rozważa lub które jej zdaniem dany strażnik dostępu powinien wprowadzić. Akt wykonawczy należy przyjąć w terminie sześciu miesięcy od wszczęcia postępowania na podstawie art. 20 aktu o rynkach cyfrowych.
14) Zgodnie z art. 8 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych określając środki, które dany strażnik dostępu ma wdrożyć w celu skutecznego wypełnienia obowiązków, Komisja zapewnia, aby środki te skutecznie przyczyniały się do osiągnięcia celów przedmiotowego rozporządzenia i celu, w jakim ustanowiono dany obowiązek, oraz były proporcjonalne w określonej sytuacji strażnika dostępu i odpowiedniej usługi.
15) Zgodnie z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych strażnicy dostępu muszą umożliwiać skuteczną interoperacyjność z funkcjami, jakimi dysponują świadczone przez nich usługi lub dostarczany przez nich sprzęt, a także umożliwiać dostęp do tych funkcji do celów interoperacyjności. Obowiązek interoperacyjności obejmuje wszystkie funkcje kontrolowane za pośrednictwem systemów operacyjnych strażników dostępu lub do których dostęp uzyskuje się za pośrednictwem tych systemów. Strażnicy dostępu mogą podejmować bezwzględnie konieczne i proporcjonalne działania w celu zapewnienia, aby interoperacyjność nie zagrażała integralności systemu operacyjnego, funkcji sprzętu lub oprogramowania dostarczanych przez strażnika dostępu, pod warunkiem że takie działania są przez strażnika dostępu należycie uzasadnione.
16) Art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych jest obowiązkiem, który może podlegać doprecyzowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych.
4. OCENA KOMISJI
17) Celem niniejszego postępowania jest wsparcie przedsiębiorstwa Apple w działaniach na rzecz wypełniania obowiązków wynikających z aktu o rynkach cyfrowych poprzez określenie środków, które przedsiębiorstwo Apple musi wdrożyć, aby skutecznie wypełnić obowiązek interoperacyjności przewidziany w art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych. W tym względzie przedsiębiorstwo Apple wprowadziło system, w ramach którego interoperacyjność z istniejącymi funkcjami jego systemów operacyjnych iOS i iPadOS, w przypadku których jeszcze nie ustanowiono interoperacyjności, byłaby zapewniana wyłącznie na formalny wniosek programisty w tym zakresie. Podejście polegające na składaniu wniosków może pomóc strażnikowi dostępu w ustaleniu, które potrzeby programistów w zakresie interoperacyjności mogą być najpilniejsze, jeśli natychmiastowe zapewnienie skutecznej interopera- cyjności ze wszystkimi istniejącymi funkcjami i funkcjonalnościami może być trudne. Takie podejście polegające na składaniu wniosków, które nie jest wymagane na mocy art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych, stwarza jednak istotne ograniczenia i trudności dla osób trzecich (opóźnienia, koszty transakcji, kontrola ze strony strażnika dostępu) i mogą one osłabić skuteczność art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych. Komisja uważa zatem, że należy określić pewne zasady i zabezpieczenia w celu zapewnienia, aby proces składania wniosków był przewidywalny, przejrzysty, terminowy i sprawiedliwy oraz aby pozwalał zapewnić skuteczną interoperacyjność zgodnie z wymogami art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych.
18) Podsumowując, określone środki obejmują:
19) Przejrzystość funkcji iOS i iPadOS zarezerwowanych dla Apple
- Na etapie, na którym programiści rozważają złożenie wniosku o interoperacyjność, powinni otrzymać, na żądanie, jasne i dokładne informacje pozwalające w wystarczającym stopniu zrozumieć, które funkcje mogą podlegać interoperacyjności. W odpowiedzi na zapytanie programisty zawierające referencje przedsiębiorstwo Apple powinno podać referencje techniczne wraz z opisem funkcji (w tym ich funkcjonalności), które za pośrednictwem iOS i iPadOS udostępniane są wyłącznie na potrzeby usług i sprzętu przedsiębiorstwa Apple.
