Sprawa C-386/25, Ministero della Difesa II: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (Włochy) w dniu 12 czerwca 2025 r. - CA/Ministero della Difesa

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (Włochy) w dniu 12 czerwca 2025 r. - CA/Ministero della Difesa
(Sprawa C-386/25, Ministero della Difesa II)

(C/2025/4740)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Consiglio di Stato

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: CA

Druga strona postępowania: Ministero della Difesa

Pytania prejudycjalne

1) Czy dyrektywa 2000/78/WE 1  stoi na przeszkodzie transpozycji, którą umożliwia decreto legge (dekret z mocą ustawy) nr 172/21 w zakresie, w jakim zmienia on decreto-legge (dekret z mocą ustawy) nr 44/21 poprzez dodanie [art.] 4b, ust. 2, [lit. b)], który nakłada na członka personelu wojskowego obowiązek szczepienia wbrew jego osobistej opinii, ponieważ zobowiązuje go do poddania się temu zabiegowi medycznemu, nadal eksperymentalnemu, na własne ryzyko tego członka personelu wojskowego, jako dodatkowy, ale konieczny wymóg umożliwiający wykonywanie pracy w tym samym środowisku pracy, w którym znajdują się pracownicy cywilni, którzy nie są zobowiązani poddać się takiemu szczepieniu, mimo iż wykonują takie same zadania jak zadania członków personelu wojskowego?

2) Czy art. 2 [ust. 2 lit.] b) dyrektywy 2000/78/WE stoi na przeszkodzie środkowi takiemu jak decreto legge (dekret z mocą ustawy) nr 172/21 w zakresie, w jakim zmienia on decreto legge (dekret z mocą ustawy) nr 44/21 poprzez dodanie [art.] 4b ust. 1 [lit.] b), który nakłada na członka personelu wojskowego obowiązek szczepienia wbrew jego osobistym przekonaniom, jako dodatkowy wymóg umożliwiający wykonywanie pracy w tym samym środowisku pracy, w którym znajdują się członkowie personelu wojskowego, którzy zgodnie ze swoimi osobistymi przekonaniami uznali, że należy zaszczepić się nawet w przypadku braku obowiązku, niezależnie od tego, że niezaszczepiony członek personelu wojskowego jest gotów, a w każdym razie już zobowiązany, do przedstawiania wyniku badania wymazowego potwierdzającego brak zakażenia Covid-19 w odstępach czasu krótszych niż 48 godzin?

3) Czy środek przewidziany w decreto-legge (dekrecie z mocą ustawy) nr 172/21, uzupełniającym decreto-legge (dekret z mocą ustawy) nr 172/21, który w art. 4b ust. 3, z powodu naruszenia obowiązku szczepienia, nakazuje zawieszenie pracownika, niemającego innego dochodu, niemogącego w żaden inny zgodny z prawem sposób zapewnić sobie utrzymania i wywiązać się ze zobowiązań finansowych zaciągniętych przez niego we wcześniejszym okresie i mających charakter ciągły i trwały, narusza art. 1, 2, 3, 7, 15, 21, 33 i 34 [Karty praw podstawowych Unii Europejskiej]?

4) Czy art. 4b decreto-legge (dekretu z mocą ustawy) nr 44/2021, wprowadzony decreto-legge (dekretem z mocą ustawy) nr 172/2021, jest sprzeczny z art. 1, 8, 9, 14, 17 i 18 [europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności] oraz z dyrektywą 2000/78/WE ze względu na to, że art. 4b decreto-legge (dekretu z mocą ustawy) nr 44/2021 stanowi, iż "akt stwierdzający uchybienie pociąga za sobą natychmiastowe zawieszenie prawa do wykonywania pracy bez konsekwencji dyscyplinarnych i z prawem do utrzymania stosunku pracy. Za okres zawieszenia nie przysługuje wynagrodzenie lub inne świadczenie ani uposażenie, niezależnie od jego nazwy", a organy administracji interpretują to w ten sposób, że "Dni zawieszenia uważa się za usługę, która nie skutkuje nabyciem kolejnych klas i stopni w zakresie wynagrodzenia, a także zwykłego urlopu, który zostanie proporcjonalnie zmniejszony. Ponadto dni zawieszenia nie wywołują skutków w zakresie uprawnień emerytalnych", przez to zmuszając zainteresowanych pracowników do zwrócenia się do organów sądowych w celu uznania stażu pracy nabytego podczas zawieszenia, odliczonych dni urlopu i emerytury.

5) Czy metody zastosowane przez włoskiego ustawodawcę w celu wprowadzenia obowiązkowych szczepień dla niektórych kategorii osób, formalnie wymagających zgody na szczepienie, ale zasadniczo niedostatecznie poinformowanych ze względu na brak niezbędnych wskazań/informacji w celu dostarczenia wiedzy obywatelowi, są sprzeczne z art. 1, 2, 3, 7, 15, 21 i 34 Karty praw podstawowych UE oraz z rezolucją Rady Europy 2361(2021) i rozporządzeniem (UE) 2021/953 2 , a także z rozporządzeniem (UE) 2014/536 3 ? Również w świetle motywu 36 rozporządzenia (UE) 2021/953 (sprostowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej L 211 z dnia 15 czerwca 2021 r.), który posiada walor wykładni, oraz art. 2 Karty nicejskiej, który uznaje prawo do życia, ściśle związane z kwestiami, które pojawiły się w związku z podawaniem szczepionki Astrazeneca i dysfunkcjami fizjologicznymi dotykającymi osoby zaszczepione szczepionką angielsko-szwedzkiego międzynarodowego koncernu biofarmaceu- tycznego - z trwałym uszkodzeniem mózgu spowodowanym zakrzepami krwi i zakrzepicą naczyniową - (nieistniejąca) świadoma zgoda pacjenta jest instrumentem, który jest również podstawą zabiegu medycznego wymaganego przez prawo, ponieważ obowiązek uzyskania zgody ma na celu poinformowanie o przewidywalnych konsekwencjach zabiegu i możliwości wystąpienia pogorszenia stanu zdrowia pacjenta.

1 Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz.U. 2000, L 303, s. 16).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. 2021, L 211, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 536/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie badań klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi oraz uchylenia dyrektywy 2001/20/WE (Dz.U. 2014, L 158, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4740

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-386/25, Ministero della Difesa II: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (Włochy) w dniu 12 czerwca 2025 r. - CA/Ministero della Difesa
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 08/09/2025