Sprawa C-427/25, Uffida: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Catania (Włochy) w dniu 26 czerwca 2025 r. - postępowanie karne przeciwko nieznanym sprawcom

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Catania (Włochy) w dniu 26 czerwca 2025 r. - postępowanie karne przeciwko nieznanym sprawcom
(Sprawa C-427/25, Uffida 1 )

(C/2025/4978)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Tribunale di Catania

Strony w postępowaniu głównym

Nieznani sprawcy

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 15 ust. 1 dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej 2 , zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE z dnia 25 listopada 2009 r. 3 , interpretowany w świetle art. 7, 8, 11 i 52 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz w kontekście nowych przepisów dotyczących dowodów elektronicznych (art. 3, 5 rozporządzenia 1543/2023 4 ), można interpretować w ten sposób, że dostęp organów publicznych do danych telematycznych, które można zdefiniować jako pliki rejestru obejmujące logowania i wylogowania (log-in i log-out) użytkownika systemu lub aplikacji wraz z odpowiednimi adresami IP i znacznikami czasu (tj. w zakresie określonych ram czasowych), gdy dostęp do nich ma na celu wyłącznie zidentyfikowanie sprawcy przestępstwa - w zakresie zapobiegania, dochodzenia, wykrywania i ścigania przestępstw - wiąże się z ingerencją w prawa podstawowe osób, których dane dotyczą, która - w odróżnieniu do danych o ruchu i geolokalizacji - nie jest na tyle poważna, aby taki dostęp musiał być ograniczony do zwalczania poważnych przestępstw, ale mógł zamiast tego obejmować wszystkie przestępstwa?

2) Pomocniczo, gdyby Trybunał uznał, że dostęp do plików rejestru (obejmujących logowania i wylogowania, czyli login i log-out użytkownika systemu lub aplikacji, wraz z odpowiednimi adresami IP i znacznikami czasu), nawet jeżeli dostęp do nich ma na celu wyłącznie zidentyfikowanie sprawcy przestępstwa, może wiązać się z poważną ingerencją w prawa podstawowe osób, których te dane dotyczą, czy art. 15 dyrektywy 2002/58/UE można interpretować w ten sposób, że konieczność wykrywania i ścigania przestępstw popełnionych za pośrednictwem sieci telematycznej - w przypadku gdy sprawca może zostać zidentyfikowany wyłącznie na podstawie danych telematycznych takich jak wspomniane pliki rejestru, i z uwzględnieniem charakterystycznej dla sieci anonimizacji - jest w stanie uzasadnić dostęp do danych osobowych przetwarzanych przez dostawców usług (w tym danych o ruchu i lokalizacji), niezależnie od "wagi" tych przestępstw, zdefiniowanej przez państwa, a zatem czy przepisy krajowe przewidujące taki dostęp można uznać za właściwe, proporcjonalne do zamierzonego celu i konieczne w demokratycznym społeczeństwie, mając także na względzie ochronę prawa do prywatności i tożsamości ofiar tych przestępstw?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dz.U. 2002, L 201, s. 37.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/136/WE z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniająca dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, dyrektywę 2002/58/WE dotyczącą przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej oraz rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (Dz.U. 2009, L 337, s. 11).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1543 z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie europejskich nakazów wydania i europejskich nakazów zabezpieczenia dowodów elektronicznych w postępowaniu karnym oraz w postępowaniu karnym wykonawczym w związku z wykonaniem kar pozbawienia wolności (Dz.U. 2023, L 191, s. 118).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4978

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-427/25, Uffida: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale di Catania (Włochy) w dniu 26 czerwca 2025 r. - postępowanie karne przeciwko nieznanym sprawcom
Data aktu: 22/09/2025
Data ogłoszenia: 22/09/2025