uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 114, art. 173 i art. 175 akapit trzeci,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 3 ,
(1) Wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania stosowania i prawidłowego egzekwowania prawa Unii. Ważne jest zatem udoskonalenie, usprawnienie i zmodernizowanie tych wymogów, aby zapewnić spełnianie przez nie zamierzonego celu, ograniczyć obciążenie administracyjne i uniknąć niepotrzebnego powielania sprawozdawczości dla organów i podmiotów.
(2) Usprawnienie wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych bez podważania powiązanych celów polityki są zatem priorytetami, zarówno w odniesieniu do wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji w sektorze finansowym, jak i w odniesieniu do częstotliwości składania sprawozdań związanych z Programem InvestEU ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 4 .
(3) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 5 , (UE) nr 1093/2010 6 , (UE) nr 1094/2010 7 , (UE) nr 1095/2010 8 , (UE) nr 806/2014 9 , (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 10 zawierają przepisy ustanawiające szereg wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji. Gromadzenie i wymiana informacji w ramach tych wymogów powinny zostać uproszczone, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r. pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.".
(4) Instytucje finansowe i inne podmioty działające na rynkach finansowych są zobowiązane do przekazywania szerokiego zakresu informacji, aby umożliwić unijnym i krajowym organom nadzorującym system finansowy monitorowanie ryzyka, zapewnienie stabilności finansowej i integralności rynku oraz ochronę inwestorów i konsumentów usług finansowych w Unii. Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego) (EUNB), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1093/2010, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) (EIOPA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1094/2010, Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Giełd i Papierów Wartościowych) (ESMA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 1095/2010 (zbiorczo znane jako Europejskie Urzędy Nadzoru (EUN)) oraz Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA), ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2024/1620, powinny regularnie dokonywać przeglądu wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji przyjętych w ramach stosowania prawa Unii oraz, w stosownych przypadkach, proponować usprawnienie lub usunięcie zbędnych, nieaktualnych lub nieproporcjonalnych wymogów. Ponadto EUN i AMLA powinny eliminować luki regulacyjne w odpowiednich regulacyjnych standardach technicznych i wykonawczych standardach technicznych. EUN powinny koordynować swoje prace za pośrednictwem Wspólnego Komitetu Europejskich Urzędów Nadzoru (zwanego dalej "Wspólnym Komitetem"). EUN powinny również regularnie analizować skuteczność i potencjalne różnice między państwami członkowskimi w zakresie wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji wynikających ze stosowania lub wdrażania prawa Unii oraz określać najlepsze praktyki w celu wspierania konwergencji praktyk nadzorczych.
(5) Pozostałe zbędne lub nieaktualne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji wynikają głównie z niespójności horyzontalnych w przepisach sektorowych i międzysektorowych lub z niespójności wertykalnych między wymogami Unii a wymogami państw członkowskich (nadmiernie rygorystyczne wdrażanie - tzw. "gold-plating"). Inne wymogi sprawozdawcze mogą być nieodpowiednie ze względu na zmiany otoczenia biznesowego i zmiany regulacyjne. EUN i AMLA powinny zatem nie tylko dokonywać przeglądu regulacyjnych standardów technicznych i wykonawczych standardów technicznych, ale także mieć możliwość wydawania opinii na temat funkcjonowania obowiązujących aktów ustawodawczych.
(6) EUN, Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS), ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 1092/2010, Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB), ustanowiona rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, Europejski Bank Centralny (EBC) jako właściwy organ w odniesieniu do zadań powierzonych mu rozporządzeniem Rady (UE) nr 1024/2013 11 , oraz AMLA, we współpracy z właściwymi organami sektorowymi, regularnie gromadzą szeroki zakres informacji wynikających z wymogów sprawozdawczych na mocy prawa Unii. Ułatwianie udostępniania i ponownego wykorzystywania tych informacji przez inne organy unijne i krajowe organy nadzorujące system finansowy, przy jednoczesnym zagwarantowaniu ochrony danych, tajemnicy służbowej i praw własności intelektualnej, powinno zmniejszyć obciążenie administracyjne jednostek sprawozdawczych i organów dzięki unikaniu powielania wniosków, zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 15 grudnia 2021 r. pt. "Strategia dotycząca danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w UE". Udostępnianie informacji mogłoby również przyczynić się do lepszej koordynacji działań nadzorczych i do konwergencji praktyk nadzorczych.
