I. WPROWADZENIE
II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2024
A. Główne cele finansowe
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2024 r
I) Podejście ogólne
II) Budżet 2024
III) Budżet na 2024 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2024 r
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2024 r
I) Posiedzenia
II) Działania o charakterze ustawodawczym
III) Modernizacja administracyjna
IV) Realizacja celów w 2024 r
B. Dochody
C. Wydatki w 2024 r
I) Zmiana budżetu w 2024 r
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2020-2024
III) Wykonanie środków według kategorii w 2024 r
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r
II) Środki przeniesione automatycznie z 2024 r. na 2025 r
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r
I. WPROWADZENIE
Niniejszy dokument, sporządzony zgodnie z art. 255 rozporządzenia finansowego 1 , stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2024.
Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2024 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2024. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2024 r.
Wykonanie budżetu na 2024 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku I.
II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2024
A. Główne cele finansowe
Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2024 r. były następujące:
- zapewnianie bieżącego procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie;
- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z utrzymującą się presją inflacyjną i związanymi z nią podwyżkami cen wynikającymi z indeksacji kontraktów;
- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy organizacji SGR i odpowiedniejszego wykorzystania zasobów.
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2024 r.
I) Podejście ogólne
Sporządzając propozycję budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2024 r., SGR obliczył budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską.
W odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami celem ogólnym było nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2023 r. o więcej niż 2 %. Zwiększenia środków w obszarach wydatków związanych z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub w dziedzinach uznanych za podstawowe dla funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do projektów.
W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:
- przekształcenie 10 stanowisk AST w 10 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;
- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu - 2,0 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.
II) Budżet 2024
Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. na poziomie 676,9 mln EUR. Stanowiło to zwiększenie o 29,0 mln EUR (+ 4,5 %) w porównaniu z 2023 r.
Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. pozostał stabilny - liczbę stanowisk ustalono na 3 029.
Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2024 r. według poszczególnych kategorii.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. w porównaniu z budżetem na 2023 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Budżet 2023 | Budżet 2024 | Zmiana 2024/2023 |
| 1 | 2 | 3=2/1 | |
| Plan zatrudnienia | 386 034 757 | 412 323 234 | 6,8 % |
| Inne wydatki związane z personelem | 30 069 000 | 28 466 729 | - 5,3 % |
| Budynki (z wył. nabycia) | 59 203 000 | 59 969 180 | 1,3 % |
| Systemy komputerowe | 52 823 000 | 53 994 000 | 2,2 % |
| Meble | 1 051 000 | 1 044 980 | - 0,6 % |
| Wyposażenie techniczne | 3 577000 | 3 253 000 | - 9,1 % |
| Transport | 2 080 000 | 2 174 000 | 4,5 % |
| Koszty podróży delegacji | 15 505 000 | 15 505 000 | 0,0 % |
| Koszty tłumaczenia ustnego | 80 000 000 | 81 600 000 | 2,0 % |
| Posiedzenia i konferencje | 7 090 000 | 7 531 000 | 6,2 % |
| Informacja | 9 104 000 | 9 633 000 | 5,8 % |
| Różne | 1 372 000 | 1 387000 | 1,1 % |
| Rezerwa | |||
| Ogółem (z wył. nabycia) | 647 908 757 | 676 881 123 | 4,5 % |
| Nabycie nieruchomości | |||
| Suma całkowita | 647 908 757 | 676 881 123 | 4,5 % |
III) Budżet na 2024 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2020-2024. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się w tym okresie z 5,8 % w 2020 r. do 5,6 % w 2024 r.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzednio dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2020-2024
| (Kwoty w cenach bieżących) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||
| mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
| Dział 7 | 10 222 | 2,8 % | 10 443 | 2,2 % | 10 620 | 1,7 % | 11 311 | 6,5 % | 12 057 | 6,6 % |
| RE/Rada | 591 | 1,5 % | 594 | 0,6 % | 611 | 2,9 % | 648 | 6,0 % | 677 | 4,5 % |
| Udział RE/Rady w dziale 7 | 5,8 % | 5,7 % | 5,8 % | 5,7 % | 5,6 % | |||||
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2024 r.
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2024 r.
W sprawozdaniu z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.
I) Posiedzenia
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2020-2024.
