1. Zarządzanie projektami w sektorze budynków
2. Architektura i zarządzanie projektami
3. Elektrotechnika i zarządzanie projektami
4. Inżynieria w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) i zarządzanie projektami 1
(C/2025/4967)
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2025 r.)
Termin składania zgłoszeń: 17 października 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli
SPIS TREŚCI
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
2. JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?
3. CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?
3.1. Warunki ogólne
3.2. Warunki szczegółowe - języki
3.3. Warunki szczegółowe - wykształcenie i doświadczenie
3.3.1. Dziedzina 1 - Zarządzanie projektami w sektorze budynków
3.3.2. Dziedzina 2 - Architektura i zarządzanie projektami
3.3.3. Dziedzina 3 - Elektrotechnika i zarządzanie projektami
3.3.4. Dziedzina 4 - Inżynieria i zarządzanie projektami w zakresie HVAC
4. JAK PRZEBIEGA KONKURS?
4.1 Opis etapów konkursu
4.2 Języki używane w konkursie
4.3 Etapy konkursu
4.3.1 Składanie zgłoszeń
4.3.2 Testy
4.3.3 Ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału
4.3.4 Sporządzenie list rezerwowych
5. RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH
ZAŁĄCZNIK I. Przepisy ogólne
ZAŁĄCZNIK II. Typowe zadania
ZAŁĄCZNIK III. Przykładowe minimalne kwalifikacje
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
a) Europejski Urząd Doboru Kadr (EPSO) organizuje konkurs otwarty na podstawie kwalifikacji i testów w celu stworzenia list rezerwowych, z których instytucje, organy i agencje Unii Europejskiej (UE) będą mogły rekrutować nowych urzędników służby publicznej na stanowiska administratorów (grupa zaszeregowania AD 7).
b) Niniejsze ogłoszenie o konkursie wraz z załącznikami, w tym załącznikiem I "Przepisy ogólne", stanowi prawnie wiążące zasady tego konkursu.
c) EPSO stara się stosować język neutralny płciowo i włączający. Wszelkie odniesienia do osoby określonej płci należy rozumieć jako odniesienia do osoby dowolnej płci.
d) Niniejsze ogłoszenie o konkursie obejmuje cztery dziedziny. Kandydaci mogą zgłosić się tylko do jednej z nich.
e) Pożądaną liczbę laureatów w każdej dziedzinie wskazano w tabeli 1.
Tabela 1
| Dziedzina 1 | Zarządzanie projektami w sektorze budynków | 153 |
| Dziedzina 2 | Architektura i zarządzanie projektami | 75 |
| Dziedzina 3 | Elektrotechnika i zarządzanie projektami | 93 |
| Dziedzina 4 | Inżynieria w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) i zarządzanie projektami | 90 |
2. JAKIE BĘDĄ MOJE OBOWIĄZKI?
Informacje o typowych obowiązkach zatrudnionych laureatów konkursu podano w załączniku II.
3. CZY SPEŁNIAM WARUNKI UDZIAŁU?
Kandydat musi spełniać wszystkie ogólne i szczegółowe warunki udziału (zob. sekcje 3.1-3.3) w dniu, w którym upływa termin składania zgłoszeń.
3.1. Warunki ogólne
Kandydat musi:
(1) posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej i korzystać z pełni praw obywatelskich,
(2) mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej zgodnie z przepisami prawa oraz
(3) mieć odpowiednie cechy charakteru niezbędne do wykonywania przyszłych obowiązków.
3.2. Warunki szczegółowe - języki
Kandydat musi znać przynajmniej dwa języki urzędowe UE, zgodnie z sekcją 4.2.
3.3. Warunki szczegółowe - wykształcenie i doświadczenie
Przykładowe minimalne kwalifikacje znajdują się w załączniku III.
3.3.1. Dziedzina 1 - Zarządzanie projektami w sektorze budynków
a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 1, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:
(i) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej siedmioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(ii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej pięć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 2 ) w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej pięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iv) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej sześć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 3 ) w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej czteroletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
b) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.1 lit. a) ppkt (i)-(iv) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba określone poniżej kryteria - A i B:
A. Charakter doświadczenia. Aby okres doświadczenia zawodowego został uwzględniony, musi on
(I) obejmować doświadczenie uzyskane w pracy nad projektami/budynkami 4 o powierzchni budowlanej/objętej renowacją co najmniej 2 000 m2 na projekt/budynek oraz
(II) obejmować doświadczenie w zarządzaniu projektami lub uwzględniać co najmniej pięć następujących działań w sektorze budynków (zob. również sekcja 2.3, w szczególności sekcja 2.3 pkt 1 lit. e) przepisów ogólnych):
(i) Ustanowienie ram projektu (m.in. zarządzanie, cele i kluczowe wskaźniki efektywności)
(ii) Gromadzenie wymogów klienta/projektu i opracowanie programu
(iii) Zarządzanie kosztami (szacowanie kosztów, opracowywanie budżetów lub weryfikacja kosztów)
(iv) Zarządzanie zmianami i modyfikacjami zakresu projektu
(v) Zarządzanie komunikacją i informacją
(vi) Ustalanie harmonogramu i zarządzanie czasem (stosując np. wykres Gantta, wykres Pert, aplikacje do ustalania harmonogramu, oprogramowanie do zarządzania projektami itp.)