(7) Aby poprawić efektywność gromadzenia, przetwarzania i wykorzystywania informacji, EUN, ERRS, SRB, EBC jako właściwy organ w odniesieniu do danych gromadzonych w ramach zadań powierzonych mu na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 oraz AMLA powinny - regularnie lub w indywidualnych przypadkach - udostępniać na wniosek informacje, które otrzymują od instytucji finansowych, innych jednostek sprawozdawczych lub innych organów, organom, które są uprawnione do gromadzenia tych samych informacji na podstawie prawa Unii. Obejmuje to przypadki, w których organy te są uprawnione do gromadzenia informacji od różnych instytucji finansowych, jednostek sprawozdawczych lub organów. W tym samym celu organy, które ulepszają informacje poprzez ich oczyszczanie lub wzbogacanie, powinny mieć również możliwość udostępniania takich ulepszonych informacji. Aby zasada jednorazowego raportowania była stosowana w sposób bardziej spójny, EUN, SRB, EBC jako właściwy organ i AMLA - zamiast zwracać się o informacje do jednostek sprawozdawczych - powinny zasadniczo zwracać się z wnioskiem o informacje do innych organów, jeżeli wiedzą one lub mogą w uzasadniony sposób oczekiwać, że te inne organy zgromadziły już takie informacje, i jeżeli taki wniosek nie zagrażałby zdolności EUN, SRB, EBC jako właściwego organu lub AMLA do wykonywania ich zadań.
(8) Chociaż w niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy dotyczące udostępniania informacji przez EUN, ERRS, SRB, EBC jako właściwy organ oraz AMLA, inne organy unijne oraz organy krajowe powinny mieć możliwość - i są zachęcane do - udostępniania informacji innym organom i zwracania się o informacje do innych organów w jak najszerszym zakresie, aby zmniejszyć obciążenie sprawozdawcze i zapewnić efektywny przepływ danych.
(9) W przypadku, gdy jest to niezbędne, aby ułatwić wzajemne udostępnianie informacji, zachęca się organy do zawierania protokołów ustaleń. Należy umożliwić określenie w takich protokołach ustaleń szczegółów technicznych niezbędnych do umożliwienia efektywnej i sprawnej wymiany danych oraz wspólnego korzystania z zasobów na potrzeby gromadzenia i przetwarzania udostępnianych danych. W celu ustanowienia, w miarę możliwości, prostego i znormalizowanego formatu Komisja powinna mieć możliwość opracowania wskazówek dotyczących głównych elementów takich protokołów ustaleń.
(10) Przepisy dotyczące udostępniania informacji określone w niniejszym rozporządzeniu powinny uzupełniać istniejące możliwości w zakresie wymiany informacji przewidziane na podstawie prawa Unii, a w każdym razie nie powinny ograniczać tych możliwości. W szczególności w niektórych przypadkach prawo Unii zawiera już przepisy szczegółowe dotyczące wymogów sprawozdawczych i udostępniania informacji między organami. Przepisy te są dostosowane do celów szczegółowych realizowanych przez dany akt prawny Unii. W przypadku gdy istnieją już bardziej szczegółowe przepisy dotyczące udostępniania informacji, organy powinny mieć możliwość udostępniania informacji zgodnie z tymi przepisami. Takie przepisy powinny mieć pierwszeństwo w przypadku sprzeczności z niniejszym rozporządzeniem. Podobnie, rozporządzeniem (UE) nr 806/2014, rozporządzeniem (UE) 2024/1620 i dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 12 oraz rozporządzeniem (UE) nr 1024/2013 wprowadzono kompleksowe mechanizmy udostępniania informacji między, odpowiednio, SRB a krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, między AMLA a właściwymi organami krajowymi zajmującymi się kwestiami przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz między EBC jako właściwym organem a właściwymi organami krajowymi wchodzącymi w skład jednolitego mechanizmu nadzorczego. W celu zapewnienia, aby wymiana informacji między tymi organami odbywała się zgodnie ze szczególnymi mechanizmami wprowadzonymi tymi aktami prawnymi Unii, należy wyłączyć takie wymiany z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) EUN powinny ocenić możliwe kierunki dalszej integracji merytorycznych i proceduralnych aspektów procesów sprawozdawczych. Powinny one również ocenić możliwe korzyści wynikające ze zwiększonego wykorzystania technologii cyfrowych w celu promowania skutecznych i efektywnych rozwiązań w zakresie sprawozdawczości, które sprzyjałyby konkurencyjności sektora finansowego.
