Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2024 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2024
Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(C/2025/4654)

SPIS TREŚCI:

I. WPROWADZENIE

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2024

A. Główne cele finansowe

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2024 r

I) Podejście ogólne

II) Budżet 2024

III) Budżet na 2024 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2024 r

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2024 r

I) Posiedzenia

II) Działania o charakterze ustawodawczym

III) Modernizacja administracyjna

IV) Realizacja celów w 2024 r

B. Dochody

C. Wydatki w 2024 r

I) Zmiana budżetu w 2024 r

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2020-2024

III) Wykonanie środków według kategorii w 2024 r

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r

II) Środki przeniesione automatycznie z 2024 r. na 2025 r

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r

I. WPROWADZENIE

Niniejszy dokument, sporządzony zgodnie z art. 255 rozporządzenia finansowego 1 , stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2024.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2024 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2024. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2024 r.

Wykonanie budżetu na 2024 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku I.

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2024

A. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2024 r. były następujące:

- zapewnianie bieżącego procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie;

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z utrzymującą się presją inflacyjną i związanymi z nią podwyżkami cen wynikającymi z indeksacji kontraktów;

- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy organizacji SGR i odpowiedniejszego wykorzystania zasobów.

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2024 r.

I) Podejście ogólne

Sporządzając propozycję budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2024 r., SGR obliczył budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską.

W odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami celem ogólnym było nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2023 r. o więcej niż 2 %. Zwiększenia środków w obszarach wydatków związanych z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub w dziedzinach uznanych za podstawowe dla funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do projektów.

W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przekształcenie 10 stanowisk AST w 10 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;

- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu - 2,0 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.

II) Budżet 2024

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. na poziomie 676,9 mln EUR. Stanowiło to zwiększenie o 29,0 mln EUR (+ 4,5 %) w porównaniu z 2023 r.

Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. pozostał stabilny - liczbę stanowisk ustalono na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2024 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2024 r. w porównaniu z budżetem na 2023 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2023 Budżet 2024 Zmiana 2024/2023
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 386 034 757 412 323 234 6,8 %
Inne wydatki związane z personelem 30 069 000 28 466 729 - 5,3 %
Budynki (z wył. nabycia) 59 203 000 59 969 180 1,3 %
Systemy komputerowe 52 823 000 53 994 000 2,2 %
Meble 1 051 000 1 044 980 - 0,6 %
Wyposażenie techniczne 3 577000 3 253 000 - 9,1 %
Transport 2 080 000 2 174 000 4,5 %
Koszty podróży delegacji 15 505 000 15 505 000 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 81 600 000 2,0 %
Posiedzenia i konferencje 7 090 000 7 531 000 6,2 %
Informacja 9 104 000 9 633 000 5,8 %
Różne 1 372 000 1 387000 1,1 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 647 908 757 676 881 123 4,5 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 647 908 757 676 881 123 4,5 %

III) Budżet na 2024 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2020-2024. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się w tym okresie z 5,8 % w 2020 r. do 5,6 % w 2024 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzednio dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2020-2024

(Kwoty w cenach bieżących) 2020 2021 2022 2023 2024
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 7 10 222 2,8 % 10 443 2,2 % 10 620 1,7 % 11 311 6,5 % 12 057 6,6 %
RE/Rada 591 1,5 % 594 0,6 % 611 2,9 % 648 6,0 % 677 4,5 %
Udział RE/Rady w dziale 7 5,8 % 5,7 % 5,8 % 5,7 % 5,6 %

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2024 r.

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2024 r.

W sprawozdaniu z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

I) Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2020-2024.

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2020-2024

2020 2021 2022 2023 2024
Fizyczne Wideokon- ferencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideokon- ferencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideokon- ferencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideokon- ferencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideokon- ferencje/ hybrydowe OGÓŁEM
Szczyty 7 18 25 14 7 21 15 1 16 10 1 11 10 10
Rady 35 86 121 79 38 117 102 7 109 94 3 97 97 4 101
Coreper 152 152 123 123 158 158 156 156 124 124
Coreper (art. 50) 3 3
Grupy robocze 1 387 1 233 2 620 1 237 2 793 4 030 3 468 663 4 131 3 902 263 4 165 3 514 193 3 707
Europejska Wspólnota Polityczna (EWP) 1
Ogółem 1 584 1 337 2 921 1 453 2 838 4 291 3 744 671 4 415 4 162 267 4 429 3 745 197 3 942

W 2024 r. odbyły się dwa szczyty wielostronne:

- Pierwsze posiedzenie UE - Rada Współpracy Państw Zatoki (RWPZ) odbyło się 16 października 2024 r. pod hasłem "Strategiczne partnerstwo na rzecz pokoju i dobrobytu". W posiedzeniu wzięli udział przywódcy 27 państw UE i sześciu państw członkowskich RWPZ. Szczyt był dla UE okazją do nawiązania bliższego partnerstwa z RWPZ i jej państwami członkowskimi (Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Królestwem Bahrajnu, Królestwem Arabii Saudyjskiej, Sułtanatem Omanu, Państwem Katar i Państwem Kuwejt). Przywódcy UE i RWPZ uzgodnili, że będą współpracować na rzecz światowego i regionalnego bezpieczeństwa i dobrobytu, w tym zapobiegania pojawianiu się i eskalacji konfliktów oraz rozwiązywania kryzysów poprzez wzmocnienie dialogu, koordynacji i zaangażowania.

- Przywódcy UE i Bałkanów Zachodnich spotkali się 18 grudnia 2024 r. w Brukseli. Posiedzenie to było okazją do nadania nowego impulsu partnerstwu strategicznemu między Unią Europejską a Bałkanami Zachodnimi, w tym do refleksji nad sposobami pogłębienia tego partnerstwa i dążenia razem do wspólnej przyszłości w Unii Europejskiej.