(vii) Analiza ryzyka i zarządzanie nim
(viii) Sporządzanie badań technicznych na potrzeby projektów z zakresu budynków
(ix) Koordynacja techniczna, monitorowanie i weryfikacja badań technicznych na potrzeby projektów z zakresu budynków
(x) Zamówienia publiczne lub ewaluacja przetargów
(xi) Zarządzanie kontraktami
(xii) Koordynacja techniczna, monitorowanie i weryfikacja prac budowlanych
(xiii) Nadzór nad budową, w tym przeprowadzenie procesu weryfikacji systemów i urządzeń w budynku i zapewnienie ich zgodności z projektem (commissioning) oraz oddanie budynku do użytku
(xiv) Utrzymywanie budynków
(xv) Zarządzanie zainteresowanymi stronami - wewnętrznymi (zespół ds. opracowania projektu, personel ds. utrzymania budynku i pracownicy departamentów użytkownika) oraz zewnętrznymi (koordynatorzy ds. zdrowia i bezpieczeństwa, firmy konsultingowe, organy publiczne, organy prowadzące inspekcje itp.) - oraz ich koordynowanie
(xvi) Zarządzanie zasobami (zespołem, zasobami fizycznymi i materiałami)
(xvii) Zarządzanie środowiskowe projektami z zakresu budynków, w tym energią, odpadami lub innymi zasobami.
B. Zakres doświadczenia. Ponadto kandydat musi wykazać, że w okresach uwzględnionego doświadczenia (zob. pkt A powyżej):
(I) pracował nad co najmniej jednym projektem/budynkiem o minimalnej powierzchni budowlanej/objętej renowacją 2 000 m2 jako kierownik projektu lub w ramach tych prac zrealizował co najmniej osiem działań spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej;
albo
(II) pracował nad jednym projektem/budynkiem lub większą ich liczbą o łącznej 5 powierzchni budowlanej/objętej renowacją 10 000 m2 i podczas pracy nad tymi projektami zrealizował łącznie co najmniej osiem działań spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej.
c) Przy opisie wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydat musi wyraźnie określić następujące elementy:
(i) standardowy czas trwania programu ukończonych studiów, odpowiadający liczbie lat, o której mowa w lit. a) powyżej, na którym opiera się kandydat, aby uzasadnić spełnienie warunków udziału w konkursie. Aby potwierdzić czas trwania programu studiów, kandydat musi przedstawić dokument z uczelni wyższej lub równoważny dokument potwierdzający;
(ii) czas trwania doświadczenia zawodowego;
(iii) konkretne zrealizowane działania spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej;
(iv) uwzględnione projekty/budynki, w tym adres budynku i, w stosownych przypadkach, jego dane identyfikacyjne lub dane identyfikacyjne właściciela, jak również całkowitą powierzchnię budynków lub powierzchnię budowlaną/objętą renowacją dla danych projektów. Aby potwierdzić podaną powierzchnię budowlaną/objętą renowacją, kandydat musi przedstawić takie dokumenty jak zaświadczenie od klienta, opis budynku (nazwa klienta/wykonawcy, zdjęcia, plan budynku, adres, powierzchnia budynku itp.), publikacja w czasopiśmie architektonicznym, technicznym, naukowym lub poświęconym nieruchomościom lub równoważne dokumenty (zob. również pkt 4.3.1 lit. e) poniżej i sekcja 2.4 przepisów ogólnych).
3.3.2. Dziedzina 2 - Architektura i zarządzanie projektami
a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 2, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:
(i) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej siedmioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(ii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej pięć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 6 ) w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej pięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iv) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej sześć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 7 ) w dziedzinie architektury lub inżynierii (przy czym każda dziedzina musi być ukierunkowana na sektor budynków), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej czteroletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
b) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.2 lit. a) ppkt (i)-(iv) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba określone poniżej kryteria - A i B:
A. Charakter doświadczenia. Aby okres doświadczenia zawodowego został uwzględniony, musi on
(I) obejmować doświadczenie uzyskane w pracy nad projektami/budynkami 8 o powierzchni budowlanej/objętej renowacją/utrzymywanej co najmniej 2 000 m2 na projekt/budynek
oraz
(II) uwzględniać co najmniej pięć następujących działań w dziedzinie architektury sektora budynków (zob. również sekcja 2.3, w szczególności sekcja 2.3 pkt 1 lit. e) przepisów ogólnych):
(i) Projektowanie architektoniczne budynku
(ii) Projektowanie architektoniczne wyposażenia
(iii) Korzystanie z oprogramowania 3D lub BIM (Building Information Modelling - modelowanie informacji o budynku)
(iv) Gromadzenie wymogów klienta/projektu i opracowanie programu
(v) Prowadzenie studiów wykonalności
(vi) Sporządzanie badań technicznych na potrzeby projektów z zakresu budynków
(vii) Koordynacja techniczna, monitorowanie i weryfikacja badań technicznych na potrzeby projektów z zakresu budynków
(viii) Przygotowywanie specyfikacji technicznych i przedmiarów robót
(ix) Nadzór nad budową, w tym przeprowadzenie procesu weryfikacji systemów i urządzeń w budynku i zapewnienie ich zgodności z projektem (commissioning) oraz oddanie budynku do użytku
(x) Konserwacja struktur budynku, przegród zewnętrznych, wyposażenia i wykończenia
(xi) Zarządzanie projektami
(xii) Zarządzanie kosztami (szacowanie kosztów, opracowywanie budżetów lub weryfikacja kosztów)
(xiii) Ustalanie harmonogramu i zarządzanie czasem (stosując np. wykres Gantta, wykres Pert, aplikacje do ustalania harmonogramu, oprogramowanie do zarządzania projektami itp.)