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2020-2024
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |||||||||||
| Fizyczne | Wideokon- ferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideokon- ferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideokon- ferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideokon- ferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | Fizyczne | Wideokon- ferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | |
| Szczyty | 7 | 18 | 25 | 14 | 7 | 21 | 15 | 1 | 16 | 10 | 1 | 11 | 10 | 10 | |
| Rady | 35 | 86 | 121 | 79 | 38 | 117 | 102 | 7 | 109 | 94 | 3 | 97 | 97 | 4 | 101 |
| Coreper | 152 | 152 | 123 | 123 | 158 | 158 | 156 | 156 | 124 | 124 | |||||
| Coreper (art. 50) | 3 | 3 | |||||||||||||
| Grupy robocze | 1 387 | 1 233 | 2 620 | 1 237 | 2 793 | 4 030 | 3 468 | 663 | 4 131 | 3 902 | 263 | 4 165 | 3 514 | 193 | 3 707 |
| Europejska Wspólnota Polityczna (EWP) | 1 | ||||||||||||||
| Ogółem | 1 584 | 1 337 | 2 921 | 1 453 | 2 838 | 4 291 | 3 744 | 671 | 4 415 | 4 162 | 267 | 4 429 | 3 745 | 197 | 3 942 |
W 2024 r. odbyły się dwa szczyty wielostronne:
- Pierwsze posiedzenie UE - Rada Współpracy Państw Zatoki (RWPZ) odbyło się 16 października 2024 r. pod hasłem "Strategiczne partnerstwo na rzecz pokoju i dobrobytu". W posiedzeniu wzięli udział przywódcy 27 państw UE i sześciu państw członkowskich RWPZ. Szczyt był dla UE okazją do nawiązania bliższego partnerstwa z RWPZ i jej państwami członkowskimi (Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Królestwem Bahrajnu, Królestwem Arabii Saudyjskiej, Sułtanatem Omanu, Państwem Katar i Państwem Kuwejt). Przywódcy UE i RWPZ uzgodnili, że będą współpracować na rzecz światowego i regionalnego bezpieczeństwa i dobrobytu, w tym zapobiegania pojawianiu się i eskalacji konfliktów oraz rozwiązywania kryzysów poprzez wzmocnienie dialogu, koordynacji i zaangażowania.
- Przywódcy UE i Bałkanów Zachodnich spotkali się 18 grudnia 2024 r. w Brukseli. Posiedzenie to było okazją do nadania nowego impulsu partnerstwu strategicznemu między Unią Europejską a Bałkanami Zachodnimi, w tym do refleksji nad sposobami pogłębienia tego partnerstwa i dążenia razem do wspólnej przyszłości w Unii Europejskiej.
Ponadto 27 maja 2024 r. Unia Europejska przewodniczyła ósmej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Na konferencji tej zebrali się delegaci z państw członkowskich UE, państw sąsiadujących z Syrią, przedstawiciele innych krajów partnerskich i darczyńców oraz organizacji międzynarodowych, w tym ONZ. Wydarzenie to było najważniejszą konferencją darczyńców na rzecz Syrii i regionu w 2024 r. i pozwoliło zmobilizować wsparcie dla Syryjczyków znajdujących się zarówno w Syrii, jak i w państwach sąsiadujących, oraz dla przyjmujących ich społeczności w Turcji, Libanie, Jordanii i Iraku.
II) Działania o charakterze ustawodawczym
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz. U.) (tabela 4). W 2024 r. w Dz.U. opublikowano 1 441 aktów prawnych. Publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2020-2024
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Akty prawne opublikowane w Dz.U. | 1 328 | 1 340 | 1 517 | 1 545 | 1 441 |
III) Modernizacja administracyjna
W 2024 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej oraz służące realizacji celu, jakim jest transformacja cyfrowa, zgodnie z priorytetami strategii cyfrowej SGR na lata 2022-2025:
- Wdrożono lub udoskonalono szereg narzędzi informatycznych w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Działania te obejmowały zmianę narzędzia służącego do tworzenia i dystrybucji dokumentów politycznych z Workflow na eConsilium oraz wprowadzenie systemu HCI (informacje niejawne o wysokiej klauzuli tajności) służącego do pracy z informacjami niejawnymi, który zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i szybkość dystrybucji i wymiany dokumentów zawierających informacja niejawne o wysokiej klauzuli tajności. Zmniejsza on także liczbę dystrybuowanych egzemplarzy papierowych.
- Zgodnie ze strategią cyfrową SGR zatwierdzono nową politykę w zakresie chmury obliczeniowej, która zawiera jasne wytyczne dotyczące kompleksowej oceny i pełnego wdrożenia rozwiązań w zakresie chmury obliczeniowej.
- W dziedzinie polityki kadrowej zorganizowano drugą rundę międzyinstytucjonalnej obserwacji pracy, wspierając współpracę między uczestnikami i wzajemne uczenie się. Aby jeszcze bardziej wzmocnić kulturę organizacyjną, zatwierdzono nową strategię różnorodności i inkluzywności, promującą poszanowanie, jedność i równe szanse w całej instytucji. Rozpoczęto ponadto kolejną rundę 360-stopniowej oceny dla kierowników i kierowników sektorów, której celem było wsparcie ich rozwoju zawodowego poprzez lepsze uświadomienie im zarówno ich mocnych stron, jak i aspektów, nad którymi powinni pracować.
- Jeżeli chodzi o politykę SGR w dziedzinie zarządzania środowiskowego, w 2024 r. osiągnięto dodatkowe oszczędności energii, m.in. dzięki poprawie charakterystyki energetycznej infrastruktury technicznej, takiej jak systemy oświetleniowe w budynkach.
IV) Realizacja celów w 2024 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2024 można podsumować następująco:
- Plan zatrudnienia
1 stycznia 2024 r. w SGR obsadzonych było 2 939 stanowisk. W wyniku rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2024 r. obsadzonych było 2 970 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 31 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady. (Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.)