(12) Mając powyższe na uwadze, w ciągu ostatnich kilku lat Komisja i organy odpowiedzialne za nadzorowanie systemu finansowego poczyniły znaczne postępy w badaniu możliwości ustanowienia zintegrowanych systemów sprawozdawczości w ramach poszczególnych sektorów. Takie innowacyjne systemy sprawozdawczości są niezbędne do czerpania korzyści ze zwiększonego udostępniania danych między tymi organami. W oparciu o trwające prace sektorowe organy te powinny przygotować sprawozdanie, w którym zostaną przedstawione możliwe działania na rzecz poprawy gromadzenia danych nadzorczych, ocena wykonalności i oparty o tę ocenę plan wdrożenia międzysektorowego zintegrowanego systemu sprawozdawczości. Celem powinno być ustanowienie jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości.
(13) Aby wspierać prace nad integracją sprawozdawczości oraz wyeliminować wszelkie zbędne obciążenia, organy nadzorujące sektor finansowy powinny pilnie ustanowić stały pojedynczy punkt kontaktowy, któremu podmioty mogłyby zgłaszać powielające się, nieaktualne lub zbędne wymogi sprawozdawcze i wymogi dotyczące ujawniania informacji.
(14) Komisja potrzebuje dokładnych i kompleksowych informacji, aby opracowywać polityki oraz oceniać istniejące prawo Unii i wpływ potencjalnych inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych, w tym wpływ aktów ustawodawczych będących przedmiotem negocjacji. Chociaż w niniejszym rozporządzeniu nie ustanawia się nowych przepisów dotyczących udostępniania Komisji informacji przez organy, aby zapewnić podejście oparte na dowodach w odniesieniu do określania i oceniania polityk Unii, organy powinny mieć możliwość - i są zachęcane do - udostępniania Komisji, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami, informacji, które instytucje finansowe lub inne podmioty przekazały im zgodnie z prawem Unii.
(15) Cykle innowacji w sektorze finansowym mają coraz szybsze tempo oraz stają się coraz bardziej otwarte i coraz bardziej nastawione na współpracę. W związku z tym organy powinny mieć możliwość udostępniania informacji instytucjom finansowym, naukowcom i innym podmiotom, które są w stanie wykazać odpowiedniemu organowi, że mają uzasadniony interes w zakresie wykorzystania tych informacji na potrzeby badań naukowych i innowacji wykraczających poza pierwotny cel, w jakim informacje te zostały zgromadzone. Udostępnianie takich informacji zwiększyłoby ich użyteczność dzięki poszerzeniu zakresu informacji dostępnych na potrzeby badań w sektorze finansowym i zapewniłoby więcej możliwości testowania produktów i modeli biznesowych. Pozwoliłoby także na większą współpracę między różnymi uczestnikami rynków finansowych, w tym spółkami z branży technologii finansowych, przedsiębiorstwami typu startup i już działającymi instytucjami finansowymi. Ponowne wykorzystywanie danych udostępnionych przez organy podlega ogólnym ramom ustanowionym w rozdziale II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/868 13 . Biorąc jednak pod uwagę wrażliwy charakter danych otrzymywanych do celów nadzoru przez organy w sektorze finansowym, przy ponownym wykorzystywaniu takich danych należy zapewnić ochronę interesu publicznego, a w szczególności bezpieczeństwa gospodarczego Unii. W związku z tym w niniejszym rozporządzeniu wprowadzono szczególne obowiązkowe warunki dotyczące ponownego wykorzystywania takich danych, w tym anonimizację danych osobowych i nieosobowych, w celu zapewnienia, by nie można było zidentyfikować poszczególnych instytucji finansowych i by chronione były informacje poufne. Wszystkie procedury i etapy gromadzenia, standaryzacji, anonimizacji, przechowywania i udostępniania takich danych powinny podlegać najnowszym środkom w zakresie cyberbezpieczeństwa przewidzianym w prawie Unii.
(16) Zmiana częstotliwości składania sprawozdań z realizacji Programu InvestEU przez partnerów wykonawczych z półrocznej na roczną powinna zmniejszyć obciążenie administracyjne partnerów wykonawczych, pośredników finansowych, małych i średnich przedsiębiorstw i innych przedsiębiorstw, nie modyfikując przy tym merytorycznych elementów rozporządzenia (UE) 2021/523.
(17) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie udoskonalenie, usprawnienie i zmodernizowanie wymogów sprawozdawczych, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, gdyż wymogi te ustanowione są w prawie Unii, natomiast ze względu na pewność prawa i spójność sprawozdawczości możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 oraz (UE) 2024/1620,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4855 |
| Rodzaj: | Stanowisko |
| Tytuł: | Stanowisko Rady (UE) nr 5/2025 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmiany rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014, (UE) 2021/523 i (UE) 2024/1620 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego Przyjęte przez Radę w dniu 8 lipca 2025 r. |
| Data aktu: | 29/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 29/08/2025 |