(xiv) Zarządzanie zainteresowanymi stronami - wewnętrznymi (zespół ds. opracowania projektu, personel ds. utrzymania budynku i pracownicy departamentów użytkownika) oraz zewnętrznymi (koordynatorzy ds. zdrowia i bezpieczeństwa, firmy konsultingowe, organy publiczne, organy prowadzące inspekcje itp.) - oraz ich koordynowanie
(xv) Zamówienia publiczne lub ewaluacja przetargów
(xvi) Zarządzanie kontraktami
B. Zakres doświadczenia. Ponadto kandydat musi wykazać, że w okresach uwzględnionego doświadczenia (zob. pkt A powyżej):
(I) pracował nad co najmniej jednym projektem/budynkiem o minimalnej powierzchni budowlanej/objętej renowacją/utrzymywanej 2 000 m2 jako odpowiedzialny architekt lub w ramach tych prac zrealizował co najmniej osiem działań spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej;
albo
(II) pracował nad jednym projektem/budynkiem lub większą ich liczbą o łącznej 9 powierzchni budowlanej/objętej renowacją/utrzymywanej 10 000 m2 i podczas pracy nad tymi projektami zrealizował łącznie co najmniej osiem działań spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej.
c) Przy opisie wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydat musi wyraźnie określić następujące elementy:
(i) standardowy czas trwania programu ukończonych studiów, odpowiadający liczbie lat, o której mowa w lit. a) powyżej, na którym opiera się kandydat, aby uzasadnić spełnienie warunków udziału w konkursie. Aby potwierdzić czas trwania programu studiów, kandydat musi przedstawić dokument z uczelni wyższej lub równoważny dokument potwierdzający;
(ii) czas trwania doświadczenia zawodowego;
(iii) konkretne zrealizowane działania spośród działań wymienionych w pkt A (II) powyżej;
(iv) uwzględnione projekty/budynki, w tym adres budynku i, w stosownych przypadkach, jego dane identyfikacyjne lub dane identyfikacyjne właściciela, jak również całkowitą powierzchnię budynków lub powierzchnię budowlaną/objętą renowacją/utrzymywaną dla danych projektów. Aby potwierdzić podaną powierzchnię budowlaną/objętą renowacją/utrzymywaną, kandydat musi przedstawić takie dokumenty jak zaświadczenie od klienta, opis budynku (nazwa klienta/wykonawcy, zdjęcia, plan budynku, adres, powierzchnia budynku itp.), publikacja w czasopiśmie architektonicznym, technicznym, naukowym lub poświęconym nieruchomościom lub równoważne dokumenty (zob. również pkt 4.3.1 lit. e) poniżej i sekcja 2.4 przepisów ogólnych).