- Zarządzanie finansami
Aby zapewnić wydajne wykorzystanie swojego budżetu, w 2024 r. SGR kontynuował działania mające usprawnić jego procesy zarządzania finansami:
- Jeżeli chodzi o usprawnienia w zakresie organizacji zadań finansowych, ustanowiono jasne wytyczne w celu ograniczenia zbędnych formalności i transakcji przy rozpatrywaniu nieistotnych różnic między fakturami a wpływami. Ponadto zorganizowano dwa warsztaty na temat uproszczeń z udziałem przedstawicieli wszystkich służb realizujących zadania urzędnika zatwierdzającego. Warsztaty, w których uczestniczyło ponad 15 osób upoważnionych do działań finansowych, były okazją do omówienia praktycznych potrzeb służb w kontekście składania zleceń, działań podejmowanych w następstwie zleceń zakupu i zaciągania tymczasowych zobowiązań. Dyskusje zaowocowały szeregiem proponowanych zmian w systemie finansowym SGR, które są obecnie analizowane.
- Poczyniono dalsze postępy w kierunku pełnej cyfryzacji, przy czym prawie 50 % zleceń i umów zakupu zostało podpisanych elektronicznie, a rozwiązanie Komisji w zakresie e-zamówień jest stosowane coraz częściej. Postępy te odzwierciedlały zaangażowanie organizacji na rzecz usprawnienia procesów i zwiększenia wydajności za pomocą narzędzi cyfrowych.
- W 2024 r. podjęto starania na rzecz uwzględniania celów ekologicznych we wszystkich działaniach budżetowych i finansowych. Komitet ds. Oceny Projektów (CEP), organ nadzorczy odpowiedzialny za ocenę wszystkich projektów strategicznych, inwestycyjnych i dotyczących zamówień o wysokiej wartości w SGR, automatycznie konsultował się z Green Office (które zapewnia określanie i realizację działań i celów w różnych dziedzinach - energia, papier, mobilność, odpady, ślad węglowy itd.) w sprawie wszystkich nowych projektów inwestycyjnych i projektów dotyczących zamówień przedstawionych Komitetowi.
Aby zapewnić terminową realizację płatności i uniknąć odsetek za zwłokę, średni termin płatności faktur w 2024 r. wydłużył się nieco z 13 do 15 dni, przy czym maksymalny termin wynosił 30 dni kalendarzowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 .
- Polityka w zakresie nieruchomości
Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona w czerwcu 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.
SGR nadal rozważa różne warianty dotyczące remontu budynku Justus Lipsius oraz, ogólniej rzecz biorąc, przyszłego zagospodarowania tego terenu. Przedsięwzięcie to jest konieczne, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie obu instytucji, wysoki poziom efektywności środowiskowej, szczególnie w świetle mających zastosowanie przepisów, oraz optymalne, przyjazne, stymulujące i bezpieczne środowisko pracy.
B. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2024 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2023 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2023 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2024 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2024 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2024 r.
Tabela 5
Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2024 r. (w EUR)
| Rozdział | Ustalone prawa za 2023 r. | Odzyskane dochody z 2023 r. | Ustalone prawa za 2024 r. | Odzyskane dochody z 2024 r. | Ustalone prawa ogółem 2023 +2024 | Kwoty odzyskane ogółem 2023 +2024 | Kwoty do odzyskania w 2025 r. | |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5=1 + 3 | 6=2+4 | 7=5-6 | ||
| 3 0 | Dochody związane z personelem | 74 714 006 | 74 714 006 | 74 714 006 | 74 714 006 | |||
| 3 1 | Dochody związane z własnością | 20 773 | 20 773 | 566 578 | 562 710 | 587 352 | 583 483 | 3 868 |
| 3 2 | Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania robót | 18 632 | 18 632 | 1 731 968 | 1 543 047 | 1 750600 | 1 561679 | 188 921 |
| 3 3 | Inne dochody administracyjne | 1 327 515 | 991 109 | 21 580 472 | 21 027 345 | 22 907 987 | 22 018 454 | 889 533 |
| 4 0 | Dochody z inwestycji i rachunków | 244 512 | 244 512 | 244 512 | 244 512 | |||
| Ogółem | 1 366 921 | 1 030 514 | 98 837 536 | 98 091 621 | 100 204 457 | 99 122 135 | 1 082 322 | |
Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2024 r. 100,2 mln EUR. Z tej kwoty 99,1 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2024, a 1,1 mln EUR zostanie pobrane w 2025 r.
Większość odzyskanych dochodów ogółem (75 %, czyli 74,7 mln EUR z kwoty 99,1 mln EUR) w 2024 r. dotyczyła podatków i składek solidarnościowych od wynagrodzeń, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 37,6 mln EUR pochodziło z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 37,1 mln EUR odpowiadała składkom emerytalnym pracowników.
Pozostała część, czyli 25 % (24,4 mln EUR), pochodziła z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:
- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (9,4 mln EUR, rozdział 33);
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2022 i 2023 (8,6 mln EUR, rozdział 33);
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,5 mln EUR, rozdział 33);
- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego, które dzielą z Radą (1,3 mln EUR, rozdział 32);
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,1 mln EUR, rozdział 33);
- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,6 mln EUR, rozdział 31);
- odzyskania części kwot zapłaconych z tytułu wydatków na catering (0,3 mln EUR, rozdział 33).