Ponadto 27 maja 2024 r. Unia Europejska przewodniczyła ósmej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". Na konferencji tej zebrali się delegaci z państw członkowskich UE, państw sąsiadujących z Syrią, przedstawiciele innych krajów partnerskich i darczyńców oraz organizacji międzynarodowych, w tym ONZ. Wydarzenie to było najważniejszą konferencją darczyńców na rzecz Syrii i regionu w 2024 r. i pozwoliło zmobilizować wsparcie dla Syryjczyków znajdujących się zarówno w Syrii, jak i w państwach sąsiadujących, oraz dla przyjmujących ich społeczności w Turcji, Libanie, Jordanii i Iraku.

II) Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz. U.) (tabela 4). W 2024 r. w Dz.U. opublikowano 1 441 aktów prawnych. Publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2020-2024

2020 2021 2022 2023 2024
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 328 1 340 1 517 1 545 1 441

III) Modernizacja administracyjna

W 2024 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej oraz służące realizacji celu, jakim jest transformacja cyfrowa, zgodnie z priorytetami strategii cyfrowej SGR na lata 2022-2025:

- Wdrożono lub udoskonalono szereg narzędzi informatycznych w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Działania te obejmowały zmianę narzędzia służącego do tworzenia i dystrybucji dokumentów politycznych z Workflow na eConsilium oraz wprowadzenie systemu HCI (informacje niejawne o wysokiej klauzuli tajności) służącego do pracy z informacjami niejawnymi, który zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i szybkość dystrybucji i wymiany dokumentów zawierających informacja niejawne o wysokiej klauzuli tajności. Zmniejsza on także liczbę dystrybuowanych egzemplarzy papierowych.

- Zgodnie ze strategią cyfrową SGR zatwierdzono nową politykę w zakresie chmury obliczeniowej, która zawiera jasne wytyczne dotyczące kompleksowej oceny i pełnego wdrożenia rozwiązań w zakresie chmury obliczeniowej.

- W dziedzinie polityki kadrowej zorganizowano drugą rundę międzyinstytucjonalnej obserwacji pracy, wspierając współpracę między uczestnikami i wzajemne uczenie się. Aby jeszcze bardziej wzmocnić kulturę organizacyjną, zatwierdzono nową strategię różnorodności i inkluzywności, promującą poszanowanie, jedność i równe szanse w całej instytucji. Rozpoczęto ponadto kolejną rundę 360-stopniowej oceny dla kierowników i kierowników sektorów, której celem było wsparcie ich rozwoju zawodowego poprzez lepsze uświadomienie im zarówno ich mocnych stron, jak i aspektów, nad którymi powinni pracować.

- Jeżeli chodzi o politykę SGR w dziedzinie zarządzania środowiskowego, w 2024 r. osiągnięto dodatkowe oszczędności energii, m.in. dzięki poprawie charakterystyki energetycznej infrastruktury technicznej, takiej jak systemy oświetleniowe w budynkach.

IV) Realizacja celów w 2024 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2024 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

1 stycznia 2024 r. w SGR obsadzonych było 2 939 stanowisk. W wyniku rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2024 r. obsadzonych było 2 970 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 31 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady. (Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.)

- Zarządzanie finansami

Aby zapewnić wydajne wykorzystanie swojego budżetu, w 2024 r. SGR kontynuował działania mające usprawnić jego procesy zarządzania finansami:

- Jeżeli chodzi o usprawnienia w zakresie organizacji zadań finansowych, ustanowiono jasne wytyczne w celu ograniczenia zbędnych formalności i transakcji przy rozpatrywaniu nieistotnych różnic między fakturami a wpływami. Ponadto zorganizowano dwa warsztaty na temat uproszczeń z udziałem przedstawicieli wszystkich służb realizujących zadania urzędnika zatwierdzającego. Warsztaty, w których uczestniczyło ponad 15 osób upoważnionych do działań finansowych, były okazją do omówienia praktycznych potrzeb służb w kontekście składania zleceń, działań podejmowanych w następstwie zleceń zakupu i zaciągania tymczasowych zobowiązań. Dyskusje zaowocowały szeregiem proponowanych zmian w systemie finansowym SGR, które są obecnie analizowane.

- Poczyniono dalsze postępy w kierunku pełnej cyfryzacji, przy czym prawie 50 % zleceń i umów zakupu zostało podpisanych elektronicznie, a rozwiązanie Komisji w zakresie e-zamówień jest stosowane coraz częściej. Postępy te odzwierciedlały zaangażowanie organizacji na rzecz usprawnienia procesów i zwiększenia wydajności za pomocą narzędzi cyfrowych.

- W 2024 r. podjęto starania na rzecz uwzględniania celów ekologicznych we wszystkich działaniach budżetowych i finansowych. Komitet ds. Oceny Projektów (CEP), organ nadzorczy odpowiedzialny za ocenę wszystkich projektów strategicznych, inwestycyjnych i dotyczących zamówień o wysokiej wartości w SGR, automatycznie konsultował się z Green Office (które zapewnia określanie i realizację działań i celów w różnych dziedzinach - energia, papier, mobilność, odpady, ślad węglowy itd.) w sprawie wszystkich nowych projektów inwestycyjnych i projektów dotyczących zamówień przedstawionych Komitetowi.

Aby zapewnić terminową realizację płatności i uniknąć odsetek za zwłokę, średni termin płatności faktur w 2024 r. wydłużył się nieco z 13 do 15 dni, przy czym maksymalny termin wynosił 30 dni kalendarzowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 .

- Polityka w zakresie nieruchomości

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona w czerwcu 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

SGR nadal rozważa różne warianty dotyczące remontu budynku Justus Lipsius oraz, ogólniej rzecz biorąc, przyszłego zagospodarowania tego terenu. Przedsięwzięcie to jest konieczne, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie obu instytucji, wysoki poziom efektywności środowiskowej, szczególnie w świetle mających zastosowanie przepisów, oraz optymalne, przyjazne, stymulujące i bezpieczne środowisko pracy.

B. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2024 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2023 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2023 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2024 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2024 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2024 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2024 r. (w EUR)

Rozdział Ustalone prawa za 2023 r. Odzyskane dochody z 2023 r. Ustalone prawa za 2024 r. Odzyskane dochody z 2024 r. Ustalone prawa ogółem 2023 +2024 Kwoty odzyskane ogółem 2023 +2024 Kwoty do odzyskania w 2025 r.
1 2 3 4 5=1 + 3 6=2+4 7=5-6
3 0 Dochody związane z personelem 74 714 006 74 714 006 74 714 006 74 714 006
3 1 Dochody związane z własnością 20 773 20 773 566 578 562 710 587 352 583 483 3 868
3 2 Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania robót 18 632 18 632 1 731 968 1 543 047 1 750600 1 561679 188 921
3 3 Inne dochody administracyjne 1 327 515 991 109 21 580 472 21 027 345 22 907 987 22 018 454 889 533
4 0 Dochody z inwestycji i rachunków 244 512 244 512 244 512 244 512
Ogółem 1 366 921 1 030 514 98 837 536 98 091 621 100 204 457 99 122 135 1 082 322

Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2024 r. 100,2 mln EUR. Z tej kwoty 99,1 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2024, a 1,1 mln EUR zostanie pobrane w 2025 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (75 %, czyli 74,7 mln EUR z kwoty 99,1 mln EUR) w 2024 r. dotyczyła podatków i składek solidarnościowych od wynagrodzeń, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 37,6 mln EUR pochodziło z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 37,1 mln EUR odpowiadała składkom emerytalnym pracowników.

Pozostała część, czyli 25 % (24,4 mln EUR), pochodziła z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:

- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (9,4 mln EUR, rozdział 33);

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2022 i 2023 (8,6 mln EUR, rozdział 33);

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,5 mln EUR, rozdział 33);

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego, które dzielą z Radą (1,3 mln EUR, rozdział 32);

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,1 mln EUR, rozdział 33);

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,6 mln EUR, rozdział 31);

- odzyskania części kwot zapłaconych z tytułu wydatków na catering (0,3 mln EUR, rozdział 33).

C. Wydatki w 2024 r.

I) Zmiana budżetu w 2024 r.

W trakcie roku budżetowego 2024 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2020-2024.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2020-2024

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2020 2021 2022 2023 2024
Budżet korygujący art. 44 RF 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 29 RF 44 41 58 38 39
Przesunięcie C art. 29 RF 2 2 6 3 3
Przesunięcie D art. 31 RF 0 0 0 0 0
Ogółem 46 43 64 41 42

W 2024 r. dokonano trzech przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 1 750 000 EUR dokonane 15 lipca 2024 r. w celu:

- pokrycia wydatków wynikających z nowych wniosków o większych skutkach finansowych oraz zwiększenia kosztów zakwaterowania w wyspecjalizowanych ośrodkach w przypadkach, w których przyznano już pomoc (109 000 EUR);

- pokrycia kosztów ukończenia projektów związanych z infrastrukturą audiowizualną SGR, dodatkowym okablowaniem i nowymi przełącznikami (50 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb związanych z poprawą zdolności w zakresie automatyzacji testów, z włączeniem do eConsilium wyszukiwania opartego na sztucznej inteligencji, ze zmianami informatycznymi w ramach międzyinstytucjonalnego programu transformacji zasobów ludzkich (HRT) oraz - po przeprowadzeniu oceny bezpieczeństwa Portalu Delegatów (zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa) - z ogólnym wdrożeniem cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa informacji w Portalu Delegatów (1 419 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie sprzętu służącego zapewnieniu bezpieczeństwa w świetle obecnej oceny zagrożeń i wyników ćwiczeń w zakresie bezpieczeństwa przeprowadzonych w 2023 i 2024 r. (172 000 EUR);

- przesunięcie typu C2 w kwocie 4 800 000 EUR dokonane 21 października 2024 r. w celu:

- pokrycia kosztów związanych z poprawą funkcjonalności i wydajności przestarzałego sprzętu w centrum prasowym oraz z szeregiem przedsięwzięć z zakresu nieruchomości w celu spełnienia wymogów regulacyjnych lub potrzeb środowiskowych, takich jak zastąpienie oświetlenia w budynku Europa i budynku żłobka energooszczędnym oświetleniem LED, modernizacja starych urządzeń chłodzących i dostosowanie budynku Lex do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się (1 025 000 EUR);

- pokrycia kosztów zakupów lub pomocy zewnętrznej w celu wzmocnienia zdolności informatycznych SGR na różnych szczeblach, aby zapewnić zgodność z nowym rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa, w tym zastąpienia sprzętu łączności radiowej służącego do celów bezpieczeństwa i ochrony, aby zapewnić jego zgodność z wymaganymi normami oraz zakupu komponentów informatycznych do monitorowania systemów łączności bezprzewodowej oraz narzędzia opartego na wywiadzie ze źródeł otwartych, aby pomóc w ocenie zagrożeń dla bezpieczeństwa (3 000 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb związanych z materiałami edukacyjnymi oraz stroną internetową Rady i obecnością w mediach społecznościowych, aby zwiększyć wpływ komunikacji zewnętrznej Rady (775 000 EUR);

- przesunięcie typu C3 w kwocie 6 227 000 EUR dokonane 3 grudnia 2024 r. w celu:

- sfinansowania przyspieszonej realizacji przedsięwzięć z zakresu nieruchomości, które odroczono lub których priorytet zmieniono ze względu na przesunięcie środków finansowych w celu pokrycia wysokich kosztów mediów w ostatnich latach (1 015 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych projektów w zakresie bezpieczeństwa, takich jak wymiana drzwi służących do ochrony perymetrycznej w następstwie zaleceń z audytu wewnętrznego (369 000 EUR);

