Sprawa C-323/25, Vinkers: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hof van beroep te Antwerpen (Belgia) w dniu 12 maja 2025 r. - KBC Verzekeringen NV/HC, Baloise Belgium NV

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hof van beroep te Antwerpen (Belgia) w dniu 12 maja 2025 r. - KBC Verzekeringen nV/HC, Baloise Belgium NV

(Sprawa C-323/25, Vinkers 1 )

(C/2025/4734)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 8 września 2025 r.)

Sąd odsyłający

Hof van beroep te Antwerpen

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: KBC Verzekeringen NV

Druga strona postępowania: HC, Baloise Belgium NV

Pytania prejudycjalne

1) Czy wymóg jasności i zrozumiałości, który ma umożliwiać konsumentowi przewidzenie ekonomicznych i prawnych skutków zawarcia umowy, wymaga, aby przedsiębiorstwo poinformowało konsumenta, że oferowana ochrona nie wykracza poza minimalny zakres ochrony niezbędny do uczestniczenia w ruchu drogowym, w związku z czym istotne ryzyka związane z samochodem kempingowym, które mogą wystąpić na kempingu, nie będą objęte ochroną, a konsument, gdyby był tego świadomy, mógłby zawrzeć umowę w inny sposób, wykupując dodatkową polisę lub zawierając umowę z ubezpieczycielem oferującym szerszy zakres ochrony?

2) Czy okoliczność, że umowa ubezpieczenia odpowiada wzorowi określonemu przez organy publiczne, oznacza, że wymogi jasności i zrozumiałości w rozumieniu dyrektywy 2  są ipso facto spełnione, w związku z czym należy uznać, że konsument jest w stanie ocenić ekonomiczne i prawne skutki postanowień umownych dotyczących przedmiotu i zakresu ochrony ubezpieczeniowej?

3) Czy okoliczność, że wzór polisy ma charakter bezwzględnie obowiązujący i że ubezpieczyciel może zaoferować szerszy zakres ochrony ubezpieczeniowej, ma w tym względzie jakiekolwiek znaczenie?

4) Czy ma znaczenie, czy z uwagi na przedmiot ubezpieczenia konsument ma szczególne potrzeby (ubezpieczenie od ognia, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej itp.) i czy ubezpieczyciel wiedział o nich przed zawarciem polisy?

5) Czy ma znaczenie okoliczność, że ani ustawa, ani wzór polisy nie określają wyraźnie charakteru ryzyka/zakresu ochrony ubezpieczeniowej, a w szczególności fakt, że ochroną ubezpieczeniową objęte są wyłącznie ryzyka związane z uczestniczeniem w ruchu drogowym, wobec czego nawet uważna lektura ustawy i wzoru polisy nie pozwala na ustalenie, w jakich okolicznościach zapalenie się samochodu kempingowego na kempingu jest objęte polisą?

6) Czy ma znaczenie fakt, że umowa ubezpieczenia jest dostosowywana z mocy prawa w przypadku zmian legislacyjnych, przez co zakres ustawowej ochrony minimalnej, którą konsument uważał początkowo za przysługującą mu, może zostać następnie zmniejszony, w wyniku czego niektóre ryzyka, w odniesieniu do których konsument uważał, że są objęte ochroną w momencie zawarcia umowy, mogą przestać być nią objęte?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa Rady 93/13/EWG z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (Dz.U. 1993, L 95, s. 29).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4734

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-323/25, Vinkers: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hof van beroep te Antwerpen (Belgia) w dniu 12 maja 2025 r. - KBC Verzekeringen NV/HC, Baloise Belgium NV
Data aktu: 08/09/2025
Data ogłoszenia: 08/09/2025