3.3.3. Dziedzina 3 - Elektrotechnika i zarządzanie projektami
a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 3, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:
(i) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.3 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej siedmioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(ii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin
wymienionych w sekcji 3.3.3 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej pięć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 10 ) w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.3 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej pięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
b) Dyplom, o którym mowa w sekcji 3.3.3 lit. a) ppkt (i)-(iii) powyżej, zostanie uwzględniony, jeżeli został zdobyty w co najmniej jednej z następujących dziedzin:
(i) Inżynieria akustyki
(ii) Inżynieria instalacji budowlanych
(iii) Inżynieria lądowa
(iv) Inżynieria budowlana
(v) Elektrotechnika
(vi) Inżynieria energetyczna
(vii) Projektowanie inżynieryjne
(viii) Inżynieria środowiska
(ix) Inżynieria przemysłowa
(x) Inżynieria mechaniczna
(xi) Inżynieria systemów
(xii) Inżynieria telekomunikacji
(xiii) Inne dziedziny inżynierii powiązane z sektorem budynków
c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.3 lit. a) ppkt (i)-(iii) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba określone poniżej kryteria - A i B:
A. Charakter doświadczenia. Aby okres doświadczenia zawodowego został uwzględniony, musi on
(I) obejmować doświadczenie uzyskane w pracy nad projektem lub utrzymaniem systemu technicznego budynku o powierzchni budowlanej/objętej renowacją/utrzymywanej co najmniej 2 000 m2 oraz
(II) obejmować realizację co najmniej jednego z działań wymienionych w pkt 1 lub 2 poniżej, w co najmniej jednym z obszarów wymienionych w pkt 3 poniżej (zob. również sekcja 2.3, w szczególności sekcja 2.3 pkt 1 lit. e) przepisów ogólnych):
(1) Działania techniczne
a) Projektowanie instalacji technicznych/systemów w budynkach w co najmniej jednym z obszarów wymienionych w pkt 3 poniżej
b) Sporządzanie lub weryfikacja opracowań technicznych na potrzeby systemów elektrycznych
c) Przygotowywanie specyfikacji technicznych i przedmiarów robót
d) Nadzór nad pracami w zakresie systemu technicznego budynku i nad jego oddaniem do użytku
e) Koordynacja techniczna opracowań lub prac budowlanych
f) Testowanie i uruchamianie wyposażenia technicznego lub systemów technicznych
g) Nadzór nad eksploatacją i utrzymywaniem wyposażenia lub systemów budynku
h) Wdrażanie programów na rzecz efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju
i. Opracowywanie planów konserwacji
j) Planowanie i realizacja audytów technicznych
(2) Działania w zakresie zarządzania projektem
a) Zarządzanie kosztami (szacowanie kosztów, opracowywanie budżetów lub weryfikacja kosztów)
b) Ustalanie harmonogramu i zarządzanie czasem (stosując np. wykres Gantta, wykres Pert, aplikacje do ustalania harmonogramu, oprogramowanie do zarządzania projektami itp.)
c) Zarządzanie zainteresowanymi stronami - wewnętrznymi (zespół ds. opracowania projektu, personel ds. utrzymania budynku i pracownicy departamentów użytkownika) oraz zewnętrznymi (koordynatorzy ds. zdrowia i bezpieczeństwa, firmy konsultingowe, organy publiczne, organy prowadzące inspekcje itp.) - oraz ich koordynowanie
d) Zamówienia publiczne lub przygotowanie lub ewaluacja przetargów
e) Zarządzanie kontraktami
(3) Obszary
a) Średnie napięcie elektryczne
b) Niskie napięcie elektryczne
c) Odnawialna energia elektryczna, efektywność energetyczna i usprawnienia w budynkach w zakresie ochrony środowiska
d) Sieci IT
e) Globalna koncepcja, systemy i wyposażenie w zakresie ochrony
f) Globalna koncepcja, systemy i wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa
g) Instalacje elektromechaniczne (barierki, bramki, bramy typu speedgate itp.) lub windy
h) Systemy zarządzania budynkiem lub systemy zarządzania energią
i. Usługi audiowizualne i usługi tłumaczeń ustnych
B. Zakres doświadczenia. Ponadto kandydat musi wykazać, że w uwzględnionych okresach doświadczenia (zob. pkt A powyżej):
(I) zrealizował co najmniej cztery działania wymienione w pkt 1 powyżej
oraz
(II) pracował jako kierownik projektu lub zrealizował co najmniej trzy działania wymienione w pkt 2 powyżej.
d) Przy opisie wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydat musi wyraźnie określić następujące elementy:
(i) standardowy czas trwania programu ukończonych studiów, odpowiadający liczbie lat, o której mowa w lit. a) powyżej, na którym opiera się kandydat, aby uzasadnić spełnienie warunków udziału w konkursie. Aby potwierdzić czas trwania programu studiów, kandydat musi przedstawić dokument z uczelni wyższej lub równoważny dokument potwierdzający;
(ii) czas trwania doświadczenia zawodowego;
(iii) konkretne zrealizowane działania spośród działań wymienionych w pkt 1 lub 2, jak również obszar zgodnie z pkt 3, w którym przeprowadzono te działania;
(iv) uwzględniony budynek, w tym adres budynku i, w stosownych przypadkach, jego dane identyfikacyjne lub dane identyfikacyjne właściciela, jak również całkowitą powierzchnię budynku lub powierzchnię budowlaną/ objętą renowacją/utrzymywaną. Aby potwierdzić podaną powierzchnię budynku, kandydat musi przedstawić dokumenty takie jak zaświadczenie od klienta, opis budynku (nazwa klienta/wykonawcy, zdjęcia, plan budynku, adres, powierzchnia budynku itp.), publikacja w czasopiśmie architektonicznym, technicznym, naukowym lub poświęconym nieruchomościom lub równoważne dokumenty (zob. również pkt 4.3.1 lit. e) poniżej i sekcja 2.4 przepisów ogólnych).