- pokrycia przesunięcia środków finansowych między służbami SGR w celu nabycia nowego sprzętu, aby poprawić łączność i jakość systemów audiowizualnych Rady, oraz zastąpienia sprzętu wycofanego z eksploatacji zgodnie z wymogami w zakresie technicznych środków przeciwdziałania zagrożeniom(TSCM); potrzebne były również dodatkowe środki finansowe na kilka innych projektów w celu nabycia sprzętu wymaganego do zapewnienia zgodności z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa w zakresie ochrony informacji niejawnych UE (EUCI) lub z rozporządzeniem w sprawie cyberbezpieczeństwa (1 605 000 EUR);

- sfinansowania dodatkowej pomocy zewnętrznej na modernizację krytycznych systemów informatycznych, aby ułatwić zarejestrowanie wszystkich pozostałych wykonawców w systemie zarządzania budynkami oraz zaktualizować cyfrowe narzędzie zarządzania; zewnętrzna wiedza ekspercka była również niezbędna w celu zbadania potencjalnego wykorzystania sztucznej inteligencji w zarządzaniu danymi i usługach w zakresie danych oraz stosowania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji na potrzeby strony internetowej Rady (2 555 000 EUR);

- wymiany starzejących się skanerów rentgenowskich (683 000 EUR).

Budżet Rady Europejskiej i Rady w 2024 r. został ponadto zmodyfikowany w drodze 39 przesunięć wewnętrznych typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3  zmodyfikowane w 2024 r. w drodze wewnętrznej realokacji środków.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2024 r. (w EUR)

Pozycja Treść Początkowy budżet

2024

Przesunięcia Ostateczne środki Różnica
1 2 0 0 Inni pracownicy 12 711 729 506 500 13218229 4 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 8437000 1 795 000 10 232000 21 %
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2126000 960 432 3086432 45 %
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 1 210 000 - 684 000 526000 -57 %
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 21 141000 - 1 450 000 19 691 000 -7 %
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 19 133 000 - 1 026 000 18 107 000 -5 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania 14 679 000 3 955 693 18 634 693 27 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 29 278 000 6 168 849 35 446 849 21 %
2 1 0 2 Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania 8 361 000 - 1 476 898 6884102 -18 %
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 1 793 000 1 136 600 2 929 600 63 %
2 2 0 0 Koszty podróży delegacji 15 505 000 - 5 773 849 9 731 151 -37 %
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 600 000 - 2 848 151 78 751 849 -3 %
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 652 000 - 1 080 000 572 000 -65 %
2 2 1 3 Informacje i wydarzenia o charakterze publicznym 6 500 000 469 400 6 969 400 7 %

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2020-2024

W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 93,1 % do 96,4 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2020-2024 wyniósł średnio 82,5 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji UE nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2019-2024

W odniesieniu do 2024 r. środki przeniesione dotyczyły zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

III) Wykonanie środków według kategorii w 2024 r.

Analizę wydatków w 2024 r. podzielono na 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2024 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2024 (początkowy) Budżet 2024 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 412 323 234 412 323 234 399 231 895 96,8 % 13 091 339
Inne wydatki związane z personelem 28 466 729 28 466 729 26 405 402 92,8 % 2061 327
Budynki (z wył. nabycia) 59 969 180 59 569 180 59 396 433 99,7 % 172 747
Systemy komputerowe 53 994 000 62 623 000 62 475 619 99,8 % 147 381
Meble 1 044 980 1 044 980 1 043 067 99,8 % 1 913
Wyposażenie techniczne 3 253 000 4246000 4238 930 99,8 % 7 070
Transport 2174000 2 044 000 2041 572 99,9 % 2 428
Koszty podróży delegacji 15 505 000 9 731 151 9 731 151 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 600 000 78 751 849 70 679 063 89,7 % 8 072 786
Posiedzenia i konferencje 7 531 000 6 326 000 5 571 509 88,1 % 754 491
Informacja 9633000 10 408000 10 403 153 100,0 % 4 847
Różne 1 387000 1 347 000 1 318101 97,9 % 28 899
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 676 881 123 676 881 123 652 535 893 96,4 % 24 345 230
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 676 881 123 676 881 123 652 535 893 96,4 % 24 345 230
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2024 r. wyniósł 96,4 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Kwota niepełnego wykorzystania środków w kategorii planu zatrudnienia wyniosła ogółem 13,1 mln EUR (3,2 % ostatecznego budżetu na personel). To niepełne wykorzystanie środków wynikało głównie z mniejszego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (1,7 mln EUR), na dodatek na gospodarstwo domowe, dodatek zagraniczny i dodatek z tytułu zamieszkiwania za granicą (0,9 mln EUR) oraz na dostosowanie wynagrodzeń (6,8 mln EUR). Inne czynniki przyczyniające się do niepełnego wykorzystania środków to mniejsze zapotrzebowanie na świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby (1,0 mln EUR) i na wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (0,6 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 39 % kwoty niepełnego wykorzystania środków (0,8 mln EUR z kwoty 2,1 mln EUR) wiązało się z kosztami podróży członków i personelu instytucji. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wyniosły ogółem 0,8 mln EUR. Kolejne 0,5 mln EUR oszczędności wynikało z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.

- Wydatki związane z budynkami zrealizowano, w ujęciu ogólnym, na poziomie 99,7 %, pozostawiając niewykorzystaną kwotę w wysokości 0,2 mln EUR. Z tej kwoty 0,09 mln EUR pochodziło z oszczędności w zakresie sprzątania i utrzymania budynków. Wykonanie budżetu na wodę, gaz, energię elektryczną i paliwo wyniosło 100 %.

- Wykonanie budżetu na informatykę i meble wyniosło 99,8 %.