C. Wydatki w 2024 r.
I) Zmiana budżetu w 2024 r.
W trakcie roku budżetowego 2024 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2020-2024.
Tabela 6
Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2020-2024
| Zmiana | Rok | |||||
| Rodzaj | Podstawa prawna | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
| Budżet korygujący | art. 44 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Przesunięcie B | art. 29 RF | 44 | 41 | 58 | 38 | 39 |
| Przesunięcie C | art. 29 RF | 2 | 2 | 6 | 3 | 3 |
| Przesunięcie D | art. 31 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ogółem | 46 | 43 | 64 | 41 | 42 | |
W 2024 r. dokonano trzech przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):
- przesunięcie typu C1 w kwocie 1 750 000 EUR dokonane 15 lipca 2024 r. w celu:
- pokrycia wydatków wynikających z nowych wniosków o większych skutkach finansowych oraz zwiększenia kosztów zakwaterowania w wyspecjalizowanych ośrodkach w przypadkach, w których przyznano już pomoc (109 000 EUR);
- pokrycia kosztów ukończenia projektów związanych z infrastrukturą audiowizualną SGR, dodatkowym okablowaniem i nowymi przełącznikami (50 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb związanych z poprawą zdolności w zakresie automatyzacji testów, z włączeniem do eConsilium wyszukiwania opartego na sztucznej inteligencji, ze zmianami informatycznymi w ramach międzyinstytucjonalnego programu transformacji zasobów ludzkich (HRT) oraz - po przeprowadzeniu oceny bezpieczeństwa Portalu Delegatów (zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa) - z ogólnym wdrożeniem cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji w Portalu Delegatów (1 419 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie sprzętu służącego zapewnieniu bezpieczeństwa w świetle obecnej oceny zagrożeń i wyników ćwiczeń w zakresie bezpieczeństwa przeprowadzonych w 2023 i 2024 r. (172 000 EUR);
- przesunięcie typu C2 w kwocie 4 800 000 EUR dokonane 21 października 2024 r. w celu:
- pokrycia kosztów związanych z poprawą funkcjonalności i wydajności przestarzałego sprzętu w centrum prasowym oraz z szeregiem przedsięwzięć z zakresu nieruchomości w celu spełnienia wymogów regulacyjnych lub potrzeb środowiskowych, takich jak zastąpienie oświetlenia w budynku Europa i budynku żłobka energooszczędnym oświetleniem LED, modernizacja starych urządzeń chłodzących i dostosowanie budynku Lex do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się (1 025 000 EUR);
- pokrycia kosztów zakupów lub pomocy zewnętrznej w celu wzmocnienia zdolności informatycznych SGR na różnych szczeblach, aby zapewnić zgodność z nowym rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa, w tym zastąpienia sprzętu łączności radiowej służącego do celów bezpieczeństwa i ochrony, aby zapewnić jego zgodność z wymaganymi normami oraz zakupu komponentów informatycznych do monitorowania systemów łączności bezprzewodowej oraz narzędzia opartego na wywiadzie ze źródeł otwartych, aby pomóc w ocenie zagrożeń dla bezpieczeństwa (3 000 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb związanych z materiałami edukacyjnymi oraz stroną internetową Rady i obecnością w mediach społecznościowych, aby zwiększyć wpływ komunikacji zewnętrznej Rady (775 000 EUR);
- przesunięcie typu C3 w kwocie 6 227 000 EUR dokonane 3 grudnia 2024 r. w celu:
- sfinansowania przyspieszonej realizacji przedsięwzięć z zakresu nieruchomości, które odroczono lub których priorytet zmieniono ze względu na przesunięcie środków finansowych w celu pokrycia wysokich kosztów mediów w ostatnich latach (1 015 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych projektów w zakresie bezpieczeństwa, takich jak wymiana drzwi służących do ochrony perymetrycznej w następstwie zaleceń z audytu wewnętrznego (369 000 EUR);
- pokrycia przesunięcia środków finansowych między służbami SGR w celu nabycia nowego sprzętu, aby poprawić łączność i jakość systemów audiowizualnych Rady, oraz zastąpienia sprzętu wycofanego z eksploatacji zgodnie z wymogami w zakresie technicznych środków przeciwdziałania zagrożeniom(TSCM); potrzebne były również dodatkowe środki finansowe na kilka innych projektów w celu nabycia sprzętu wymaganego do zapewnienia zgodności z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE (EUCI) lub z rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa (1 605 000 EUR);
- sfinansowania dodatkowej pomocy zewnętrznej na modernizację krytycznych systemów informatycznych, aby ułatwić zarejestrowanie wszystkich pozostałych wykonawców w systemie zarządzania budynkami oraz zaktualizować cyfrowe narzędzie zarządzania; zewnętrzna wiedza ekspercka była również niezbędna w celu zbadania potencjalnego wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu danymi i usługach w zakresie danych oraz stosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji na potrzeby strony internetowej Rady (2 555 000 EUR);
- wymiany starzejących się skanerów rentgenowskich (683 000 EUR).