3.3.4. Dziedzina 4 - Inżynieria i zarządzanie projektami w zakresie HVAC
a) Aby wziąć udział w konkursie w dziedzinie 4, kandydat musi spełniać wymagania wymienione w jednym z poniższych punktów:
(i) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej trzy lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.4 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej siedmioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(ii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej cztery lata, potwierdzone dyplomem w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.4 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej sześcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
(iii) mieć ukończone studia wyższe trwające co najmniej pięć lat, potwierdzone dyplomem drugiego lub trzeciego stopnia (magister lub równoważny 11 ) w jednej z dziedzin wymienionych w sekcji 3.3.4 lit. b), oraz zdobyte po uzyskaniu tego dyplomu co najmniej pięcioletnie odpowiednie doświadczenie zawodowe.
b) Dyplom, o którym mowa w sekcji 3.3.4 lit. a) ppkt (i)-(iii) powyżej, zostanie uwzględniony, jeżeli został zdobyty w co najmniej jednej z następujących dziedzin:
(i) Inżynieria instalacji budowlanych
(ii) Inżynieria lądowa
(iii) Inżynieria budowlana
(iv) Elektrotechnika
(v) Inżynieria energetyczna
(vi) Projektowanie inżynieryjne
(vii) Inżynieria środowiska
(viii) Inżynieria hydrauliczna
(ix) Inżynieria przemysłowa
(x) Inżynieria mechaniczna
(xi) Inżynieria systemów
(xii) Inżynieria telekomunikacji
(xiii) Inne dziedziny inżynierii powiązane z sektorem budynków
c) Doświadczenie zawodowe, o którym mowa w sekcji 3.3.4 lit. a) ppkt (i)-(iii) powyżej, zostanie uznane za odpowiednie, jeżeli spełnia oba określone poniżej kryteria - A i B:
A. Charakter doświadczenia. Aby okres doświadczenia zawodowego został uwzględniony, musi on:
(I) obejmować doświadczenie uzyskane w pracy nad projektem lub utrzymaniem systemu technicznego budynku o powierzchni budowlanej/objętej renowacją/utrzymywanej co najmniej 2 000 m2 oraz
(II) obejmować realizację co najmniej jednego z działań wymienionych w pkt 1 lub 2 poniżej, w co najmniej jednym z obszarów wymienionych w pkt 3 poniżej (zob. również sekcja 2.3, w szczególności sekcja 2.3 pkt 1 lit. e) przepisów ogólnych):
(1) Działania techniczne
a) Projektowanie instalacji technicznych/systemów w budynkach w co najmniej jednym z obszarów wymienionych w pkt 3 poniżej
b) Sporządzanie lub weryfikacja opracowań technicznych dla systemów i instalacji w obszarach wymienionych w pkt 3 poniżej
c) Przygotowywanie specyfikacji technicznych i przedmiarów robót
d) Nadzór nad pracami w zakresie systemu technicznego budynku i nad jego oddaniem do użytku
e) Koordynacja techniczna opracowań lub prac budowlanych
f) Testowanie i uruchamianie wyposażenia technicznego lub systemów technicznych
g) Nadzór nad eksploatacją i utrzymywaniem wyposażenia lub systemów budynku
h) Wdrażanie programów na rzecz efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju
i. Opracowywanie planów konserwacji
j) Planowanie i realizacja audytów technicznych
(2) Działania w zakresie zarządzania projektem
a) Zarządzanie kosztami (szacowanie kosztów, opracowywanie budżetów lub weryfikacja kosztów)
b) Ustalanie harmonogramu i zarządzanie czasem (stosując np. wykres Gantta, wykres Pert, aplikacje do ustalania harmonogramu, oprogramowanie do zarządzania projektami itp.)
c) Zarządzanie zainteresowanymi stronami - wewnętrznymi (zespół ds. opracowania projektu, personel ds. utrzymania budynku i pracownicy departamentów użytkownika) oraz zewnętrznymi (koordynatorzy ds. zdrowia i bezpieczeństwa, firmy konsultingowe, organy publiczne, organy prowadzące inspekcje itp.) - oraz ich koordynowanie
d) Zamówienia publiczne lub przygotowanie lub ewaluacja przetargów
e) Zarządzanie kontraktami
(3) Obszary
a) Produkcja i dystrybucja ciepła i chłodzenia
b) Odnawialna energia cieplna, efektywność energetyczna i usprawnienia w budynkach w zakresie ochrony środowiska
c) Wentylacja, system klimatyzacji
d) Hydraulika, przesył wody
e) Regulacja/kontrole
f) Systemy zarządzania budynkiem lub systemy zarządzania energią
g) Audyty energetyczne, w tym audyty zgodne z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków
h) Bezpieczeństwo lub profilaktyka przeciwpożarowa
B. Zakres doświadczenia. Ponadto kandydat musi wykazać, że w uwzględnionych okresach doświadczenia (zob. pkt A powyżej):
(I) zrealizował co najmniej cztery działania wymienione w pkt 1 powyżej
oraz
(II) pracował jako kierownik projektu lub zrealizował co najmniej trzy działania wymienione w pkt 2 powyżej.