20) Skuteczność i przejrzystość procesu w stosunku do wnioskujących programistów
- W trakcie całego procesu niezbędna jest sprawna dwukierunkowa komunikacja ze strażnikiem dostępu, a programista powinien mieć możliwość przekazania informacji zwrotnych. W tym celu przedsiębiorstwo Apple powinno udzielać wsparcia programistom zainteresowanym interoperacyjnością. Przedsiębiorstwo Apple powinno również przekazywać programistom odpowiednie informacje zwrotne dotyczące ich wniosków oraz możliwość samodzielnego przekazywania informacji zwrotnych za pośrednictwem punktu kontaktowego dysponującego odpowiednimi zasobami ludzkimi. Programiści powinni być w stanie przekazywać informacje zwrotne przez cały okres rozpatrywania ich wniosków, w tym podczas przygotowywania planu rozwoju.
21) Postępowanie w przypadku odrzucenia wniosków
- W przypadku odrzucenia wniosków o interoperacyjność lub gdy projekt rozwiązania interoperacyjnego przedsiębiorstwa Apple nie odpowiadałby w pełni wnioskowi, programiści powinni zostać odpowiednio poinformowani o uzasadnieniu takiej decyzji. W stosownych przypadkach powinny oni również mieć możliwość wniesienia odwołania od tej decyzji w ramach sprawiedliwego i bezstronnego mechanizmu. W związku z tym przedsiębiorstwo Apple powinno ustanowić mechanizm wewnętrznej procedury odwoławczej w celu dokonania przeglądu kwestii o charakterze technicznym. Proces wprowadzony przez przedsiębiorstwo Apple powinien ponadto obejmować również możliwość zwrócenia się przez programistów do rozjemcy w celu rozstrzygania sporów o charakterze technicznym. Aby zwiększyć przejrzystość w stosunku do szerszej społeczności programistów, należy podać do wiadomości publicznej jawne streszczenie opinii rozjemcy.
22) Skuteczna interoperacyjność dostosowana do przyszłych wyzwań
- W każdym przypadku wdrożenia rozwiązania interoperacyjnego w odpowiedzi na wniosek programisty o uzyskanie dostępu do istniejącej funkcji dostępnej w sprzęcie i oprogramowaniu Apple, Apple powinno zapewnić, aby rozwiązanie to było udostępniane wszystkim programistom, bez ograniczania się do konkretnych przypadków użycia, odpowiednio udokumentowane, utrzymywane przez rozsądny okres i dostosowane do przyszłych wyzwań.
23) Przewidywalność i rozliczalność
- Przedsiębiorstwo Apple zajmuje się wnioskami o interoperacyjność na trzech różnych etapach, a każdy etap procesu powinien podlegać jasnemu i przejrzystemu harmonogramowi. Określone środki obejmują terminy i wytyczne dla przedsiębiorstwa Apple w odniesieniu do każdego etapu.
- Ponadto dla zwiększenia rozliczalności ważny jest odpowiedni poziom przejrzystości w stosunku do szerszej społeczności programistów, a w niektórych przypadkach w stosunku do ogółu społeczeństwa. Programiści powinni mieć dostęp do informacji na temat wniosków o interoperacyjność złożonych przez innych programistów, z wyjątkiem poufnych informacji programistów. Przedsiębiorstwo Apple powinno ponadto publikować szersze publiczne kluczowe wskaźniki skuteczności działania dotyczące procesu składania wniosków.
24) Przedsiębiorstwo Apple ma ponadto możliwość zwrócenia się do Komisji o dostosowanie środków na potrzeby wyjątkowych sytuacji.
25) Środki te zostaną poddane przeglądowi za dwa lata.
26) Konkretne środki szczegółowo określono w załączniku do decyzji.
5. WNIOSKI
27) W decyzji określono środki na podstawie art. 8 ust. 2 aktu o rynkach cyfrowych, które przedsiębiorstwo Apple musi wdrożyć w odniesieniu do systemów operacyjnych iOS i PadOS, aby skutecznie wypełniać obowiązki wynikające z art. 6 ust. 7 aktu o rynkach cyfrowych w kontekście procesu wnioskowania o interoperacyjność w odniesieniu do istniejących funkcji i funkcjonalności, w terminach określonych w załączniku do decyzji.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.5000 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie decyzji Komisji z dnia 19 marca 2025 r. dotyczące decyzji na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2022/1925 (Sprawa DMA.100204 - Art. 6 Ust. 7 - Apple iOS i iPadOS - SP - Proces) (notyfikowana jako dokument C(2025) 3001) |
| Data aktu: | 19/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 18/07/2025 |