(C/2025/4876)
Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 15 września 2025 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Erfurt
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: RK
Druga strona postępowania: Meta Platforms Ireland Limited
Pytania prejudycjalne
1) Czy art. 267 TFUE należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie prawu krajowemu oraz praktyce krajowej, które wymagają by sąd działający w składzie jednego sędziego w celu wyjaśnienia zagadnień z zakresu prawa Unii oraz mając zamiar wystąpić do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej musi zwrócić się [w tej kwestii] do swojej izby składającej się z trzech sędziów?
Innymi słowy: Czy prawo Unii, a w szczególności art. 267 TFUE w związku z art. 19 ust. 1 TUE i art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), stoją na przeszkodzie niemieckim przepisom takim jak art. 101 ust. 1 Grundgesetz (ustawy zasadniczej, zwanej dalej "GG") oraz § 348 ust. 3 Zivilprozessordnung (kodeksu postępowania cywilnego, zwanego dalej "ZPO") oraz wydanemu do tych przepisów orzecznictwu w zakresie w jakim utrudniają, opóźniają lub udaremniają dokonanie odesłania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej?
2) Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:
Czy sąd w składzie jednego sędziego mimo niezgodności z prawem Unii danego uregulowania krajowego może przedłożyć postępowanie główne swojej izbie w celu rozstrzygnięcia o jej przejęciu?
3) Na wypadek udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze lub odpowiedzi twierdzącej na pytanie drugie: Czy izba, do której zwrócił się sąd w składzie jednego sędziego jest zobowiązana do przejęcia postępowania głównego, czy też może odmówić jego przejęcia?
4) Na wypadek przejęcia postępowania głównego przez izbę:
Czy izba następnie jest zobowiązana do przedłożenia zagadnień z zakresu prawa Unii Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, tak jak to pierwotnie zamierzał właściwy sąd w składzie jednego sędziego, lub też może odstąpić od tego i sama rozstrzygnąć dane zagadnienia z zakresu prawa Unii?
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4876 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-318/25, Proschik: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Erfurt (Niemcy) w dniu 6 maja 2025 r. - RK/Meta Platforms Ireland Limited |
| Data aktu: | 15/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/09/2025 |