d) Przy opisie wykształcenia i doświadczenia zawodowego kandydat musi wyraźnie określić następujące elementy:
(i) standardowy czas trwania programu ukończonych studiów, odpowiadający liczbie lat, o której mowa w lit. a) powyżej, na którym opiera się kandydat, aby uzasadnić spełnienie warunków udziału w konkursie. Aby potwierdzić czas trwania programu studiów, kandydat musi przedstawić dokument z uczelni wyższej lub równoważny dokument potwierdzający;
(ii) czas trwania doświadczenia zawodowego;
(iii) konkretne zrealizowane działania spośród działań wymienionych w pkt 1 lub 2, jak również obszar zgodnie z pkt 3, w którym przeprowadzono te działania;
(iv) uwzględniony budynek, w tym adres budynku i, w stosownych przypadkach, jego dane identyfikacyjne lub dane identyfikacyjne właściciela, jak również całkowitą powierzchnię budynku lub powierzchnię budowlaną/ objętą renowacją/utrzymywaną. Aby potwierdzić podaną powierzchnię budynku, kandydat musi przedstawić dokumenty takie jak zaświadczenie od klienta, opis budynku (nazwa klienta/wykonawcy, zdjęcia, plan budynku, adres, powierzchnia budynku itp.), publikacja w czasopiśmie architektonicznym, technicznym, naukowym lub poświęconym nieruchomościom lub równoważne dokumenty (zob. również pkt 4.3.1 lit. e) poniżej i sekcja 2.4 przepisów ogólnych).
4. JAK PRZEBIEGA KONKURS?
4.1. Opis etapów konkursu
Konkurs składa się z następujących etapów:
- składanie zgłoszeń (zob. sekcja 4.3.1),
- testy: testy z zakresu rozumienia i analizy, test wielokrotnego wyboru związany z dziedziną konkursu wybraną przez kandydata ("test MCQ związany z dziedziną konkursu") oraz test pisemny (zob. sekcja 4.3.2),
- ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie (zob. sekcja 4.3.3),
- sporządzenie list rezerwowych (zob. sekcja 4.3.4).
4.2. Języki używane w konkursie
a) Regulamin pracowniczy 12 stanowi, że na urzędnika może zostać powołany jedynie ten, kto wykazuje biegłą znajomość jednego z języków UE oraz zadowalającą znajomość innego języka UE w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich obowiązków.
b) W związku z tym kandydaci biorący udział w tym konkursie muszą znać biegle (na poziomie co najmniej C1) co najmniej jeden z 24 języków urzędowych UE oraz zadowalająco (na poziomie co najmniej B2) inny język wybrany spośród pozostałych 23 języków urzędowych UE. Wskazane minimalne poziomy dotyczą każdej umiejętności językowej (słuchanie, czytanie, porozumiewanie się, wypowiedź ustna i pisanie) wymaganej w formularzu zgłoszeniowym. Umiejętności te odpowiadają poziomom opisanym w europejskim systemie opisu kształcenia językowego 13 .
c) Dla ułatwienia języki te będą określane jako "język 1" i "język 2".
d) Na różnych etapach konkursu języki będą stosowane zgodnie z tabelą 2.
Tabela 2
| Etap konkursu | Testy | Język |
| Składanie zgłoszeń | - | Dowolny spośród 24 języków urzędowych UE |
| Testy | Testy z zakresu rozumienia i analizy | Język 1 |
| Test MCQ związany z dziedziną konkursu | Język 2 | |
| Test pisemny | Język 2 |
e) Kandydaci muszą wskazać swój wybrany język testów w formularzu zgłoszeniowym.
4.3. Etapy konkursu
4.3.1. Składanie zgłoszeń
a) Aby zgłosić się do konkursu, trzeba mieć konto kandydata.
b) Kandydaci mogą składać zgłoszenia wyłącznie przez internet na stronie EPSO 14 i muszą je wysłać do:
17 października 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli.
c) Wysyłając formularz zgłoszeniowy, kandydat oświadcza, że spełnia wszystkie warunki określone w sekcji 3 "Czy spełniam warunki udziału?". Za wypełnienie i wysłanie zgłoszenia w terminie odpowiada kandydat. Po upływie terminu zgłoszeń kandydat nie może wprowadzać żadnych zmian do swojego zgłoszenia.
d) Do 17 października 2025 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli kandydat będzie musiał załadować zeskanowaną kopię ważnego dowodu tożsamości lub paszportu.
e) Do 12 lutego 2026 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu obowiązującego w Brukseli kandydat będzie musiał załadować zeskanowane kopie wszystkich pozostałych dokumentów potwierdzających informacje podane w zgłoszeniu.
f) Na stronie EPSO poświęconej temu konkursowi wyjaśniono, jak załadować dokumenty.
4.3.2. Testy a) Uwagi ogólne
(i) Wszyscy kandydaci, którzy wysłali swoje zgłoszenia w terminie wskazanym w sekcji 4.3.1 lit. b), zostaną zaproszeni do serii określonych poniżej testów. Należy pamiętać, że kolejność przeprowadzania testów może różnić się od kolejności, w jakiej są one wymienione w tym ogłoszeniu o konkursie.
(ii) Testy będą przeprowadzane i nadzorowane (monitorowane) zdalnie. EPSO poinformuje kandydatów o warunkach przeprowadzania testów najpóźniej w zaproszeniach na testy.