Budżet Rady Europejskiej i Rady w 2024 r. został ponadto zmodyfikowany w drodze 39 przesunięć wewnętrznych typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3 zmodyfikowane w 2024 r. w drodze wewnętrznej realokacji środków.
Tabela 7
Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2024 r. (w EUR)
| Pozycja | Treść |
Początkowy budżet 2024 |
Przesunięcia | Ostateczne środki | Różnica |
| 1 2 0 0 | Inni pracownicy | 12 711 729 | 506 500 | 13218229 | 4 % |
| 2 0 0 3 | Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją | 8437000 | 1 795 000 | 10 232000 | 21 % |
| 2 0 0 4 | Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków | 2126000 | 960 432 | 3086432 | 45 % |
| 2 0 0 5 | Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków | 1 210 000 | - 684 000 | 526000 | -57 % |
| 2 0 1 0 | Sprzątanie i utrzymanie obiektów | 21 141000 | - 1 450 000 | 19 691 000 | -7 % |
| 2 0 1 2 | Ochrona i nadzór nad budynkami | 19 133 000 | - 1 026 000 | 18 107 000 | -5 % |
| 2 1 0 0 | Zakup sprzętu i oprogramowania | 14 679 000 | 3 955 693 | 18 634 693 | 27 % |
| 2 1 0 1 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych | 29 278 000 | 6 168 849 | 35 446 849 | 21 % |
| 2 1 0 2 | Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania | 8 361 000 | - 1 476 898 | 6884102 | -18 % |
| 2 1 2 0 | Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych | 1 793 000 | 1 136 600 | 2 929 600 | 63 % |
| 2 2 0 0 | Koszty podróży delegacji | 15 505 000 | - 5 773 849 | 9 731 151 | -37 % |
| 2 2 0 2 | Koszty tłumaczenia ustnego | 81 600 000 | - 2 848 151 | 78 751 849 | -3 % |
| 2 2 0 5 | Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń | 1 652 000 | - 1 080 000 | 572 000 | -65 % |
| 2 2 1 3 | Informacje i wydarzenia o charakterze publicznym | 6 500 000 | 469 400 | 6 969 400 | 7 % |
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2020-2024
W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 93,1 % do 96,4 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.
Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2020-2024 wyniósł średnio 82,5 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji UE nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2019-2024
W odniesieniu do 2024 r. środki przeniesione dotyczyły zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
III) Wykonanie środków według kategorii w 2024 r.
Analizę wydatków w 2024 r. podzielono na 14 kategorii wydatków.
W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2024 r., a co za tym idzie - anulowanym.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na 2024 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Budżet 2024 (początkowy) | Budżet 2024 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
| 1 | 2 | 3 | 4=3/2 | 5=2-3 | |
| Plan zatrudnienia | 412 323 234 | 412 323 234 | 399 231 895 | 96,8 % | 13 091 339 |
| Inne wydatki związane z personelem | 28 466 729 | 28 466 729 | 26 405 402 | 92,8 % | 2061 327 |
| Budynki (z wył. nabycia) | 59 969 180 | 59 569 180 | 59 396 433 | 99,7 % | 172 747 |
| Systemy komputerowe | 53 994 000 | 62 623 000 | 62 475 619 | 99,8 % | 147 381 |
| Meble | 1 044 980 | 1 044 980 | 1 043 067 | 99,8 % | 1 913 |
| Wyposażenie techniczne | 3 253 000 | 4246000 | 4238 930 | 99,8 % | 7 070 |
| Transport | 2174000 | 2 044 000 | 2041 572 | 99,9 % | 2 428 |
| Koszty podróży delegacji | 15 505 000 | 9 731 151 | 9 731 151 | 100,0 % | |
| Koszty tłumaczenia ustnego | 81 600 000 | 78 751 849 | 70 679 063 | 89,7 % | 8 072 786 |
| Posiedzenia i konferencje | 7 531 000 | 6 326 000 | 5 571 509 | 88,1 % | 754 491 |
| Informacja | 9633000 | 10 408000 | 10 403 153 | 100,0 % | 4 847 |
| Różne | 1 387000 | 1 347 000 | 1 318101 | 97,9 % | 28 899 |
| Rezerwa | |||||
| Ogółem (z wył. nabycia) | 676 881 123 | 676 881 123 | 652 535 893 | 96,4 % | 24 345 230 |
| Nabycie nieruchomości | |||||
| Suma całkowita | 676 881 123 | 676 881 123 | 652 535 893 | 96,4 % | 24 345 230 |
| (*) w tym wewnętrzne realokacje środków | |||||
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2024 r. wyniósł 96,4 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Kwota niepełnego wykorzystania środków w kategorii planu zatrudnienia wyniosła ogółem 13,1 mln EUR (3,2 % ostatecznego budżetu na personel). To niepełne wykorzystanie środków wynikało głównie z mniejszego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (1,7 mln EUR), na dodatek na gospodarstwo domowe, dodatek zagraniczny i dodatek z tytułu zamieszkiwania za granicą (0,9 mln EUR) oraz na dostosowanie wynagrodzeń (6,8 mln EUR). Inne czynniki przyczyniające się do niepełnego wykorzystania środków to mniejsze zapotrzebowanie na świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby (1,0 mln EUR) i na wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (0,6 mln EUR).