- Wykonanie budżetu na wyposażenie techniczne i transport wyniosło powyżej 99 %.

- Jeśli chodzi o koszty podróży delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży delegacji, po przesunięciach, wyniosła 9,7 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 9,3 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 13,5 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie, aby zapewnić pomost między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wyniosło 8,1 mln EUR. Te niewykorzystane środki były następstwem przesunięcia kwoty 9,3 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględniał także przesunięcie 13,5 mln EUR z pul środków na podróże delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.

- Kwota 0,5 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,8 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedlała mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" wskaźnik wykonania wyniósł prawie 98 %.

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, z 2023 r. na 2024 r. przeniesiono kwotę 85,5 mln EUR na płatności, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2023 r. na 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2023 r. Płatności 2024 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 461919 193 368 41,9 % 268 551
Inne wydatki związane z personelem 1 750064 1 563 559 89,3 % 186 505
Budynki 18 297 853 15 777490 86,2 % 2 520 363
Systemy komputerowe 29 495 724 29 103 816 98,7 % 391 908
Meble 282 314 275 877 97,7 % 6 437
Wyposażenie techniczne 2034516 1 943 181 95,5 % 91 335
Transport 514005 193 593 37,7 % 320 412
Koszty podróży delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 27 646 102 24 198 782 87,5 % 3 447 320
Posiedzenia i konferencje 1 346 434 929 655 69,0 % 416 779
Informacja 3 146 308 3 127 502 99,4 % 18 806
Różne 545457 481034 88,2 % 64 424
Rezerwa
Ogółem 85 520 696 77 787 857 91,0 % 7 732 840

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2023 r. wyniósł 91,0 %.

Główne przyczyny niepełnego wykorzystania środków w wysokości nieco poniżej 8 mln EUR to:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2025 r.

II) Środki przeniesione automatycznie z 2024 r. na 2025 r.

Środki przeniesione z 2024 r. na 2025 r. wyniosły ogółem 78,6 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2024 r. na 2025 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2024 (początkowy) Budżet 2024 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2024 Środki przeniesione na 2025 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Plan zatrudnienia 412 323 234 412 323 234 399 231 895 398 921 468 310 426 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 28 466 729 28 466 729 26 405 402 24 736 968 1 668434 6,3 %
Budynki 59 969 180 59 569 180 59 396 433 41 769 287 17 627 146 29,7 %
Systemy komputerowe 53 994 000 62 623 000 62 475 619 29 625 610 32 850 009 52,6 %
Meble 1 044 980 1 044980 1 043 067 836 882 206 185 19,8 %
Wyposażenie techniczne 3 253 000 4246000 4 238 930 1 621 012 2617918 61,8 %
Transport 2 174 000 2 044 000 2 041 572 1 536 571 505 001 24,7 %
Koszty podróży delegacji 15 505 000 9 731 151 9 731 151 9 731 151 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 81 600 000 78 751 849 70 679 063 54 793 968 15885095 22,5 %
Posiedzenia i konferencje 7 531 000 6 326 000 5 571 509 4 090 122 1 481 388 26,6 %
Informacja 9 633 000 10 408 000 10 403 153 5289036 5114 117 49,2 %
Różne 1 387 000 1 347000 1 318101 974991 343 109 26,0 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 676 881 123 676 881123 652 535 893 573 927 065 78 608 828 12,0 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 676 881 123 676 881 123 652 535 893 573 927 065 78 608 828 12,0 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Kwoty przeniesione z 2024 r. na 2025 r. pochodziły głównie z poniższych kategorii:

- systemy komputerowe: 32,9 mln EUR, z czego 21,8 mln EUR dotyczyło pomocy zewnętrznej, 8,6 mln EUR - zakupu sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,9 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;

- tłumaczenie ustne: 15,9 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2024 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały jeszcze uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej w momencie zamknięcia;

- budynki: 17,6 mln EUR, z czego 6,8 mln EUR dotyczyło różnych przedsięwzięć z zakresu nieruchomości i prac związanych z zagospodarowaniem, 3,8 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,0 mln EUR - ochrony oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, 1,5 mln EUR - wody, gazu, energii elektrycznej i ogrzewania (w tym opłat), 2,7 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. ekspertyz budowlanych;

- wydatki na informacje: 5,1 mln EUR, z czego 4,0 mln EUR dotyczyło informacji i wydarzeń o charakterze publicznym, a 0,8 mln EUR - wydatków związanych z monitorowaniem mediów;

- wyposażenie techniczne: 2,6 mln EUR, głównie na sprzęt służący do ochrony i bezpieczeństwa;

- inne wydatki związane z personelem: 1,7 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na dalsze szkolenia (0,5 mln EUR), kosztów podróży służbowych, w tym podróży personelu (0,4 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR);

- posiedzenia i konferencje: 1,5 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2024 r., w szczególności faktur za catering (1,0 mln EUR);

- wydatki różne: 0,3 mln EUR, co obejmuje głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR) i materiały biurowe (0,1 mln EUR);

- transport: 0,5 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;

- plan zatrudnienia: 0,3 mln EUR, co odpowiada środkom niezwiązanym z wynagrodzeniami pokrywającym należności wynikające z regulaminu pracowniczego związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy (koszty podróży, dodatek na zagospodarowanie/koszty przeprowadzki itp.);

- meble: 0,2 mln EUR, co odpowiada głównie zakupom mebli do sal posiedzeń i odnowieniu zapasów mebli.