(iii) Jeżeli kandydat nie weźmie udziału w jednym lub kilku testach, jak określono w niniejszym ogłoszeniu lub w instrukcjach przekazanych kandydatom, lub nie ukończy jednego lub kilku z tych testów, jego udział w konkursie zakończy się (zob. sekcja 5 Przepisów ogólnych).
b) Testy z zakresu rozumienia i analizy
(i) Testy z zakresu rozumienia i analizy to testy wielokrotnego wyboru sprawdzające umiejętności rozumienia tekstu pisanego, operowania danymi liczbowymi i myślenia abstrakcyjnego. Zostaną one zorganizowane zgodnie z tabelą 3.
Tabela 3
| Testy | Język | Liczba pytań | Czas trwania | Punktacja | Wymagane minimum |
| Test sprawdzający rozumienie tekstu pisanego | Język 1 | 20 pytań | 35 minut | od 0 do 20 | 10/20 |
| Test sprawdzający operowanie danymi liczbowymi | 10 pytań | 20 minut | od 0 do 10 | Łączne wymagane minimum punktów w testach sprawdzających operowanie danymi liczbowymi i myślenie abstrakcyjne: 10/20 | |
| Test sprawdzający myślenie abstrakcyjne | 10 pytań | 10 minut | od 0 do 10 |
(ii) Kandydat musi uzyskać:
- co najmniej 10/20 punktów w teście sprawdzającym rozumienie tekstu pisanego oraz
- łącznie co najmniej 10/20 punktów w teście sprawdzającym operowanie danymi liczbowymi i teście sprawdzającym myślenie abstrakcyjne.
c) Test MCQ związany z dziedziną konkursu
(i) Test MCQ związany z dziedziną konkursu będzie dotyczył dziedziny wybranej przez kandydata. Zostanie on zorganizowany zgodnie z tabelą 4.
Tabela 4
| Test | Język | Liczba pytań | Czas trwania | Punktacja | Wymagane minimum |
| Test MCQ związany z dziedziną konkursu | Język 2 | 30 pytań | 40 minut | od 0 do 30 | 15/30 |
(ii) Kandydat musi:
- uzyskać co najmniej 15/30 punktów oraz
- należeć do kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów (zob. sekcja 4.3.3).
d) Test pisemny
(i) Test pisemny ma na celu ocenę kompetencji kandydatów w zakresie komunikacji pisemnej. Zostanie on zorganizowany zgodnie z tabelą 5.
Tabela 5
| Test | Język | Czas trwania | Punktacja | Wymagane minimum |
| Test pisemny | Język 2 | 40 minut | od 0 do 10 | 5/10 |
(ii) Kandydaci będą musieli rozwiązać pisemne zadania testowe w oparciu o dokumenty związane z daną dziedziną konkursu. Dokumenty zostaną udostępnione na stronie internetowej EPSO przed datą testu. Podczas testu kandydaci otrzymają te same dokumenty, wraz z opartymi na nich zadaniami.
(iii) Test pisemny nie jest testem znajomości języka. Ocena będzie oparta na konkretnych kryteriach opublikowanych na stronie internetowej EPSO 15 .
4.3.3. Ocena testów i kontrola spełniania warunków udziału
a) Uwagi ogólne
(i) Wyniki testów zostaną wykorzystane zgodnie z tabelą 6.
Tabela 6
| Test | Wykorzystanie wyników testów |
| Testy sprawdzające rozumienie tekstu pisanego, operowanie danymi liczbowymi i myślenie abstrakcyjne | Testy zostaną ocenione, aby sprawdzić, czy kandydat uzyskał wymagane minimum punktów. |
| Test MCQ związany z dziedziną konkursu | Wyniki kandydatów, którzy uzyskali wymagane minimum punktów, zostaną wykorzystane do stworzenia rankingu. |
| Test pisemny | Test zostanie oceniony, aby sprawdzić, czy kandydat uzyskał wymagane minimum punktów. |
(ii) Jeżeli w jednym z testów kandydat nie uzyska wymaganego minimum punktów, jego udział w konkursie zakończy się. Dalsze udzielone przez tego kandydata odpowiedzi i rozwiązane przez niego zadania nie będą sprawdzane i nie zostanie on objęty kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie.
(iii) Jeżeli kandydat nie weźmie udziału we wszystkich testach lub nie ukończy wszystkich testów (zob. sekcja 4.3.2 powyżej i sekcja 5 Przepisów ogólnych), udzielone przez niego odpowiedzi i rozwiązane przez niego zadania nie będą sprawdzane i nie zostanie on objęty kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie.
(iv) Kandydaci zostaną powiadomieni o wynikach testów dopiero po zakończeniu konkursu (zob. sekcja 4.3.4 lit. d)), niezależnie od etapu, do jakiego udało im się zakwalifikować.
b) Ocena testów z zakresu rozumienia i analizy oraz testu MCQ związanego z dziedziną konkursu
(i) Testy z zakresu rozumienia i analizy będą oceniane w pierwszej kolejności.
(ii) Następnie ocenione zostaną testy MCQ związane z dziedziną konkursu tych kandydatów, którzy uzyskali wymagane minimum w testach z zakresu rozumienia i analizy.