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 39 % kwoty niepełnego wykorzystania środków (0,8 mln EUR z kwoty 2,1 mln EUR) wiązało się z kosztami podróży członków i personelu instytucji. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wyniosły ogółem 0,8 mln EUR. Kolejne 0,5 mln EUR oszczędności wynikało z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.
- Wydatki związane z budynkami zrealizowano, w ujęciu ogólnym, na poziomie 99,7 %, pozostawiając niewykorzystaną kwotę w wysokości 0,2 mln EUR. Z tej kwoty 0,09 mln EUR pochodziło z oszczędności w zakresie sprzątania i utrzymania budynków. Wykonanie budżetu na wodę, gaz, energię elektryczną i paliwo wyniosło 100 %.
- Wykonanie budżetu na informatykę i meble wyniosło 99,8 %.
- Wykonanie budżetu na wyposażenie techniczne i transport wyniosło powyżej 99 %.
- Jeśli chodzi o koszty podróży delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży delegacji, po przesunięciach, wyniosła 9,7 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 9,3 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 13,5 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie, aby zapewnić pomost między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.
- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wyniosło 8,1 mln EUR. Te niewykorzystane środki były następstwem przesunięcia kwoty 9,3 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględniał także przesunięcie 13,5 mln EUR z pul środków na podróże delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.
- Kwota 0,5 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,8 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedlała mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem.
- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
- W kategorii "Wydatki różne" wskaźnik wykonania wyniósł prawie 98 %.
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r.
Jak przedstawiono w tabeli 9, z 2023 r. na 2024 r. przeniesiono kwotę 85,5 mln EUR na płatności, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego.
Tabela 9
Wykonanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Środki przeniesione z 2023 r. | Płatności 2024 | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
| 1 | 2 | 3=2/1 | 4=1-2 | |
| Plan zatrudnienia | 461919 | 193 368 | 41,9 % | 268 551 |
| Inne wydatki związane z personelem | 1 750064 | 1 563 559 | 89,3 % | 186 505 |
| Budynki | 18 297 853 | 15 777490 | 86,2 % | 2 520 363 |
| Systemy komputerowe | 29 495 724 | 29 103 816 | 98,7 % | 391 908 |
| Meble | 282 314 | 275 877 | 97,7 % | 6 437 |
| Wyposażenie techniczne | 2034516 | 1 943 181 | 95,5 % | 91 335 |
| Transport | 514005 | 193 593 | 37,7 % | 320 412 |
| Koszty podróży delegacji | ||||
| Koszty tłumaczenia ustnego | 27 646 102 | 24 198 782 | 87,5 % | 3 447 320 |
| Posiedzenia i konferencje | 1 346 434 | 929 655 | 69,0 % | 416 779 |
| Informacja | 3 146 308 | 3 127 502 | 99,4 % | 18 806 |
| Różne | 545457 | 481034 | 88,2 % | 64 424 |
| Rezerwa | ||||
| Ogółem | 85 520 696 | 77 787 857 | 91,0 % | 7 732 840 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2023 r. wyniósł 91,0 %.
Główne przyczyny niepełnego wykorzystania środków w wysokości nieco poniżej 8 mln EUR to:
- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2025 r.
II) Środki przeniesione automatycznie z 2024 r. na 2025 r.
Środki przeniesione z 2024 r. na 2025 r. wyniosły ogółem 78,6 mln EUR.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2024 r. na 2025 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Budżet 2024 (początkowy) | Budżet 2024 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Płatności 2024 | Środki przeniesione na 2025 r. | Wskaźnik przeniesienia |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5=3-4 | 6=5/3 | |
| Plan zatrudnienia | 412 323 234 | 412 323 234 | 399 231 895 | 398 921 468 | 310 426 | 0,1 % |
| Inne wydatki związane z personelem | 28 466 729 | 28 466 729 | 26 405 402 | 24 736 968 | 1 668434 | 6,3 % |
| Budynki | 59 969 180 | 59 569 180 | 59 396 433 | 41 769 287 | 17 627 146 | 29,7 % |
| Systemy komputerowe | 53 994 000 | 62 623 000 | 62 475 619 | 29 625 610 | 32 850 009 | 52,6 % |
| Meble | 1 044 980 | 1 044980 | 1 043 067 | 836 882 | 206 185 | 19,8 % |
| Wyposażenie techniczne | 3 253 000 | 4246000 | 4 238 930 | 1 621 012 | 2617918 | 61,8 % |
| Transport | 2 174 000 | 2 044 000 | 2 041 572 | 1 536 571 | 505 001 | 24,7 % |
| Koszty podróży delegacji | 15 505 000 | 9 731 151 | 9 731 151 | 9 731 151 | 0,0 % | |
| Koszty tłumaczenia ustnego | 81 600 000 | 78 751 849 | 70 679 063 | 54 793 968 | 15885095 | 22,5 % |
| Posiedzenia i konferencje | 7 531 000 | 6 326 000 | 5 571 509 | 4 090 122 | 1 481 388 | 26,6 % |
| Informacja | 9 633 000 | 10 408 000 | 10 403 153 | 5289036 | 5114 117 | 49,2 % |
| Różne | 1 387 000 | 1 347000 | 1 318101 | 974991 | 343 109 | 26,0 % |
| Rezerwa | ||||||
| Ogółem (z wył. nabycia) | 676 881 123 | 676 881123 | 652 535 893 | 573 927 065 | 78 608 828 | 12,0 % |