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. wyniosły 30,7 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2024 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2024 Płatności 2024 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 1 145175 1 145175 1 145175 100,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 654 762 1 648 986 1 601130 99,7 % 5 776
Budynki 725 554 724679 672613 99,9 % 875
Systemy komputerowe 621156 620 362 533037 99,9 % 794
Meble
Wyposażenie techniczne 16 596 16 596 16 596 100,0 %
Transport
Koszty podróży delegacji 13 494 011 13 494 011 13 494 011 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 12 581 176 12 581 176 12 581 176 100,0 %
Posiedzenia i konferencje 437 329 437 329 429 958 100,0 %
Informacja 40 472 40 472 30 632 100,0 %
Różne 26 179 14 047 11 950 53,7 % 12 132
Ogółem 30 742 411 30 722 834 30 516 278 99,9 % 19 577
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Z łącznej kwoty dochodów przeznaczonych na określony wynoszącej 30,74 mln EUR, w 2024 r. należycie zaciągnięto zobowiązania na kwotę 30,72 mln EUR. Pozostała kwota 0,02 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia finansowego.

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. i przeniesionych z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,6 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2024 r. i przeniesionych z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2024 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 134691 134 691 100,0 %
Inne wydatki związane z personelem 6 505 5 959 91,6 % 546
Budynki 57 646 54 184 94,0 % 3 462
Systemy komputerowe 297 712 295207 99,2 % 2 505
Meble
Wyposażenie techniczne 422 43 10,1 % 379
Transport
Koszty podróży delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego
Posiedzenia i konferencje 2 936 2 936 100,0 %
Informacja 53 385 53 003 99,3 % 382
Różne 83,3 %
Ogółem 553 297 546 023 98,7 % 7 274

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2023 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności, wyniosły łącznie 1,1 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2023 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2024 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia
Inne wydatki związane z personelem 195 597 195 597 100,0 %
Budynki 36 752 30 055 81,8 % 6 697
Systemy komputerowe 904382 903097 99,9 % 1 285
Meble

Wyposażenie techniczne

4 830 4 830 100,0 %
Transport
Koszty podróży delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego
Posiedzenia i konferencje
Informacja
Różne
Ogółem 1 141 561 1 133 580 99,3 % 7 982

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2024 r., wyniosły łącznie 30,7 mln EUR i zostały przeniesione z 2024 r. na 2025 r. z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2024 r. i przeniesione na 2025 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2024 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2024 Płatności 2024 Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2025 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4=2-3 5=4/2
Plan zatrudnienia 1 145175 1 145175 1 145175 0,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 654 762 1 648 986 1 601130 47 856 2,9 %
Budynki 725 554 724679 672613 52 066 7,2 %
Systemy komputerowe 621156 620 362 533037 87 325 14,1 %
Meble
Wyposażenie techniczne 16 596 16 596 16 596 0,0 %
Transport
Koszty podróży delegacji 13 494 011 13 494011 13 494 011 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 12 581 176 12 581 176 12 581 176 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 437 329 437 329 429 958 7 371 1,7 %
Informacja 40 472 40 472 30 632 9 841 24,3 %
Różne 26 179 14 047 11 950 2 097 14,9 %
Ogółem 30 742 411 30 722 834 30 516 278 206 556 0,7 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Przeniesione kwoty odnosiły się głównie do zewnętrznej pomocy informatycznej (0,08 mln EUR) i zakupu sprzętu informatycznego (0,01 mln EUR), utrzymania budynków, bieżącego zagospodarowania i ekspertyz budowlanych (0,05 mln EUR) oraz kosztów podróży personelu (0,05 mln EUR).

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2024 r. wyniosły 24,3 mln EUR.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2024 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2024 Płatności 2024 Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań Środki dostępne na płatności
1 2 3 4=1-2 5=2-3
Plan zatrudnienia 1 709 970 1 709 970
Inne wydatki związane z personelem 1 733 160 272 306 212 871 1 460 853 59 436
Budynki 798 707 32 031 904 766 676 31 127
Systemy komputerowe 1 370 300 766187 201 604114 765 986
Meble
Wyposażenie techniczne 13 360 13 360
Transport
Koszty podróży delegacji 8 571 727 8 571 727
Koszty tłumaczenia ustnego 9 413 321 9 413 321
Posiedzenia i konferencje 382811 39 853 39 853 342 958
Informacja 48 903 48 903
Różne 280639 280639
Ogółem 24 322 898 1 110 377 253 829 23 212 520 856 549
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Dochody przeznaczone na określony cel w 2024 r. związane z działalnością SGR wyniosły 24,3 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,1 mln EUR, zaś kwota 23,2 mln EUR została przeniesiona na 2025 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Około 35,2 % dochodów przeznaczonych na określony cel (8,6 mln EUR) pochodziło z salda kosztów podróży delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży. Kolejne 38,7 % (9,4 mln EUR) odpowiadało płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.

Pozostałe środki pochodziły głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady, takimi jak składki rodziców na żłobek Rady (1,0 mln EUR) w kategorii "Inne wydatki na personel".

