Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Iurie Neculiti (Bender, Mołdawia) (przedstawiciele: V. Ostrovskis i C. Cauvin, adwokaci)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2025/966 z dnia 20 maja 2025 r. zmieniającej decyzję (WPZiB) 2024/2643 w sprawie środków ograniczających w związku z destabilizującymi działaniami Rosji 1 w zakresie w jakim dotyczy ona skarżącego;
- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2025/965 z dnia 20 maja 2025 r. wykonującego rozporządzenie (UE) 2024/2642 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Rosji 2 w zakresie, w jakim dotyczy ono skarżącego; oraz
- obciążenie Rady Unii Europejskiej całością kosztów postępowania, w tym kosztami poniesionymi przez skarżącego w związku z jego odpowiedzią na skargę.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Radę art. 41 i 47 Karty praw podstawowych, poprzez niezapewnienie skarżącemu w odpowiednim czasie dostępu do dowodów leżących u podstaw umieszczenia jego nazwiska w wykazie, pozbawiając go w ten sposób możliwości bycia wysłuchanym i naruszając jego prawa proceduralne.
2. Zarzut drugi, dotyczący tego popełnienia przez Radę oczywistego błędu w ocenie, poprzez uznanie, że skarżący spełnia stosowne kryteria określone w art. 2 ust. 1 lit. a) ppkt iv) i v) oraz w art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji Rady (WPZiB) 2024/2643 3 , a także w odpowiadającym im art. 2 ust. 3 lit. a) ppkt iv) i v) i art. 2 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2024/2642 4 .
3. Zarzut trzeci dotyczący niesprostania przez Radę ciężarowi dowodu, co naruszyło ciążący na niej obowiązek uzasadnienia umieszczenia nazwiska skarżącego w wykazie na wystarczająco solidnej podstawie faktycznej i przedstawienia dowodów uprawdopodobniających, że skarżący spełnia odpowiednie kryteria.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia przez Radę ciążącego na niej na mocy art. 296 TFUE i art. 41 ust. 2 lit. c) Karty praw podstawowych obowiązku uzasadnienia, ze względu na to, że Rada nie ujawniła w sposób jasny i konkretny okoliczności faktycznych i względów prawnych leżących u podstaw umieszczenia nazwiska skarżącego w wykazie, uniemożliwiając mu w ten sposób zrozumienie uzasadnienia środków, a Sądowi przeprowadzenie skutecznej kontroli.
5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia przez Radę zasady proporcjonalności, o której mowa w art. 52 ust. 1 Karty praw podstawowych, poprzez nałożenie środków ograniczających, które nie są ani konieczne, ani odpowiednie do osiągnięcia założonych celów, oraz poprzez nieuwzględnienie mniej radykalnych i lepiej dostosowanych rozwiązań alternatywnych, pomimo poważnych i nieuzasadnionych konsekwencji, jakie środki ograniczające powodują dla skarżącego.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4825 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-521/25: Skarga wniesiona w dniu 30 lipca 2025 r. - Neculiti / Rada |
| Data aktu: | 08/09/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/09/2025 |