Sprawa T-522/25: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Luxair/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Luxair/Komisja
(Sprawa T-522/25)

(C/2025/4905)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Luxair, société luxembourgeoise de navigation aérienne SA (Munsbach, Luxembourg) (przedstawiciel: C. Marchand, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 29 listopada 2024 r. (decyzja w sprawie realizacji zobowiązań - zatwierdzenie nabywcy) na podstawie pkt 35 i 37 zobowiązań załączonych do decyzji Komisji z dnia 3 lipca 2024 r. wydanej na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1  w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA/MEF/ITA (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją") (wersja opublikowana na stronie internetowej Komisji z dnia 20 maja 2025 r.) w zakresie, w jakim:

- dopuszcza EASYJET jako odpowiedniego beneficjenta środków zaradczych na trasach krótkodystansowych i zatwierdza konsolidację pakietu krótkodystansowych przydziałów czasu na start lub lądowanie w Mediolanie-Linate (w tym pozostałych przydziałów czasu na start lub lądowanie w Mediolanie-Linate) na rzecz EASYJET; oraz

- zezwala na lub zatwierdza przeniesienie dodatkowych par przydziałów czasu na start lub lądowanie w Mediolanie-Linate na beneficjentów środków zaradczych na trasach długodystansowych, stwierdzając jednocześnie, że wdrożenie środka zaradczego jest zgodne ze zobowiązaniami załączonymi do decyzji Komisji z dnia 3 lipca 2024 r. na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w sprawie M.11071 - DEUTSCHE LUFTHANSA/MEF/ITA;

- tytułem żądania ewentualnego, na wypadek uznania, iż te części są nieoddzielne od reszty zaskarżonej decyzji, stwierdzenie nieważności zaskarżonej decyzji w całości; oraz

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw poprzez błędne zastosowanie kryteriów zatwierdzenia i przydatności nabywcy określonych w zobowiązaniach poprzez zatwierdzenie EASYJET jako jedynego beneficjenta środka zaradczego na trasach krótkodystansowych na lotnisku Mediolan-Linate.

2. Zarzut drugi, podniesiony tytułem ewentualnym, dotyczący braku uzasadnienia przez Komisję środków skierowanych przeciwko zobowiązaniom (art. 296 TFUE).

3. Zarzut trzeci dotyczący nadużycia władzy na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i nadużycia procedury zatwierdzenia nabywcy, a także naruszenia zasad pewności prawa, równego traktowania i dobrej administracji oraz naruszenia art. 296 TFUE.

4. Zarzut czwarty dotyczący wdrożenia w zaskarżonej decyzji niezgodnej z prawem konstrukcji środka zaradczego dotyczącego Mediolanu-Linate (pochodna niezgodność z prawem).

1 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. 2004 L 24, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4905

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-522/25: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Luxair/Komisja
Data aktu: 15/09/2025
Data ogłoszenia: 15/09/2025