ZAŁĄCZNIK

WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA ROK 2024

Linia budżetowa Początkowe środki

2024

Przesunięcia/ Korekty

2024

Ostateczne środki

2024

Zobowiązania

2024

Płatności

2024

Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok

2025

Przeniesienie na podstawie decyzji na rok

2025

Środki anulowane
1 2 3 4 5 6 7 8=3-5-6-7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 415 000,00 415 000,00 402 182,05 402 182,05 12 817,95
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 90 000,00 90 000,00 82 269,41 82 269,41 7 730,59
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 43 000,00 43 000,00 24 053,73 24 053,73 18 946,27
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 22 000,00 22 000,00 15 209,74 15 209,74 6 790,26
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 985 000,00 1 985 000,00 460 370,23 360 378,90 99 991,33 1 524 629,77
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 2 555 000,00 2 555 000,00 984 085,16 884 093,83 99 991,33 1 570 914,84
1 0 1 0 Świadczenia przejściowe 20 000,00 20 000,00 20 000,00
1 0 1 Ustanie stosunku pracy 20 000,00 20 000,00 20 000,00
Ogółem rozdział 10 - Członkowie instytucji 2 575 000,00 2 575 000,00 984 085,16 884 093,83 99 991,33 1 590 914,84
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 305 603 234,00 305 603 234,00 303 865 666,85 303 865 666,85 1 737 567,15
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 866 000,00 1 866 000,00 1 546 766,52 1 546 766,52 319 233,48
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 77 279 000,00 77 279 000,00 76 689 634,71 76 689 634,71 589 365,29
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 12 377 000,00 12 377 000,00 12 283 912,73 12 283 912,73 93 087,27
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 153 000,00 153 000,00 147 645,92 147 645,92 5 354,08
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 290 000,00 1 290 000,00 677 630,92 677 630,92 612 369,08
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 2 075 000,00 2 075 000,00 1 674 554,79 1 464 119,70 210 435,09 400 445,21
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 6 775 000,00 6 775 000,00 6 775 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 407 418 234,00 407 418 234,00 396 885 812,44 396 675 377,35 210 435,09 10 532 421,56
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 2 330 000,00 2 330 000,00 1 361 997,07 1 361 997,07 968 002,93
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 2 330 000,00 2 330 000,00 1 361 997,07 1 361 997,07 968 002,93
Ogółem rozdział 11 - Urzędnicy i pracownicy zatrudnieni na czas określony 409 748 234,00 409 748 234,00 398 247 809,51 398 037 374,42 210 435,09 11 500 424,49
1 2 0 0 Inni pracownicy 12 711 729,00 506 500,00 13 218 229,00 12 929 297,48 12 928 289,43 1 008,05 288 931,52
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 439 000,00 - 82 000,00 1 357 000,00 1 221 996,88 1 221 670,78 326,10 135 003,12
1 2 0 2 Staże 860 000,00 - 8 000,00 852 000,00 842 515,78 784 985,66 57 530,12 9 484,22
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 326 000,00 - 201 500,00 124 500,00 103 787,45 74 192,43 29 595,02 20 712,55
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 125 000,00 125 000,00 119 824,13 71 391,23 48 432,90 5 175,87
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 215 000,00 - 215 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 15 676 729,00 15 676 729,00 15 217 421,72 15 080 529,53 136 892,19 459 307,28
Ogółem rozdział 12 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 15 676 729,00 15 676 729,00 15 217 421,72 15 080 529,53 136 892,19 459 307,28
1 3 0 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 161 000,00 161 000,00 122 851,89 79 948,84 42 903,05 38 148,11
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 214 000,00 2 214 000,00 2 165 294,54 1 639 922,98 525 371,56 48 705,46
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 375 000,00 2 375 000,00 2 288 146,43 1 719 871,82 568 274,61 86 853,57
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 25 000,00 - 1 400,00 23 600,00 23 600,00
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 138 000,00 1 400,00 139 400,00 65 212,33 25 605,58 39 606,75 74 187,67
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób z niepełnosprawnościami 248 000,00 109 000,00 357 000,00 357 000,00 267 493,13 89 506,87
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 75 000,00 75 000,00 75 000,00 52 013,83 22 986,17
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 486 000,00 109 000,00 595 000,00 497 212,33 345 112,54 152 099,79 97 787,67
1 3 2 0 Służba medyczna 598 000,00 - 109 000,00 489 000,00 306 752,39 202 282,98 104 469,41 182 247,61
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 3 259 000,00 3 259 000,00 3 052 013,59 2 789 281,89 262 731,70 206 986,41
1 3 2 3 Współpraca międzyinstytucjonalna w dziedzinie zarządzania personelem 1 460 000,00 1 460 000,00 1 228 659,13 1 226 025,20 2 633,93 231 340,87
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 5 317 000,00 - 109 000,00 5 208 000,00 4 587 425,11 4 217 590,07 369 835,04 620 574,89
1 3 3 1 Koszty podróży służbowych Sekretariatu Rady 2 912 000,00 50 000,00 2 962 000,00 2 465 196,09 2 125 721,33 339 474,76 496 803,91
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 1 700 000,00 - 50 000,00 1 650 000,00 1 350 000,00 1 248 142,89 101 857,11 300 000,00
1 3 3 Podróże służbowe 4 612 000,00 4 612 000,00 3 815 196,09 3 373 864,22 441 331,87 796 803,91
Ogółem rozdział 13 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 12 790 000,00 12 790 000,00 11 187 979,96 9 656 438,65 1 531 541,31 1 602 020,04
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 440 789 963,00 440 789 963,00 425 637 296,35 423 658 436,43 1 978 859,92 15 152 666,65
2 0 0 0 Czynsze 444 000,00 - 191 432,30 252 567,70 252 567,70 252 567,70
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 8 437 000,00 1 795 000,00 10 232 000,00 10 214 428,16 3 369 733,06 6 844 695,10 17 571,84
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 126 000,00 960 432,30 3 086 432,30 3 068 804,33 351 773,80 2 717 030,53 17 627,97
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 1 210 000,00 - 684 000,00 526 000,00 525 365,70 111 627,33 413 738,37 634,30