| Nabycie nieruchomości | ||||||
| Suma całkowita | 676 881 123 | 676 881 123 | 652 535 893 | 573 927 065 | 78 608 828 | 12,0 % |
| (*) w tym wewnętrzne realokacje środków | ||||||
Kwoty przeniesione z 2024 r. na 2025 r. pochodziły głównie z poniższych kategorii:
- systemy komputerowe: 32,9 mln EUR, z czego 21,8 mln EUR dotyczyło pomocy zewnętrznej, 8,6 mln EUR - zakupu sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,9 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;
- tłumaczenie ustne: 15,9 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2024 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały jeszcze uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej w momencie zamknięcia;
- budynki: 17,6 mln EUR, z czego 6,8 mln EUR dotyczyło różnych przedsięwzięć z zakresu nieruchomości i prac związanych z zagospodarowaniem, 3,8 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,0 mln EUR - ochrony oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, 1,5 mln EUR - wody, gazu, energii elektrycznej i ogrzewania (w tym opłat), 2,7 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. ekspertyz budowlanych;
- wydatki na informacje: 5,1 mln EUR, z czego 4,0 mln EUR dotyczyło informacji i wydarzeń o charakterze publicznym, a 0,8 mln EUR - wydatków związanych z monitorowaniem mediów;
- wyposażenie techniczne: 2,6 mln EUR, głównie na sprzęt służący do ochrony i bezpieczeństwa;
- inne wydatki związane z personelem: 1,7 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na dalsze szkolenia (0,5 mln EUR), kosztów podróży służbowych, w tym podróży personelu (0,4 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR);
- posiedzenia i konferencje: 1,5 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2024 r., w szczególności faktur za catering (1,0 mln EUR);
- wydatki różne: 0,3 mln EUR, co obejmuje głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR) i materiały biurowe (0,1 mln EUR);
- transport: 0,5 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;
- plan zatrudnienia: 0,3 mln EUR, co odpowiada środkom niezwiązanym z wynagrodzeniami pokrywającym należności wynikające z regulaminu pracowniczego związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy (koszty podróży, dodatek na zagospodarowanie/koszty przeprowadzki itp.);
- meble: 0,2 mln EUR, co odpowiada głównie zakupom mebli do sal posiedzeń i odnowieniu zapasów mebli.
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. wyniosły 30,7 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2024 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2024 | Płatności 2024 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
| 1 | 2 | 3 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
| Plan zatrudnienia | 1 145175 | 1 145175 | 1 145175 | 100,0 % | |
| Inne wydatki związane z personelem | 1 654 762 | 1 648 986 | 1 601130 | 99,7 % | 5 776 |
| Budynki | 725 554 | 724679 | 672613 | 99,9 % | 875 |
| Systemy komputerowe | 621156 | 620 362 | 533037 | 99,9 % | 794 |
| Meble | |||||
| Wyposażenie techniczne | 16 596 | 16 596 | 16 596 | 100,0 % | |
| Transport | |||||
| Koszty podróży delegacji | 13 494 011 | 13 494 011 | 13 494 011 | 100,0 % | |
| Koszty tłumaczenia ustnego | 12 581 176 | 12 581 176 | 12 581 176 | 100,0 % | |
| Posiedzenia i konferencje | 437 329 | 437 329 | 429 958 | 100,0 % | |
| Informacja | 40 472 | 40 472 | 30 632 | 100,0 % | |
| Różne | 26 179 | 14 047 | 11 950 | 53,7 % | 12 132 |
| Ogółem | 30 742 411 | 30 722 834 | 30 516 278 | 99,9 % | 19 577 |
| (*) w tym wewnętrzne realokacje środków | |||||
Z łącznej kwoty dochodów przeznaczonych na określony wynoszącej 30,74 mln EUR, w 2024 r. należycie zaciągnięto zobowiązania na kwotę 30,72 mln EUR. Pozostała kwota 0,02 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia finansowego.
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. i przeniesionych z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,6 mln EUR.
Tabela 12
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. i przeniesionych z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2024 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
| 1 | 2 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
| Plan zatrudnienia | 134691 | 134 691 | 100,0 % | |
| Inne wydatki związane z personelem | 6 505 | 5 959 | 91,6 % | 546 |
| Budynki | 57 646 | 54 184 | 94,0 % | 3 462 |
| Systemy komputerowe | 297 712 | 295207 | 99,2 % | 2 505 |
| Meble | ||||
| Wyposażenie techniczne | 422 | 43 | 10,1 % | 379 |
| Transport | ||||
| Koszty podróży delegacji | ||||
| Koszty tłumaczenia ustnego | ||||
| Posiedzenia i konferencje | 2 936 | 2 936 | 100,0 % | |
| Informacja | 53 385 | 53 003 | 99,3 % | 382 |
| Różne | 83,3 % | |||
| Ogółem | 553 297 | 546 023 | 98,7 % | 7 274 |
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2023 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności, wyniosły łącznie 1,1 mln EUR.
