Wyrok Trybunału z dnia 7 maja 2025 r. w sprawach połączonych E-1/24 i E-7/24 - TC oraz - AA

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 7 maja 2025 r.
w sprawach połączonych E-1/24 i E-7/24
TC
oraz
AA

(Przeciwdziałanie praniu pieniędzy - dyrektywa (UE) 2015/849 - art. 30 ust. 5 lit. c) - dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych - dyrektywa (UE) 2018/843 - ważność aktów ustawodawczych - zasada jednorodności - prawa podstawowe - poszanowanie życia prywatnego - ochrona danych osobowych - wolność wypowiedzi - krajowa autonomia proceduralna - zasada skuteczności - rozporządzenie (UE) 2016/679)

(C/2025/4687)

(Dz.U.UE C z dnia 21 sierpnia 2025 r.)

W sprawach połączonych E-1/24 i E-7/24, TC i AA - WNIOSKI skierowane do Trybunału przez Sąd Administracyjny Księstwa Liechtensteinu (Verwaltungsgerichtshof des Fürstentums Liechtenstein) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości i dotyczące prawa dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych na podstawie art. 30 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, Trybunał w składzie: Pall Hreinsson (prezes), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędzia sprawozdawca), (sędziowie), wydał w dniu 7 maja 2025 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

w sprawie E-7/24:

Art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu należy interpretować w ten sposób, że osoby, których jedyny związek z praniem pieniędzy, finansowaniem terroryzmu i powiązanymi przestępstwami źródłowymi polega na tym, że ich interesy finansowe zostały naruszone w wyniku przestępstwa źródłowego, mogą mieć uzasadniony interes w dostępie do informacji o beneficjentach rzeczywistych w rozumieniu tego przepisu, który to interes należy oceniać indywidualnie w każdym przypadku.

Wykazanie uzasadnionego interesu jest zarówno konieczne, jak i wystarczające do uzyskania dostępu do informacji zawartych w rejestrze beneficjentów rzeczywistych. W krajowym systemie prawnym każdego państwa EOG należy ustanowić przepisy proceduralne regulujące dostęp do rejestrów beneficjentów rzeczywistych. Takie przepisy proceduralne muszą jednak być zgodne z zasadami równoważności i skuteczności. Jakość i ilość wymaganych dowodów musi zależeć od tego, co sąd krajowy uzna za konieczne w świetle konkretnych okoliczności danej sprawy.

Udzielenie dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych stanowi proporcjonalną ingerencję w prawa podstawowe zidentyfikowanych beneficjentów rzeczywistych, o ile osoba wnioskująca o dostęp może wykazać uzasadniony interes, zgodnie z wykładnią Trybunału, na podstawie art. 30 ust. 5 akapit pierwszy lit. c) dyrektywy (UE) 2015/849.

w sprawie E-1/24 TC:

Art. 30 ust. 5 dyrektywy (UE) 2015/849 należy interpretować w ten sposób, że nie wymaga on ustanowienia przepisów krajowych nakładających na osobę wnioskującą o dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych obowiązek wskazania podmiotu, którego dotyczy wniosek o udzielenie informacji, ani nie stoi na przeszkodzie takim przepisom. Prawo dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych zgodnie z tym przepisem powinno być jednak zagwarantowane i wykonywane w taki sposób, aby dało się je pogodzić z zasadą skuteczności i celem dyrektywy. Sztywny wymóg formalny, aby zawsze określać podmiot prawny, bez umożliwienia właściwemu organowi rozważenia szczególnych okoliczności danej sprawy, może nadmiernie utrudnić korzystanie z prawa dostępu do informacji o beneficjentach rzeczywistych.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4687

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 7 maja 2025 r. w sprawach połączonych E-1/24 i E-7/24 - TC oraz - AA
Data aktu: 07/05/2025
Data ogłoszenia: 21/08/2025