2 0 0 Budynki 12 217 000,00 1 880 000,00 14 097 000,00 14 061 165,89 4 085 701,89 9 975 464,00 35 834,11
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 21 141 000,00 - 1 450 000,00 19 691 000,00 19 600 442,32 15 798 204,19 3 802 238,13 90 557,68
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 6 340 180,00 181 000,00 6 521 180,00 6 521 180,00 4 972 750,16 1 548 429,84
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 19 133 000,00 - 1 026 000,00 18 107 000,00 18 090 332,37 16 057 799,05 2 032 533,32 16 667,63
2 0 1 3 Ubezpieczenie 630 000,00 110 000,00 740 000,00 738 926,68 703 722,46 35 204,22 1 073,32
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 508 000,00 - 95 000,00 413 000,00 384 385,99 151 109,07 233 276,92 28 614,01
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 47 752 180,00 - 2 280 000,00 45 472 180,00 45 335 267,36 37 683 584,93 7 651 682,43 136 912,64
Ogółem rozdział 20 - Budynki i koszty dodatkowe 59 969 180,00 - 400 000,00 59 569 180,00 59 396 433,25 41 769 286,82 17 627 146,43 172 746,75
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania 14 679 000,00 3 955 693,32 18 634 693,32 18 634 686,73 9 994 870,80 8 639 815,93 6,59
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 29 278 000,00 6 168 848,56 35 446 848,56 35 299 474,72 13 515 487,92 21 783 986,80 147 373,84
2 1 0 2 Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania 8 361 000,00 - 1 476 898,32 6 884 101,68 6 884 101,68 4 970 688,14 1 913 413,54
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 676 000,00 - 18 643,56 1 657 356,44 1 657 355,99 1 144 563,23 512 792,76 0,45
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 53 994 000,00 8 629 000,00 62 623 000,00 62 475 619,12 29 625 610,09 32 850 009,03 147 380,88
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 983 980,00 40 000,00 1 023 980,00 1 023 913,73 821 002,63 202 911,10 66,27
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 61 000,00 - 40 000,00 21 000,00 19 152,87 15 878,92 3 273,95 1 847,13
2 1 1 Meble 1 044 980,00 1 044 980,00 1 043 066,60 836 881,55 206 185,05 1 913,40
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 1 793 000,00 1 136 600,00 2 929 600,00 2 927 963,91 653 306,24 2 274 657,67 1 636,09
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 102 000,00 - 7 000,00 95 000,00 91 800,00 78 358,30 13 441,70 3 200,00
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 1 358 000,00 - 136 600,00 1 221 400,00 1 219 165,60 889 346,98 329 818,62 2 234,40
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 3 253 000,00 993 000,00 4 246 000,00 4 238 929,51 1 621 011,52 2 617 917,99 7 070,49
2 1 3 2 Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych 1 554 000,00 - 190 000,00 1 364 000,00 1 361 571,74 884 970,74 476 601,00 2 428,26
2 1 3 3 Plan mobilności 620 000,00 60 000,00 680 000,00 680 000,00 651 600,00 28 400,00
2 1 3 Transport 2 174 000,00 - 130 000,00 2 044 000,00 2 041 571,74 1 536 570,74 505 001,00 2 428,26
Ogółem rozdział 21 - Systemy komputerowe, wyposażenie i meble 60 465 980,00 9 492 000,00 69 957 980,00 69 799 186,97 33 620 073,90 36 179 113,07 158 793,03
2 2 0 0 Koszty podróży delegacji 15 505 000,00 - 5 773 849,15 9 731 150,85 9 731 150,85 9 731 150,85
2 2 0 1 Inne koszty podróży 509 000,00 - 105 000,00 404 000,00 275 641,90 218 859,27 56 782,63 128 358,10
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 81 600 000,00 - 2 848 150,85 78 751 849,15 70 679 063,00 54 793 967,89 15 885 095,11 8 072 786,15
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 185 000,00 - 20 000,00 165 000,00 125 758,93 93 171,06 32 587,87 39 241,07
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia 5 185 000,00 5 185 000,00 4 687 432,20 3 695 460,57 991 971,63 497 567,80
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 652 000,00 - 1 080 000,00 572 000,00 482 676,04 82 630,63 400 045,41 89 323,96
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 104 636 000,00 - 9 827 000,00 94 809 000,00 85 981 722,92 68 615 240,27 17 366 482,65 8 827 277,08
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 823 000,00 96 600,00 2 919 600,00 2 914 872,64 1 942 819,60 972 053,04 4 727,36
2 2 1 2 Publikacje ogólne 310 000,00 209 000,00 519 000,00 519 000,00 399 189,63 119 810,37
2 2 1 3 Informacje i wydarzenia o charakterze publicznym 6 500 000,00 469 400,00 6 969 400,00 6 969 280,03 2 947 026,37 4 022 253,66 119,97
2 2 1 Informacja 9 633 000,00 775 000,00 10 408 000,00 10 403 152,67 5 289 035,60 5 114 117,07 4 847,33
2 2 3 0 Materiały biurowe 398 000,00 30 468,33 428 468,33 427 580,87 308 616,03 118 964,84 887,46
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 35 000,00 23 000,00 58 000,00 58 000,00 39 816,25 18 183,75
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 - 40 000,00 5 000,00 5 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 33 000,00 - 7 999,99 25 000,01 25 000,01 17 903,55 7 096,46
2 2 3 5 Opłaty finansowe 15 000,00 - 15 000,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 550 000,00 550 000,00 544 000,00 399 880,13 144 119,87 6 000,00
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 311 000,00 - 30 468,34 280 531,66 263 519,91 208 775,53 54 744,38 17 011,75
2 2 3 Wydatki różne 1 387 000,00 - 40 000,00 1 347 000,00 1 318 100,79 974 991,49 343 109,30 28 899,21
Ogółem rozdział 22 - Wydatki operacyjne 115 656 000,00 - 9 092 000,00 106 564 000,00 97 702 976,38 74 879 267,36 22 823 709,02 8 861 023,62
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 236 091 160,00 236 091 160,00 226 898 596,60 150 268 628,08 76 629 968,52 9 192 563,40
BUDŻET OGÓŁEM 676 881 123,00 676 881 123,00 652 535 892,95 573 927 064,51 78 608 828,44 24 345 230,05
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2024/2509 z dnia 23 września 2024 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Kwota netto > 250 000 EUR.
4 Zgodnie z art. 10 ust. 3 decyzji 54/18 Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2024 r. kwota ta wyniosła 13,5 mln EUR.
5 Zgodnie z art. 10 ust. 1 decyzji 54/18 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2024 r. kwota ta wyniosła 9,3 mln EUR.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.4654

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2024 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada
Data aktu: 19/08/2025
Data ogłoszenia: 19/08/2025