Tabela 13
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2024 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
| 1 | 2 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
| Plan zatrudnienia | ||||
| Inne wydatki związane z personelem | 195 597 | 195 597 | 100,0 % | |
| Budynki | 36 752 | 30 055 | 81,8 % | 6 697 |
| Systemy komputerowe | 904382 | 903097 | 99,9 % | 1 285 |
|
Meble Wyposażenie techniczne |
4 830 | 4 830 | 100,0 % | |
| Transport | ||||
| Koszty podróży delegacji | ||||
| Koszty tłumaczenia ustnego | ||||
| Posiedzenia i konferencje | ||||
| Informacja | ||||
| Różne | ||||
| Ogółem | 1 141 561 | 1 133 580 | 99,3 % | 7 982 |
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2024 r., wyniosły łącznie 30,7 mln EUR i zostały przeniesione z 2024 r. na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności.
Tabela 14
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2024 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2024 | Płatności 2024 | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2025 r. | Wskaźnik przeniesienia |
| 1 | 2 | 3 | 4=2-3 | 5=4/2 | |
| Plan zatrudnienia | 1 145175 | 1 145175 | 1 145175 | 0,0 % | |
| Inne wydatki związane z personelem | 1 654 762 | 1 648 986 | 1 601130 | 47 856 | 2,9 % |
| Budynki | 725 554 | 724679 | 672613 | 52 066 | 7,2 % |
| Systemy komputerowe | 621156 | 620 362 | 533037 | 87 325 | 14,1 % |
| Meble | |||||
| Wyposażenie techniczne | 16 596 | 16 596 | 16 596 | 0,0 % | |
| Transport | |||||
| Koszty podróży delegacji | 13 494 011 | 13 494011 | 13 494 011 | 0,0 % | |
| Koszty tłumaczenia ustnego | 12 581 176 | 12 581 176 | 12 581 176 | 0,0 % | |
| Posiedzenia i konferencje | 437 329 | 437 329 | 429 958 | 7 371 | 1,7 % |
| Informacja | 40 472 | 40 472 | 30 632 | 9 841 | 24,3 % |
| Różne | 26 179 | 14 047 | 11 950 | 2 097 | 14,9 % |
| Ogółem | 30 742 411 | 30 722 834 | 30 516 278 | 206 556 | 0,7 % |
| (*) w tym wewnętrzne realokacje środków | |||||
Przeniesione kwoty odnosiły się głównie do zewnętrznej pomocy informatycznej (0,08 mln EUR) i zakupu sprzętu informatycznego (0,01 mln EUR), utrzymania budynków, bieżącego zagospodarowania i ekspertyz budowlanych (0,05 mln EUR) oraz kosztów podróży personelu (0,05 mln EUR).
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r. wyniosły 24,3 mln EUR.
Tabela 15
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2024 r. (według kategorii, w EUR)
| Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel 2024 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2024 | Płatności 2024 | Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań | Środki dostępne na płatności |
| 1 | 2 | 3 | 4=1-2 | 5=2-3 | |
| Plan zatrudnienia | 1 709 970 | 1 709 970 | |||
| Inne wydatki związane z personelem | 1 733 160 | 272 306 | 212 871 | 1 460 853 | 59 436 |
| Budynki | 798 707 | 32 031 | 904 | 766 676 | 31 127 |
| Systemy komputerowe | 1 370 300 | 766187 | 201 | 604114 | 765 986 |
| Meble | |||||
| Wyposażenie techniczne | 13 360 | 13 360 | |||
| Transport | |||||
| Koszty podróży delegacji | 8 571 727 | 8 571 727 | |||
| Koszty tłumaczenia ustnego | 9 413 321 | 9 413 321 | |||
| Posiedzenia i konferencje | 382811 | 39 853 | 39 853 | 342 958 | |
| Informacja | 48 903 | 48 903 | |||
| Różne | 280639 | 280639 | |||
| Ogółem | 24 322 898 | 1 110 377 | 253 829 | 23 212 520 | 856 549 |
| (*) w tym wewnętrzne realokacje środków | |||||
Dochody przeznaczone na określony cel w 2024 r. związane z działalnością SGR wyniosły 24,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,1 mln EUR, zaś kwota 23,2 mln EUR została przeniesiona na 2025 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Około 35,2 % dochodów przeznaczonych na określony cel (8,6 mln EUR) pochodziło z salda kosztów podróży delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży. Kolejne 38,7 % (9,4 mln EUR) odpowiadało płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.
Pozostałe środki pochodziły głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady, takimi jak składki rodziców na żłobek Rady (1,0 mln EUR) w kategorii "Inne wydatki na personel".
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.4654 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2024 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada |
| Data aktu: | 19/08/2025 |
| Data ogłoszenia: | 19/08/2025 |