(iii) Kandydaci, którzy uzyskali wymagane minimum punktów w teście MCQ związanym z dziedziną konkursu, zostaną umieszczeni w rankingu dla każdej dziedziny w porządku malejącym według ich wyników. Ranking ten zostanie wykorzystany do wyłonienia kandydatów, których test pisemny zostanie oceniony i którzy zostaną objęci kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie (zob. sekcja 4.3.3 lit. c)).
c) Ocena testu pisemnego i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie
(i) Ocena testu pisemnego i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie (ta ostatnia przeprowadzona zgodnie z ppkt (ii) poniżej) zostaną przeprowadzone równocześnie. Ocena i kontrola będą przeprowadzane w odniesieniu do ograniczonej liczby kandydatów w porządku malejącym według rankingu, o którym mowa w sekcji 4.3.3 lit. b) ppkt (iii) (maksymalnie półtora raza większej niż pożądana liczba laureatów w danej dziedzinie). Ocena testu pisemnego i kontrola spełniania warunków udziału w konkursie będą przeprowadzane również w odniesieniu do kandydatów, którzy uplasowali się na ostatnim dostępnym miejscu z jednakowym wynikiem, przy zachowaniu wspomnianej maksymalnej liczby kandydatów. "Ostatnie dostępne miejsce" zostanie określone przez komisję konkursową po uwzględnieniu liczby kandydatów z jednakowym wynikiem.
(ii) Kontrola spełniania warunków udziału w konkursie obejmuje sprawdzenie, czy kandydat spełnia warunki udziału określone w sekcji 3 ("Czy spełniam warunki udziału?"). Komisja konkursowa zdecyduje, czy kandydat spełnia warunki udziału w konkursie, po porównaniu a) informacji podanych w formularzu zgłoszeniowym z b) dokumentami przekazanymi przez kandydata zgodnie z sekcją 2.4 pkt 1-3 Przepisów ogólnych w celu potwierdzenia tych informacji.
(iii) Jeżeli kandydat nie znajdzie się wśród kandydatów, którzy uzyskali najwyższą liczbę punktów zgodnie z ppkt (i) powyżej, jego udział w konkursie zakończy się. Test pisemny tego kandydata nie będzie sprawdzany i kandydat nie zostanie objęty kontrolą spełniania warunków udziału w konkursie.
4.3.4. Sporządzenie list rezerwowych
a) Po zakończeniu procedur, o których mowa w sekcji 4.3.3 lit. c), komisja konkursowa umieści na odpowiednich listach rezerwowych nazwiska kandydatów, którzy (i) uzyskali wymagane minimum punktów w każdym z testów i najwyższą liczbę punktów w teście MCQ związanym z dziedziną konkursu wśród kandydatów, o których mowa w sekcji 4.3.3 lit. c) ppkt (i); oraz (ii) spełniają warunki udziału w konkursie. Nazwiska zostaną umieszczone w porządku malejącym według rankingu, o którym mowa w sekcji 4.3.3 lit. b) ppkt (iii), do momentu osiągnięcia pożądanej liczby laureatów w każdej dziedzinie lub wyczerpania listy kandydatów spełniających kryteria określone w niniejszym podpunkcie.
b) Wszyscy kandydaci, którzy uplasowali się na ostatnim miejscu z jednakowym wynikiem, zostaną wpisani na listę rezerwową.
c) Nazwiska na listach rezerwowych zostaną podane w kolejności alfabetycznej. Listy rezerwowe zostaną udostępnione służbom prowadzącym rekrutację.
d) Kandydaci zostaną powiadomieni o uzyskanych wynikach (testu lub oceny spełnienia warunków udziału w konkursie), chyba że udzielone przez nich odpowiedzi lub rozwiązane przez nich zadania nie zostały sprawdzone lub kandydaci nie zostali poddani kontroli spełniania warunków udziału w konkursie z powodów wskazanych w niniejszym ogłoszeniu.
e) Umieszczenie na liście rezerwowej nie daje kandydatom żadnej gwarancji ani prawa do zatrudnienia.
5. RÓWNE SZANSE I RACJONALNE DOSTOSOWANIA DLA KANDYDATÓW O SZCZEGÓLNYCH POTRZEBACH
a) EPSO dokłada starań, aby stosować politykę równości szans wobec wszystkich kandydatów.
b) Kandydaci, którym niepełnosprawność lub stan zdrowia mogą utrudniać udział w testach, proszeni są o zaznaczenie tego w formularzu zgłoszeniowym i skorzystanie z procedury wystąpienia o racjonalne dostosowania opisanej na stronie internetowej EPSO 16 . Po przeanalizowaniu wniosku i odpowiednich dokumentów potwierdzających EPSO może w razie konieczności przyznać racjonalne dostosowania.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4967 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Ogłoszenie o konkursie otwartym - EPSO/AD/425/25 - Administratorzy (AD 7) w następujących dziedzinach: 1. Zarządzanie projektami w sektorze budynków - 2. Architektura i zarządzanie projektami - 3. Elektrotechnika i zarządzanie projektami - 4. Inżynieria w zakresie ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC) i zarządzanie projektami |
| Data aktu: | 16/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 16/09/2025 |