Sprawa T-503/25: Skarga wniesiona w dniu 23 lipca 2025 r. - CISPE/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 23 lipca 2025 r. - CISPE/Komisja
(Sprawa T-503/25)

(C/2025/4901)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2025 r.)

Strony

Strona skarżąca: Cloud Infrastructure Services Providers in Europe (CISPE) (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: L. Godfroid, S. Hautbourg, M.A. de Chillaz, adwokaci, R. Skehan i P. O'Meara, Barristers at Law)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- Stwierdzenie dopuszczalności i zasadności skargi;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Europejskiej z dnia 12 lipca 2023 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (sprawa M.10806 - Broadcom/VMware) 1 ;

- obciążenie Komisji Europejskiej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie, jakich dopuściła się Komisja, polegającego na niezbadaniu przez nią ryzyka stworzenia lub umocnienia pozycji dominującej, jak również znacznego ograniczenia konkurencji mogącego wyniknąć z koncentracji na rynku oprogramowania do wirtualizacji serwerów.

Dokonując oceny koncentracji, Komisja stwierdziła bowiem, że (i) VMware posiadała na rynku oprogramowania do wirtualizacji serwerów znaczącą siłę rynkową, (ii) że VMware była postrzegana przez dużą liczbę klientów, w jaki sposób jest szczególnie duży, (iii) że nie istniały realne alternatywy dla VMware, (iv) odejście od VMware było skomplikowane i trudne oraz (v) że Boardcom wykazała się agresywnymi praktykami handlowymi w przeszłości.

Komisja dysponowała również zbiorem spójnych dowodów - w szczególności jasnymi ostrzeżeniami ze strony osób przesłuchiwanych w ramach dochodzenia na rynku - wskazującymi na poważne ryzyko poważnych skutków antykonkurencyjnych na tym rynku po koncentracji. Przewidziane w ten sposób skutki powstały natychmiast po zatwierdzeniu koncentracji.

Mimo tego Komisja nie zbadała tych skutków dla konkurencji i nie zastosowała kryteriów prawnych, które była zobowiązana zastosować. W szczególności nie dokonała ona oceny skutków horyzontalnych koncentracji na rynku oprogramowania do wirtualizacji serwerów.

2. Zarzut drugi dotyczący oczywistego błędu w ocenie, naruszenia obowiązku uzasadnienia i naruszenia prawa przez Komisję polegającego na tym, że instytucja ta nie dokonała właściwej oceny utrzymywanego ryzyka sprzedaży pakietowej, z jednej strony, oprogramowania VMware wirtualizacji i produktów materialnych Broadcom oraz, z drugiej strony, oprogramowania do wirtualizacji VMware i oprogramowania Broadcom, na które się powołano.

Komisja uchybiła następnie ciążącemu na niej obowiązkowi uzasadnienia. Twierdziła ona, że produkty nie były komplementarne i były nabywane przez różne działy [klienta], nie uzasadniając tego twierdzenia żadnym konkretnym dowodem innym niż niejasne odesłanie do ankiety rynkowej. Nie wyjaśniła ona ponadto, w jaki sposób rozpatrywana transakcja różni się od nabycia CA Technologies i Symantec, które pociągnęło za sobą sprzedaż pakietową i inne podobne skutki antykonkurencyjne.

Ponadto Komisja naruszyła prawo, opierając się na aktualnych praktykach handlowych stron, które zostały stwierdzone przed połączeniem, bez przeprowadzenia prawdziwej przewidywanej oceny, w jaki sposób ich zachowanie może ulec zmianie po dokonaniu połączenia.

3. Zarzut trzeci dotyczący oczywistego błędu w ocenie wpływu koncentracji na innowacje na rynku oprogramowania do wirtualizacji serwerów

Komisja popełniła oczywisty błąd, nie badając w sposób szczegółowy ewentualnych negatywnych skutków koncentracji dla innowacji, przede wszystkim na rynku oprogramowania do wirtualizacji serwerów, a ogólniej rzecz ujmując - na wszystkich rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ.

1 Streszczenie decyzji Komisji z dnia 12 lipca 2023 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (sprawa M.10806 - Broadcom/VMware) [notyfikowana jako dokument nr C(2023) 4654) (Dz.U. C, C/2025/2799].

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4901

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-503/25: Skarga wniesiona w dniu 23 lipca 2025 r. - CISPE/Komisja
Data aktu: 15/09/2025
Data ogłoszenia: 15/09/2025